در این بین کلان شهر شیراز به سبب ظرفیت‌های گردشگری، مرکزیت پزشکی و دیگر جاذبه‌ها یکی از بهترین بسترها را برای تحقق شهر هوشمند دارد و در ادوار مختلف شورای شهر نیز نسبت به این مسئله و تحقق آن موضع‌گیری‌هایی صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۲۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷ 12 February 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: امروزه واژه‌هایی چون شهر هوشمند، اقتصاد هوشمند، دولت هوشمند و غیره زیاد در محافل و مجالس رسمی و غیررسمی شنیده می‌شود و همه این مفاهیم و واژه به معنای یک تحول و نوآوری است.

تحولی که همراه با تکنولوژی‌های زمانه پیش می‌رود، صنعت گردشگری نیز در این میان مستثنی از دیگر مقولات نیست و لزوم استفاده از فناوری‌های روز در این صنعت دیده می‌شود به ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا نیاز به استفاده از علم روز بیشتر در این صنعت بیشتر احساس می‌شود.

«اجرای طرح جامع گردشگری الکترونیک در استان فارس» خبری است که مهرماه 98 از سوی میراث فرهنگی استان فارس مطرح شد که بنا بر همان خبر این نخستین طرح در کشور و بنا بوده تا دو سال دیگر اجرایی شود.

در آن زمان چنین مطرح شد که ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه گردشگری الکترونیک برای نخستین بار در کشور توسط استان فارس در دست بررسی و تهیه است که در آن آمار و اطلاعات کامل مورد نیاز در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بسته‌های سفر در اختیار گردشگران و شهروندان قرار می‌گیرد.

گردشگری هوشمند در شیراز

اما به نظر می‌رسد که طرح با حضور بیماری کرونا و ضربه سنگینش به صنعت گردشگری به فراموشی سپرده شده است تا اینکه محمد فرخ‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز از ایجاد دبیرخانه گردشگری هوشمند در این کلانشهر خبر داده است.

به گفته وی دسترسی به داده‌های معتبر با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه گردشگری و زیارت به عنوان سومین صنعت درآمدزا در دنیا تلقی می‌شود و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در رونق گردشگری و اقتصاد آن امری ضروری است.

دسترسی به اطلاعات جامع و کامل جاذبه‌های گردشگری و زیارتی، برنامه‌ها و رویدادهای شهر شیراز، عرضه‌کنندگان خدمات شامل حمل و نقل، اماکن اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و استفاده از داده‌های وارد شده به سیستم توسط گردشگران، سرمایه‌گذاران، عرضه‌کنندگان خدمات و غیره از جمله مزایایی است که فرخ‌زاده برای گردشگری هوشمند مطرح می‌کند.

براساس گفته‌های وی با استفاده از گردشگری هوشمند، امکان برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار گردشگری و به تبع آن جذب تعداد بیشتر گردشگر و افزایش طول مدت اقامت و سرعت خدمات‌دهی در شیراز فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای رونق گردشگری و اقتصاد آن معتقد است که این موضوع سبب برنامه‌ریزی در جهت استفاده از گردشگری هوشمند به عنوان زیرمجموعه‌ای از مفهوم شهر هوشمند با هدف پاسخگویی به نیازهای مرتبط می‌شود و می‌بایست جزء اهداف و برنامه‌های مدیران شهری قرار گیرد.

به گفته رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز با توجه به لزوم برنامه‌ریزی در جهت دستیابی به مولفه‌های شهر هوشمند گردشگری شهرداری شیراز مکلف شده تا لایحه شهر هوشمند گردشگری را به شورا ارسال و برای ایجاد دبیرخانه گردشگری هوشمند اقدام کند.

گردشگری هوشمند چیست؟

گردشگری هوشمند زیرمجموعه‌ای از مفهوم شهر هوشمند است، با هدف ارائه راه‌حل‌هایی که به رفع نیازهای مربوط به سفرهای ویژه می‌پردازند، گردشگری هوشمند حاصل توسعه اطلاعات و فناوری‌های به روزی است که امروزه با آن‌ها در ارتباط هستیم و سبب افزایش مزیت رقابتی یک مقصد در مقایسه با سایر مقصدهای گردشگری می‌شود.

در تحقق گردشگری هوشمند، فناوری اطلاعات نقش بسیار مهمی دارد که موجب یکپارچگی خدمات ارائه شده به گردشگر می‌شود.

ایجاد شهر هوشمند رویایی است که کلان شهر شیراز سال‌ها است که به دنبال دستیابی به آن بوده و در پی شیوع ویروس کرونا و تشدید آن اهمیت هوشمندسازی و ایجاد بستر برای تحقق شهر الکترونیک بیش از پیش مشخص شد.

 

در این بین کلان شهر شیراز به سبب ظرفیت‌های گردشگری، مرکزیت پزشکی و دیگر جاذبه‌ها یکی از بهترین بسترها را برای تحقق شهر هوشمند دارد و در ادوار مختلف شورای شهر نیز نسبت به این مسئله و تحقق آن موضع‌گیری‌هایی صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار