پارک جنگلی لار با درختان دست کاشت ۳۸ سال پیش در مساحتی حدود ۶۸ هکتار در مرکز شهرستان لارستان در جنوب استان فارس ایجاد شد که اینک این پارک محلی حال و روز خوبی ندارد و وعده احیای آن داده شده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 09 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سال ۱۳۶۲مسئولان وقت و مدیریت شهری لارستان استان فارس با کمک مردم، خیرین و دوستداران محیط زیست و البته بنا به ضرورت و اضطرار با توجه به شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی منطقه تصمیم به احداث و ایجاد پارک جنگلی گرفتند.

این پارک جنگلی و درختان دست کاشت آن اگر چه طی این سالها به همت مردم و متولیان امر رونق و صفا و جلایی به این منطقه بخشیده بود و مردم و شهروندان لاری برای فرار از تابستان های داغ و گرما به زیر خنکای درختان آن پناه می بردند، اما گویا این روزها حال خوشی ندارد.

برخی دخالت های انسانی ،خشکسالی های مستمر بیش از یک دهه گذشته به ویژه در جنوب فارس و البته خشم طبیعت باعث شده تا درختان دست کاشتی که با کوشش و تحمل سختی های فراوان مردم و صرف هزینه های هنگفت به ثمر نشست و قامت برافراشته بودند،رو به نابودی برود.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه لارستان اعلام کرد: احیای پارک جنگلی شهر لار از اولویت های اساسی مجموعه مدیریت اجرایی و شورای شهر و شهرداری قرار گرفته و به زودی عملیات احیا در این مجموعه ارزشمند تفریحی و زیست محیطی آغاز خواهد شد.

احمد دلاور در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: برخی کارهای غیرکارشناسی و سهل انگاری ها در کنار شرایط خاص اقلیمی و کم بارشی های محسوس و خشم طبیعت باعث شده تا این پارک و مجموعه ارزشمند در آستانه خشک شدن و نابودی قرار گیرد.

او گفت: به نظر می رسد مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی لار عزم راسخی برای احیای مجدد این پارک دارند و در اسرع وقت نیز طی نشستی با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در خصوص قرارداد و شرایط واگذاری این پارک به شهرداری لار برگزار خواهیم کرد که هماهنگی ها انجام شده است.

دلاور بیان کرد: از سال ۶۲ تاکنون که آغاز عملیات اجرایی و کاشت درختان و جنگل کاری در این پارک اغاز شده و اقداماتی برای فضاسازی و کاشت نهال انجام شده و چون در محدوده شهری واقع شده بر اساس قانون به مدت ۱۰ سال در اختیار شهرداری قرار داده شد.

او ادامه داد: شهرداری می‌توانست با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله احداث پارک های کوچک فضای سبز، استخر، رستوران و سایر اقدامات رفاهی با حفظ موقعیت و شرایط محیطی آن علاوه بر درآمدزایی منظره ای زیبا و تفریحی و گردشگری را برای مردم و شهروندان هم ایجاد کند.

معاون فرماندار لارستان بیان کرد: با وجود آنکه این مجموعه و پارک طی این ۱۰سال در اختیار شهرداری قرار داشت اما برخی شهروندان و کارشناسان منابع طبیعی نسبت به برخی سهل انگاری ها در این پارک گلایه داشتند و طی این مدت عمده اقداماتی که صورت گرفته تنها محدود به ساخت چند چشمه بهداشتی ، مسجد و لوله‌کشی آب بوده است.

سرپرست شهرداری لار نیز خواستار تمدید قرارداد و افزایش میزان و مدت واگذاری ها شده و معتقد است که برای احیا و ساماندهی مناسب این پارک باید مدت زمان واگذاری بیشتر شود تا به اهدافی که مورد نظر شهروندان و مسئولان اجرایی شهرستان است، برسیم.

نواز شریفی لاری با بیان اینکه عملیلت اجرایی و احیای این پروژه قرار است در دو بخش انجام شود، ادامه داد: بخش اول و طرح درازمدت آن شامل تهیه و تنظیم طرح توجیهی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان است.

وی گفت: این طرح توجیهی نیز پس از تایید اداره کل منابع طبیعی استان فارس و مدیریت اجرایی شهرستان لارستان برای اجرا در اختیار شهرداری لار قرار خواهد گرفت.

سرپرست شهرداری لار بیان کرد: بخش دوم این پروژه شامل اقدامات کوتاه مدت است که با هدف بازگرداندن و پویایی و شکوه گذشته این پارک به ویژه در زمینه زیباسازی محوطه و محیط های پیرامونی و روشنایی پارک است که با همکاری دستگاه های متولی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان نیز در این زمینه به ایرنا گفت: این نهاد برای احیای این پارک و بازگشت به گذشته پرفروغ آن عزم راسخ دارد و آماده هرگونه همکاری و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و احیا و بازسازی مجدد این مجموعه ارزشمند است.

مسعود لادنی گفت: اداره منابع طبیعی در کنار مردم و سایر دستگاه های مربوطه و سهیم در آن تاکنون اقدام به کاشت بیش از ۱۳۰ هزار نهال در آن کرده است.

شهرستان گرمسیری لارستان در جنوب استان فارس به مرکزیت شهر لار حدود ۳۸۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.



برچسب ها: پارک جنگلی ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار