نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه فعالیت واحدهای صنعتی متعدد در حوزه های فلزی، غذایی، شیمیایی، سلولزی، دارویی و ..... در جوار هم و در یک شهرک صنعتی بیانگر نبود نگاه هوشمندانه به ظرفیت های شهرک های صنعتی استان بوده است، می گوید: فراهم کردن ظرفیت‌ها و داشتن نگاه تخصصی به شهرک های صنعتی و متناسب با ظرفیت شهرستان های استان تلاش کنیم تا هر شهرک صنعتی به یک قطب تخصصی محصولات تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۱۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴ 14 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: مشکلات شهرک‌های صنعتی فارس و شهرک صنعتی بزرگ شیراز اگر چه به مرز هشدار رسیده است اما راه حل هایی برای عبور از این مشکلات وجود دارد.

راه حل هایی که استاندار فارس هم برای عبور از بحران صنایع به آن اشاره می کند و می گوید شهرک صنعتی شیراز هم‌اینک با ١٠ تا ٢٠ درصد ظرفیت کار می‌کند و اگر با ظرفیت کامل کار کند هیچ بیکاری در استان فارس نخواهیم داشت .

ایمانیه با اشاره به اینکه بعضی افراد با اخذ مجوزهای اولیه زمین های شهرک صنعتی را در اختیار می گیرند و با ساخت سوله، بدون بهره برداری تولیدی اقدام به فروش یا اجاره دادن سوله‌ها می‌ کنند، تصریح کرد: سفته بازی زمین در شهرک صنعتی باید تمام شود و زمینه رونق تولید فراهم شود.

رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم در این زمینه می گوید:متاسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به بنگاه معاملاتی ملکی دولتی تبدیل شده است.

جمال رازقی با بیان اینکه مدت طولانی است که اتاق بازرگانی استان موضوعات و مشکلات شرکت شهرک های صنعتی را مطرح کرده است، می افزاید: استاندار هم در جهت برطرف کردن مشکلات شهرک ها و نواحی استان به صورت جدی چندین جلسه در این رابطه با محوریت استانداری برگزار کرده است.

وی می افزاید: اگرچه شرکت شهرک های صنعتی باید با دریافت زمین و فراهم کردن زیر ساخت های تولید برای صنعتگران زمین را با یک شرایط سهل و آسانی به افراد واجد شرایط واگذار کند اما متاسفانه شاهدیم که این اتفاق در عمل رخ نمی دهد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه هرچند که بنا بوده شرکت شهرک های صنعتی فارس 70 درصد زیر ساخت برای بعضی از شهرک های صنعتی را فراهم و در اختیار صنعتگران قرار دهد می‌گوید: اما این اتفاق در عمل رخ نداده و شرکت شهرک‌های صنعتی همواره اذعان می‌کند که طبق دستورالعمل باید 50 درصد زیر ساخت‌ها فراهم می شد و در بسیاری از شهرک ها و نواحی صنعتی استان حتی نیمی از زیر ساخت هم فراهم نشده است.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات زیر ساختی شهرک بزرگ صنعتی شیراز به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در کشور، می گوید: اگرچه مسئولان شهرک صنعتی شیراز عنوان می کنند که سالیانه حدود 320 لیتر آب به صنعتگران این شهرک فروخته اند اما متاسفانه در شرایط فعلی و در واقعیت میزان فروش آب این شهرک حدود 80 لیتر است و این امر بیانگر فروش مال غیر است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی برای واگذاری زمین در فاز 5 الی 6 از صنعتگران تعهد می گیرد که درخواستی برای تامین آب نداشته باشند، بیان می کند: در این بخش این سوال پیش می آید مگر صنعتگران بدون آب می توانند محصول تولید کنند و این در حالی است که صنعتگران و کارگران حداقل برای دست‌شویی و سرویس بهداشتی نیاز به آب دارند.

قطعی تلفن، نبود آب، جاده نامناسب بزرگترین چالش شهرک بزرگ صنعتی شیراز

رازقی با اشاره به اینکه متاسفانه جاده دسترسی شهرک صنعتی بزرگ شیراز از مشکلات زیادی رنج می برد و شاهد تصادفات زیادی در این بخش هستیم، می گوید: متاسفانه در جاده کمربندی یک دور برگردان برای ورود به شهرک صنعتی وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه قطعی تلفن و مشکل آنتن دهی از دیگر مشل شهرک بزرگ صنعتی شیراز به شمار می رود ادامه می دهد: متاسفانه زیر ساخت های شهرک بزرگ صنعتی شیراز به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی کشور با مشکلات متعدد مواجه است.

تاثیر پرداخت حقوق کارمندان شرکت شهرک های صنعتی استان بر هزینه تمام شده زمین

وی در ادامه با بیان اینکه جذب نیرو آن هم به تعداد زیاد با فشار برخی از افراد خاص باعث شده تا شرکت شهرک های صنعتی ماهیانه مبلغ زیادی را بابت حقوق به کارکنان بپردازند می افزاید: هرچند که در سال های گذشته شرکت شهرک های صنعتی فارس حدود 40 الی 50 نفر نیرو داشت اما در حال حاضر شاهدیم که تعداد این نیروها در سال های اخیر به 300 الی 400 نفر افزایش یافته است و این در حالی است که تامین و پرداخت حقوق کارمندان شرکت شهرک های صنعتی استان ارتباط مستقیمی بر قیمت تمام شده زمین در شهرک های صنعتی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه متاسفانه قیمت تمام شده زمین در بعضی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که هیچ امکاناتی به جز یک اتاق نگهبانی و تیر برق ندارد بسیار گران است، می افزاید: متاسفانه هزینه ای که شرکت شهرک های صنعتی به کارمندان می پردازد بر روی قیمت تمام شده زمین سر شکن می شود.

این فعال اقتصادی می گوید: منشا پولی که شرکت شهرک های صنعتی بابت خدمات از صنعتگران دریافت می کند مشخص نیست در کجا هزینه می شود.

جای خالی شهرک های تخصصی صنعتی در فارس

عزیزی نماینده شیراز و زرقان و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی هم با اشاره به اینکه واگذاری زمین و تامین زیر ساخت هایی مانند آب، برق، گاز و .... برای صنعتگران از مهم ترین وظایف شهرک های صنعتی به شمار می رود، می گوید: قوت نگرفتن شهرک های صنعتی از مهم ترین نکاتی که جای بررسی دارد و این در حالی است که متاسفانه نبود نگاه جامع صنعتی در استان و عدم رویکرد صنعت محور سبب شده تا اقدامات مسئولان در حوزه صنعت اقتضایی باشد.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه هرچند که بسیاری از استان در سال های گذشته فعالیت شان را به سمت قطب های تخصصی هدایت کردند اما این اتفاق در فارس رخ نداد، می افزاید: در حال حاضر نیاز است تا مسئولان استان با بهره گیری از طرح آمایش فعالیت‌شان را به سمت ایجاد شهرک های تخصصی صنعتی معطوف کنند و با تقویت این شهرک ها متناسب با ظرفیت های استان و شهرستان ها شاهد رونق توسعه و اقتصاد در استان باشیم.

 

نگاه هوشمندانه ای به ظرفیت های شهرک صنعتی وجود ندارد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه فعالیت واحدهای صنعتی متعدد در حوزه های فلزی، غذایی، شیمیایی، سلولزی، دارویی و ..... در جوار هم و در یک شهرک صنعتی بیانگر نبود نگاه هوشمندانه به ظرفیت های شهرک های صنعتی استان بوده است، می گوید: فراهم کردن ظرفیت‌ها و داشتن نگاه تخصصی به شهرک های صنعتی و متناسب با ظرفیت شهرستان های استان تلاش کنیم تا هر شهرک صنعتی به یک قطب تخصصی محصولات تبدیل شود.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی باید به تعهداتشان در زمان مناسب عمل کنند، ادامه می دهد: شهرک های صنعتی نباید تنها با واگذاری زمین به تولید کنندگان صنعتگران را رها کنند و این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از شهرک های صنعتی استان نیازمند آب هستند.

ضعف شهرک های صنعتی در تامین امکانات برای تولید کنندگان

عزیزی با بیان اینکه نمی توان با استفاده از چاه های آّب مصرفی مردم آب برای شهرک های صنعتی تامین کرد، ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر شهرک های صنعتی فارس نتوانستند به جایگاه های واقعی خود دست یابند و نیازهای واحدهای تولیدی مانند آب، ارتباطات و .... را تامین کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در نقطه مقابل صنعتگران هم باید به تعهداتشان عمل کنند و زمین را در سر موعد مقرر واحدهای تولیدی را به بهره برداری برسانند ادامه می‌دهد: بلا‌تکلیف قرار دادن زمین ها توسط صنعتگران هم نباید انجام شود و زمین های شهرک های صنعتی باید به تولید اختصاص یابد.

سرکشی تنها از شهرک های صنعتی مشکل صنعت فارس را حل نمی کند

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه مسئولان و مدیران استان هم باید این موضوع را بپذیرند که سرکشی تنها از شهرک های صنعتی مشکل صنعت فارس را حل نمی کند، ادامه می دهد: قطعا مدیران باید موانع تولید کنندگان و صنتعگران را حل کنند.

عزیزی با بیان اینکه قطعا کارها و فعالیت های نمایشی و پوپولیستی به هیچ وجه مشکل استان فارس را حل نمی کند می گوید: معرفی کردن افراد در قالب مدیر میدانی و تنها بازدید از مناطق صنعتی به هیچ وجه مشکل استان را حل نمی کند.

 

برچسب ها: شهرک صنعتی ، اشتغال ، صنعت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار