معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود صرف میلیاردها ریال هزینه برای پیشگیری از هاری در افراد دچار گزش در کشور، اما سالانه شاهد مرگ غم انگیز تعدادی به دلیل ابتلا به هاری هستیم.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳ 29 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر محمدرضا کریمی با اشاره به برگزاری کارگروه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: حدود ۷۵ درصد از بیماری های نوظهور و ۶۰ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک است.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، کریمی گفت: این عوامل بیماری زا علاوه بر ایجاد بیماری در انسان، به دلایل مختلف همچون کاهش تولید فرآورده های دامی، مرگ و میر دام ها، معدوم کردن دام ها و تامین واکسن و داروهای موردنیاز، هزینه های بسیاری را به چرخه اقتصاد کشور تحمیل می کند.

او ادامه داد: در این بین، بیماری هاری به دلیل میزان کشندگی بالا (۱۰۰ درصد کشندگی) یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که در بسیاری از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمار می آید.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود صرف میلیاردها ریال هزینه برای پیشگیری از هاری در افراد دچار گزش در کشور، اما سالانه شاهد مرگ غم انگیز تعدادی به دلیل ابتلا به هاری هستیم.

کریمی گفت: در راستای هدف اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حذف مرگ انسانی در اثر بیماری هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی، کارگروه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری با حضور نمایندگان استانداری، اداره کل دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری شیراز و نیروی انتظامی، به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد که در این نشست ضمن بررسی ظرفیت ها و چالش های پیش رو در برنامه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری، پیرامون موارد حیوان گزیدگی در کلان شهر شیراز تبادل نظر صورت گرفت.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بررسی علت وقوع دو مورد مرگ انسانی ناشی از هاری در ابتدای سال جاری را از دیگر محورهای برگزاری این کارگروه برشمرد.

کریمی با اشاره به تبادل نظر اعضای کارگروه، برنامه ریزی برای تشکیل منظم نشست ها و کنترل و ساماندهی حیوانات و سگ های ولگرد را از تصمیمات این کارگروه عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار