مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: کشت نشایی چغندرقند پاییزه برای اولین بار در سطح ۵ هزار مترمربع و تعداد ۶۵ هزار نشا در مزارع کشاورزی بخش محمله اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳ 15 December 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علی علی پور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: چغندرقند کشت شده از رقم آنتیک است، تصریح کرد: در این روش بخشی از طول دوره‌ی رشد محصول در خزانه در مساحت محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه طی می‌شود و در مصرف نهاده‌ها از جمله بذر به میزان ۷۰ درصد صرفه جویی می‌شود.

او بیان کرد: در این طرح، ریشه‌های چغندرقند به صورت گلدانی در سینی‌های نشا به روش سنتی (با دست) بعد از آبیاری اول در زمین انتقال داده شده است.

علی پور تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی به وجود آمده در چندسال اخیر و اینکه چغندرقند یک گیاه با نیاز آبی بالا بوده که استفاده از کشت نشایی می‌تواند ۳ تا ۴ نوبت از دفعات آبیاری را کاهش دهد.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج با اشاره به اینکه مهمترین مزایای استفاده از روش نشایی کاهش مصرف آب و بذربوده ادامه داد: یکنواختی سطح سبز محصول، کنترل و کاهش عوامل خسارت زا مانند علف‌های هرز و بیماری، کاهش عملیات وجین و تنک کردن مزرعه و کوتاه شدن مرحله کاشت تا برداشت از دیگر مزایای استفاده از این روش است.

او افزود: انتظار می‌رود با توسعه‌ این روش کشت بتوان در افزایش سطح گلخانه‌ها و سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه گامی مهم برداشته شود.

برچسب ها: کشت نشایی ، چغندرقند ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار