معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اضافه وزن موجب کلکسیونی از بیماری‌های مزمن می‌­شود که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان و کبد چرب اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 29 September 2015

به گزارش تابناک نازندران به نقل از فارس  از شهرستان ساری، با توجه به اینکه بیماری‎های قلبی عروقی، معضل بهداشتی جدید عصر تکنولوژی است و هفتم مهر ماه به‌عنوان روز جهانی قلب نام‌گذاری شده، در این راستا مشروح گفت‌وگو با محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظرتان می‌گذرد.

شعار امسال روز جهانی قلب چیست؟

شعار امسال روز جهانی قلب «قلب سالم اولویتی برای همه‌کس و همه‌جا» است که این موضوع به یک ضرورت جدی و مهم یعنی تسهیل و فراهم کردن فرصت انتخاب سلامتی از میان گزینه­‌های پیش روی آحاد جامعه، برای آنکه هر فرد صرف‌نظر از طبقه اجتماعی و میزان درآمد و صرف‌نظر از اینکه در کجا و چه موقعیت جغرافیایی زندگی می­‌کند، این امکان را داشته باشد که به‌راحتی و بدون هزینه زیاد سلامت قلب خود را انتخاب کند.

وضعیت بیماری‌های قلبی‌عروقی در مازندران چگونه است؟

بیماری‌های مزمن غیرواگیر و در رأس آنها بیماری‌های قلبی‌عروقی معضلات جدید عصر تجدد و الگوی زندگی و مهم‌ترین مشکل هم از جهت خطر مرگ و میر و هم از نظر قابلیت پیشگیری است.

آمار و ارقام نشان می‌­دهد سکته قلبی اولین و سکته مغزی دومین علت مرگ به‌شمار می‌رود، سالانه حدود 17.3 میلیون مرگ در جهان به‌‌دلیل بیماری‎های قلبی‌عروقی جان خود را از دست می‌­دهند، این موضوع به این معناست به‌طور متوسط در هر 1.8 ثانیه یک نفر در دنیا در اثر این بیماری می­‌میرد.

تنها در استان مازندران، مشکلات قلبی‌عروقی روزانه جان 16 نفر را می­‌گیرد؛ این در حالی است که از بسیاری از این موارد می‌­توان جلوگیری کرد چرا که در میان بیماری‌های غیرواگیر بیش از همه خطرات قلبی‌عروقی قابل پیشگیری و کنترل است.

دلیل افزایش فوتی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی چیست؟

واقعیت زندگی امروز بشر این است که شرایط فعلی زندگی برای سلامت قلب و عروق چندان مناسب نیست، ما با گزینه‌­های محدودی برای سلامت قلب و عروق خود مواجه هستیم.

کم‌تحرکی و صرف وقت با رایانه و تلفن همراه دیگر جزیی از زندگی ما و فرزندان ما شده، مواد غذایی آماده، پرنمک، پرکالری و سرخ‌کردنی رژیم غذایی معمول ما را تشکیل می­‌دهد.

شرایط و انتخاب­‌های ناسالم ما به‌گونه‌ای است که گویا از آنها خلاصی نداریم، به‌طوری‌که فرزندان ما دیگر از مزه ماهی و حبوبات بدشان می‌آید.

دیگر کمتر جایی را می­‌توان یافت که دود سیگار در آن استشمام نشود حتی در پارک‌ها و فضای سبز نمی­‌توان از بوی نیکوتین خلاصی یافت.

دخانیات همه‌جا با کم‌ترین قیمت فراهم است و از آن طرف برای ورزش و تحرک باید بسیار هزینه کنید.

سالمندان جایی برای پیاده­‌روی ندارند، گویا مدیران جامعه این موضوع را فراموش کرده‌­اند که روزی خودشان هم پا به سن می‌گذارند.

هدف از نام‌گذاری شعار امسال روز جهانی قلب با عنوان «قلب سالم اولویتی برای همه‌کس و همه‌جا» چه بوده است؟

امسال شعار روز جهانی قلب یک فراخوان عمومی برای ایجاد محیط‌هایی است که از نظر پیشگیری از بیماری­‌های قلبی‌عروقی سالم باشند، به این دلیل که مکان‌­ها و موقعیت­‌هایی که ما در آنها زندگی، کار و بازی می­‌کنیم یا اوقات فراغت خود را می‌­گذرانیم نباید ریسک بیماری قلبی‌عروقی را افزایش دهند.

افراد، غالب اوقات در نتیجه­ عوامل محیطی، قادر نیستند انتخاب‌های سالمی برای قلب خودشان داشته باشند و در واقع از چنین فرصت‌هایی عاجزند، به دلیل اینکه گزینه دیگری جز زندگی در این شرایط که سلامت قلب چندان مورد حمایت نیست، ندارند.

به‌عنوان مثال عدم دسترسی به غذاهای سالم یا پرهزینه بودن آنها یا مکان‌های عاری از دود دخانیات یا مکان و موقعیت مناسب برای پیاده‌روی، در حالی‌که پیاده‌­رو­ها، خیابان­‌ها، شرایط کاری و زیرساخت‌های شهرسازی و ... امکان پیاده­‌روی را فراهم یا آن را تشویق نمی­‌کنند، معابر جاهای امن، راحت و سالمی برای پیاده‌روی نیستند.

یکی از تغییرات محیطی، ایجاد محیط­‌های عمومی عاری از دود دخانیات است که یک سیاست شناخته‎شده برای محدود کردن سیگاری­‌ها، با هدف ایجاد جاهایی است برای همه مردم که مطمئن باشید که در آنها به هیچ وجه دود سیگار وجود ندارد.

به نظر شما چرا بیماری‌های قلبی‌عروقی عامل اصلی فوتی در مازندران است؟

خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی به‌عنوان عامل نخست مرگ در مازندران رو به افزایش است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که جمعیت زیادی از افراد در سنین پیش از سالمندی هستند که از نظر خطر بیماری قلبی عروقی در وضع نامطلوبی به‎سر می‌­برند.

بارها گفته شده ولی به جهت اهمیت باز هم باید عنوان کرد که اصلی‌ترین معضل بهداشتی مازندران برای این نسل پیش از سالمندی شیوع بالای چاقی، اضافه وزن، رواج الگوهای غلط غذایی و کم‌تحرکی در قشر بزرگی از شهروندان و حتی روستائیان است.

با توجه به اینکه کم‌تحرکی و چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، این آمار در مازندران به چه صورت است؟

طبق آخرین آمار بیش از 60 درصد خانم‌های مازندرانی در سنین 15 تا 64 سالگی دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و این یک معضل بهداشتی جدی به‌شمار می­‌رود.

شاید برای عده‌­ای از مردم اینکه مازندران چاق­‌ترین استان در کشور است، چندان خطرناک به‌نظر نرسد ولی باید نتیجه آن را در دهه‌های بعد مشاهده کرد، به دلیل اینکه می­‌دانیم چاقی و اضافه وزن موجب کلکسیونی از بیماری‌های مزمن می‌­شود که از آن جمله می­‌توان به بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان و کبد چرب اشاره کرد.

تأثیر شیوع بالای چاقی و اضافه وزن به تعبیری اپیدمی خاموش آن در مرگ و میر بسیار زیادتر از تصور است و باید همه دست‌اندرکاران جامعه دغدغه آن را داشته باشند که برای تغییر وضع کنونی کاری کنند.

در حال حاضر بسیاری از صاحب­‌نظران در دنیا خود چاقی را یک بیماری می­‌دانند از نوع بیماری مزمن و متابولیکی که ماهیت پیش‌رونده و بدون علامت دارد و یک معضل این است که مردم ما چاقی را یک بیماری قلمداد نمی­‌کنند.

با توجه به افزایش سالمندی جمعیت در آینده؛ آیا این موضوع خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد؟

بررسی‌­ها نشان می­‌دهد بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی و خطرات آنها روز به روز در جامعه ما رو به افزایش است و این خطر حتی در سنین پیش از 70 سالگی قابل توجه است، به‌ویژه آنکه ترکیب جمعیت در دهه‌­های آتی رو به افزایش است و این موضوع خطر بروز مشکلات قلبی‌عروقی را بیشتر می­‌کند.

با توجه به اینکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، توصیه‌های پیشگیرانه شما چیست؟

مردم ما باید به این نکته توجه داشته باشند که پیشگیری از بیماری‎های قلبی عروقی بسیار ساده­‌تر و ارزان‌­تر از درمان مشکلات بعدی است که بعضاً بسیار جبران­‌ناپذیر است.

تحقیقات و شواهد علمی نشان می‌­دهد که توجه به سلامت قلب و عروق حتی از دیدگاه صرفاً اقتصادی یک سرمایه­‌گذاری سودمند محسوب می­‌شود، به‌دلیل اینکه ضررهای رفاهی، هزینه‌­ها و مخارج تشخیصی و درمانی بروز عوارضی از جمله آنژیوگرافی و عمل جراحی بای­پس عروق کرونر برای یک خانواده سطح متوسط جامعه رقم بسیار قابل توجهی است، در حالی‌که باید ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی را نیز به فهرست هزینه‌­ها و مشکلات خانواده‌­ها اضافه کرد.

توجه به این نکته لازم است که ما برای جلوگیری از این روند یک فرصت کوتاه چندساله در اختیار داریم تا الگوی زندگی خود را تغییر دهیم، عادت­‌ها و سبک زندگی خود را اصلاح کنیم.

لازمه اینکه گفته می­‌شود بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی‌عروقی آثار اقتصادی بر جامعه دارد، چیست؟

در این راستا بخش‌­های مختلف جامعه برای این منظور دست به دست هم دهند و برای سلامت قلب و عروق مردم و اصلاح سبک زندگی همکاری و مشارکت کنند.

نگاهی به عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی نشان می‌­دهد که سلامت قلبی‌عروقی ما اکثراً در خارج از بخش بهداشت و درمان رقم می­‌خورد.

چگونه می‌توان به سلامت قلب دست پیدا کرد؟

اگر بپذیریم که رفاه و سلامت مردم یک هدف مشترک تمامی نهادها و بخش‌­های مختلف عمومی است، این هدف یعنی دست‌یابی به سلامت قلبی‎عروقی باید در دستور کار همه بخش‌های دیگر گنجانده شود، به دلیل اینکه بدون پشتیبانی و هدف­‌گذاری عمومی و تعمیم به هیچ وجه نمی­‌توان به بهداشت قلبی‌عروقی دست پیدا کرد.

امروزه تغییر سبک زندگی بدون تمرکز بر زیرساخت‌ها و مقدمات رفتار سالم، مقوله دسترسی به کالای سلامت و موضوع انتخاب‌های معمول فرد در جامعه، سبد اقتصادی و رفاهی خانواده، رفتار و مقدمات روانی آن مانند وجود آرامش، طمأنینه و درک فرد ممکن نیست و اصولاً برای رعایت بهداشت قلبی‌عروقی نمی­‌توان به چند توصیه ساده اکتفا کرد، به‌دلیل اینکه عمل به این توصیه‌­ها به عوامل متعددی بستگی دارد فارغ از مشغله­‌ها، برنامه، هدف زندگی و مهارت­‌های پایه زندگی کردن و نیز فرصت انتخاب­‌های سالم امکان ندارد.

رویکردهای جدید نهادهای بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت نشان می­‌دهد که دیگر مفهوم بهداشت فردی از توجه به بیماری‌های مسری به بیماری‌های غیرواگیر معطوف شده است؛ در حال حاضر اگر کسی تحرک کافی نداشته باشد، بهداشت را رعایت نکرده؛ اگر کسی زیاد غذاهای آماده، سریع، پرچرب و پرنمک استفاده کند، غیربهداشتی عمل کرده دیگر خطر غذاهای بیرونی برای فرزندان ما از مواد غذایی میکروبی به غذاهای پرچرب و پرنمک تغییر یافته است ما الآن باید در فکر ذائقه فرزندان خودمان باشیم تا به غذاهای کم­‌نمک عادت کنند، یا بتوانند هفته­‌ای حداقل دو بار ماهی بخورند، ذائقه‌‌شان عادت کند حداقل هفته‌­ای دو سه بار حبوبات مصرف کنند، شرایط محیطی را طوری فراهم کنیم که کودکان بتوانند بازی و تفریح سالم داشته باشند، زیاد تلویزیون تماشا نکنند، زیاد پشت رایانه نشینند، ورزش کنند و در عین حال بدانند چگونه از خودشان مراقبت کنند و به فکر سلامتی خودشان باشند؛ برای این منظور خود بزرگسالان باید از خودشان شروع کنند.

توصیه شما به تمامی بخش‌های جامعه برای داشتن سلامت قلب چیست؟

تأکید شعار روز جهانی قلب امسال آن است که همه بخش­‌های جامعه باید دست به دست هم دهند تا افراد این امکان و دسترسی را داشته باشند که در زندگی و کار و اوقات فراغت چیزهایی را انتخاب کنیم که سلامت قلب و عروق شان را بالا می‌برند.

لازم است بخش‌­های مختلف جامعه انجام رفتار سالم را تسهیل کرده و کاری کنند که این فرصت برای همگان فراهم باشد به‌عنوان مثال با کم‌ترین هزینه به پیاده‌­روی بپردازند و برعکس باید هزینه رفتارهای ناسالم مانند مصرف دخانیات را بالا برد و به شیوه‌­های مختلف دسترسی نسل جوان به دخانیات را محدود کرد.

با توجه به افزایش میل کودکان به مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک از جمله فست‌فودها؛ برای تغییر ذائقه آنان راهکار شما چیست؟

درباره ذائقه کودکان باید هم محتوای نمک محصولات غذایی فراوری شده مانند نان را کاهش داد و هم خودمان از نظر تغذیه و میزان فعالیت بدنی روزانه کار کنیم تا بعداً دچار مشکل نشویم.

در حال حاضر بسیاری از کشورها با این معضل دست به گریبان هستند که سبک زندگی فرزندان آنها بسیار متفاوت­ و نامطلوب شده است، به‌طوری‌که نسل جدید آنها به غذاهای آماده یعنی پرچرب، پرنمک، تنقلات ناسالم و کم‌تحرکی گرایش دارند و به همین دلایل دچار چاقی و اضافه وزن هستند؛ این‌ها معضلات سبک زندگی جدید هستند که بر الگوی مرگ افراد یعنی مرگ یا ازکارافتادگی در سنین پایین‌­تر از 70 سال تأثیر زیادی دارد.

نقشی که بزرگسالان در تغییر و اصلاح الگوی زندگی مطلوب دارند، بسیار زیاد است.

 وضعیت سلامت قلب در میان‌سالان مازندران به چه صورت است؟

آمارها نشان می‌­دهد در استان مازندران میان‌سالان به‌ویژه مردان بالای 30 سال نسبت به سلامت قلبی عروقی خود بی­‌توجه بوده و از خودمراقبتی غافل هستند.

برای آنکه به هدف خودمراقبتی نائل شویم، اولین هدف آگاهی و تغییر نگرش و باور مردم است.

علائم ابتلا به بیماری‎های قلبی‌عروقی در افراد چیست؟

بسیاری از مردم نمی­‌دانند که بیماری قلبی عروقی یک بیماری پیشرونده و بی‌­علامت است و همچنین خطرات آن مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و اختلال چربی‌­های خون اکثراً هیچ علامتی ندارد؛ جالب اینکه دیابت نوع دو «دیابتی که در بزرگسالان ایجاد می‌­شود» هم غالباً علامت خاصی ندارد و اکثراً اتفاقی تشخیص داده می­‌شود و در برخی مواقع این بیماری‌ها متأسفانه در هنگام بروز عارضه یعنی گرفتگی رگ در قلب یا مغز تشخیص داده می‎شود.

حتی بسیاری از بیماران بعد از تشخیص نیز به همین دلیل که ماهیت این بیماری‌ها را نمی­‌شناسند، در پیگیری تشخیصی و درمانی سهل‌انگاری می­‌کنند و این مشکلات زیادی را سبب شده است؛ وقتی به کسی که هیچ شناختی از این بیماری‌ها ندارد و از طرفی خودش هیچ مشکلی احساس نمی­‌کند، برای بررسی بیشتر بعید است به دنبال تشخیص قطعی و درمان این مشکلات برود، به دلیل اینکه تشخیص این بیماری‌ها به پیگیری خود فرد بستگی دارد و با یک بار ویزیت پزشک امکان‌پذیر نیست.

یک نقطه امیدواری آن است که خطرات بیماری قلبی‌عروقی بعد از تشخیص اکثراً قابل کنترل هستند به این معنی که به‌طور قطع می‌توان فشار خون بالا، چاقی و دیابت را کنترل کرد، مشروط به اینکه فرد به سلامت خود حساس باشد و این بیماری را بشناسد، از پزشک خانواده خود درباره پیشگیری از این بیماری راهنمایی بخواهد و به توصیه‌­هایش گوش دهد.

تحقیقات نشان داده که حتی در افرادی که زمینه ارثی بیماری قلبی‌عروقی دارند یا پا به دهه­‌های بالای 50 سال گذاشته‌­اند، می‌­توان در بسیاری از اوقات با تغییر سبک زندگی از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

آیا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‎های قلبی‌عروقی در دستور کار خود دارد؟

کشورهای مختلف از جمله ایران به یک حرکت جهانی پیوسته‌­اند و بر اجرای برنامه‌­ای تحت عنوان «اقدام عملی در سطح جهان برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر» برای مقابله با بیماری‌های مزمن غیرواگیر و در رأس آنها بیماری قلبی‌عروقی به توافق رسیده­ و به موجب این هدف­‌گذاری­‌ها، بخش‌­های مختلف جامعه طبق سند ملی لازم است با هم همکاری و مشارکت داشته باشند.

امسال رویکرد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اجرای برنامه غربال‌گری عمومی برای تشخیص به‌هنگام عوامل خطر در سطح روستا معطوف به دو خطر عمده این بیماری یعنی فشار خون بالا و دیابت بوده و نیز از این پس مشارکت‌طلبی در سطح بین‌بخشی برای کم کردن مصرف نمک در دستور کار شبکه‌های بهداشت قرار گرفته است.

چه برنامه‌هایی به‌مناسبت روز جهانی قلب امسال در مازندران برگزار می‌شود؟

به‌مناسبت روز جهانی قلب برنامه‌­های متعددی در شهرستان­‌ها مختلف تدارک دیده شده که برخی از آنها شامل حرکت همگانی و بسیج اطلاع‌­رسانی هدفمند درباره کاهش مصرف نمک از طریق هماهنگی‌‌های بین‌بخشی، نصب پوستر و بنر، برگزاری همایش و گردهمایی­ پیاده‌­روی، آموزش، مشاوره و بیماریابی از طریق راه‌‌اندازی پایگاه‌­های سنجش سلامت در مراکز و در برخی شهرستان­‌ها در سطح شهر و از جمله مراسم نماز جمعه و اندازه‌‌گیری شاخص‌­های چاقی، قند خون، فشار خون، ارائه خدمات مشاوره تغذیه و مراقبت پزشکی به‌همراه توزیع بروشور، برپایی نمایشگاه قلب سالم در مدارس به همراه برگزاری مسابقه قلب سالم برای ترویج رفتارهای سالم و نیز نمایشگاه غذای سالم برای قلب و عروق، سخنرانی و گفتمان علمی و سایر انواع تبلیغات بهداشتی در سطح شهرها و روستاها بوده است.

همانند سال گذشته آموزش و یادآوری خطر بیماری قلبی‌عروقی و برگزاری حرکت­‌های نمادین از جمله برپایی ایستگاه سنجش سلامت برای تشخیص زودهنگام خطرات، پیاده‌­روی دسته جمعی، نمایشگاه‌های غذای سالم برای قلب سالم مدنظر قرار دارد.

این برنامه‌ها با چه هدفی در استان برگزار می‌شود؟

این حرکت‌­های نمادین هر یک به فلسفه خاصی در پیشگیری، تشخیص و کنترل زودهنگام عوامل خطر اشاره دارد که بهانه­‌ای است برای یادآوری این نکته که مردم به خطراتی که سلامت­‌شان را در عصر جدید زندگی در هزاره سوم تهدید می­‌کند، پی ببرند و خود را مهیای تغییر سبک زندگی کرده و مدیران جامعه نیز خود را متعهد به تسهیل این اقدامات بدانند.

امسال به‌طور خاص بر طرح موضوع اهداف بین­‌بخشی ناظر بر سلامت قلبی­‌عروقی تأکید شده که قرار است از این پس به‌عنوان یک هدف عمده در تعاملات برون‌بخشی مدنظر قرار گیرد.

همچنین اهداف ناظر بر پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مبنای اعتمادسازی و مشارکت­‌طلبی سایر بخش­‌های جامعه در سطح شهرستان­‌ها و محیطی­‌ترین مناطق شبکه­‌های بهداشتی یعنی روستاها است.

صحبت پایانی؟

انشاءالله در آینده‌­ای نه‌چندان‌دور شاهد یک تحرک بین‌بخشی، بسیج همگانی و شکل‌­گیری یک اراده جمعی برای حمایت و همکاری از این اهداف باشیم و امیدواریم روز جهانی قلب امسال آغاز یک حرکت جدید در حوزه غیرواگیر برای تحقق اهداف ملی سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر باشد.

==============

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار