مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان فارس گفت که برخی صنایع دستی،هنرها و پیشه‌های قدیمی این شهرستان از جمله حصیربافی و سفالگری رو به منسوخ شدن است.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 10 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدابراهیم کیان اظهار داشت: شمار هنرمندان برخی هنرهای صنایع دستی در رشته های مختلف از جمله چرم دوزی، حصیربافی ، سُپ بافی در روستای چاه نهر بخش مرکزی لارستان و یا سفالگری در شهر لار بسیار اندک است و حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند.

وی بیان کرد: باید سعی شود که مشوق های لازم برای سرمایه گذاری و جذب جوانان و علاقه مندان به این رشته های رو به فراموشی در سطح منطقه بیش از پیش فراهم شود و مشکلات و موانع فراروی هنرمندان این عرصه از جمله در زمینه تامین مواد اولیه را نیز حل کرد.

کیان گفت: مشکلات و خواسته های جدی هنرمندان در بخش های مختلف شناسایی شده که مهمترین مطالبه آنها احداث یک نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولاتشان است که البته زمین و محل ایجاد نمایشگاه در شهر جدید لار با همکاری شهرداری مشخص شده و برای ساماندهی و تامین برخی زیرساخت ها با مشکل مواجه هستیم که نیازمند همکاری دستگاه های خدمات رسان هستیم.

او گفت: برخی صنعتگران از جمله در زمینه حصیربافی با مشکل تامین هزینه های آب و برق مواجه هستند و همین مشکلات و چالش های آنها را برای ادامه راه دلسرد کرده است.

کیان یکی از راهکارهای اساسی برای احیای این هنرهای رو به فراموشی را برگزاری کارگاه های آموزشی برای علاقه مندان دانست و گفت: نیازمند تامین اعتبار هستیم که تاکنون بودجه لازم در این زمینه به هیچ وجه جوابگو نبوده است.

وی گفت: البته شرایط خاص اقتصادی و کرونایی در طول بیش از یک و نیم سال گذشته تا حدود زیادی بر دامنه مشکلات و چالش های فراروی صنعت گردشگری افزوده است و بر اساس برآورد رقمی افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه صنایع دستی و گردشگری منطقه لارستان خسارت وارد کرده است. بخش عمده ای از این خسارات در حوزه صنایع دستی بوده است.

کیان همچنین برخی از صنایع دستی فعال در لارستان فارس را شامل گلیم بافی، خوس بافی(زردوزی روی شلوار محلی)، حصیربافی، کار با چرم، نمدبافی، تابلوهای نقاشی، کار روی سفال، کار با چوب، دوخت لباس، گل های چینی، گل های تزیینی، صنایع چوبی، ست آشپزخانه و بدلی عنوان کرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار