عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت گفت: با توجه به جهش های متعددی که در این سویه اتفاق افتاده است ممکن است خطر عفونت مجدد با Omicron بیشتر باشد.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸ 19 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر امیر الماسی افزود: در خصوص اثربخشی عفونت قبلی، شواهد اولیه نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر سویه های قبلی احتمال بیشتری دارد و بنابراین بنابراین احتمالا افرادی که قبلاً COVID-19 داشته‌اند می‌توانند راحت‌تر با Omicron آلوده شوند.
وی یادآورشد: با توجه به تعداد کم موارد شناسایی شده Omicron، در مورد اثربخشی واکسن‌های موجود نیز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بر اساس داده های قبلی، واکسن‌ها برای کاهش موارد شدید و مرگ و میر ناشی از بیماری کارایی قابل قبولی داشته اند که احتمالا در خصوص سویه Omicron نیز این موضوع می تواند صادق باشد.
وی تاکید کرد: در خصوص قابلیت انتقال، شدت بیماری، عملکرد واکسن‌ها و آزمایش‌های تشخیصی و اثربخشی درمان‌ها نیاز به مطالعات گسترده ای در سطح جهان می باشد تا ابعاد این سویه روشن تر شود.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی ادامه داد: در 26 نوامبر 2021 (پنجم آذر ماه)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک نوع جدید از ویروس کرونا به نام B.1.1.529 را به عنوان جدیدترین سویه ویروس کرونا و به نام Omicron معرفی کرد که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی و گزارش شده است و تاکنون از کشورهای متعددی گزارش شده است، مطالب این گفتگو، بر اساس اطلاعاتی است که تاکنون توسط سازمان جهانی بهداشت ارایه شده است.
دکتر الماسی همچنین با اشاره به اینکه در مورد قابلیت سرایت بیماری، هنوز بطور واضح مشخص نیست که آیا Omicron در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا، قابلیت انتقال بیشتری دارد یا خیر، و مطالعات گسترده ای در این زمینه در حال اجرا می باشد، گفت: در مورد شدت بیماری هم هنوز نتایج دقیقی وجود ندارد که آیا عفونت با Omicron باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با سایر انواع از جمله دلتا می شود یا خیر. داده های اولیه حاکی از آن است که میزان بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد آلوده باشد، نه به دلیل عفونت خاص با Omicron.
وی گفت: با توجه به ناشناخته بودن خصوصیات این سویه، توصیه های قبلی برای مردم شامل حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متری از دیگران، استفاده از ماسک مناسب، شستشوی مرتب دستها، باز کردن پنجره ها برای بهبود تهویه، اجتناب از حضور در فضاهای با تهویه ضعیف یا شلوغ و انجام واکسیناسیون همچنان مورد تاکید هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار