رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سوال که «آیا شیراز گران اداره می‌شود»، گفت: بله شیراز گران ادامه می‌شود اما مدیریت هزینه یکی از برنامه‌های است که در شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز مد نظر مدیران ارشد شهر شیراز است.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 09 March 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: سید احسان اصنافی شهردار منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز در زمانی که لایحه بودجه سال آینده را تقدیم به شورای اسلامی شهر شیراز کرد. میزان بودجه در نظر گرفته شده برای شیراز را ١۵ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان عنوان کرد.

این افزایش بودجه در حالی روی‌داد که شورای پنجم شهر شیراز طی مصوبه‌ای که در سال گذشته داشت بودجه شهر شیراز را کمی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان مصوب کرده بود.

لازم به ذکر است که اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز پس از ورود به ساختمان شورای شهر نسبت به تصویب متمم بودجه اقدام کرده و بودجه شهرداری را به بیش از ٩ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

سید احسان اصنافی نیز در اولین بودجه‌ای که به عنوان شهردار شیراز برای این کلان شهر طراحی کرد بودجه ١۵ هزار و ٣٠٠ میلیاردی بود که در قالب لایحه بودجه به شورای اسلامی شهر شیراز تقدیم و اعضای شورای شهر نیز نسبت به تصویب آن اقدام کردند.

با توجه به افزایش بودجه شهر شیراز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس وصول درآمدهای شهرداری شیراز در نشست خبری تخصصی با اصحاب رسانه نسبت به توضیح چگونگی تصویب بودجه ١۵ هزار میلیاردی شیراز پرداختند.

شیراز گران اداره می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سوال که «آیا شیراز گران اداره می‌شود»، گفت: بله شیراز گران ادامه می‌شود اما مدیریت هزینه یکی از برنامه‌های است که در شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز مد نظر مدیران ارشد شهر شیراز است.

سید ابراهیم حسینی در ادامه عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در راستای کاهش هزینه‌های مدیریت شهری وجود دارد آن است که زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی در استان فراهم شود از این رو شهرداری شیراز مکلف شده تا به همان اندازه که بودجه به شیراز تخصیص یافته است نسبت به جذب سرمایه گذار نیز اقدام شود.

به گفته این مقام مسئول شهرداری قصدی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در مقطع کنونی نداشته و بیشتر برنامه ریزی ها در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی است.

حسینی در خصوص عوارض ساختمانی متذکر شد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته عوارض ساختمانی در بودجه سال آینده به پنج هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان رسیده است که این بودجه نسبت به بودجه سال ١۴٠٠ تنها دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این کلان شهر بالغ بر ٨٠٠ هزار ملک وجود داشته که تنها ۵٠٠ هزار واحد مسکن کد نوسازی دریافت کرده‌اند و تنها ١٠٠ هزار واحد مسکونی نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه بیان کرد: بیش از هزار میلیارد تومان در بودجه سال ١۴٠١ برای تملک باغات در نظر گرفته شده است تا بتوان گروه یک باغات در سطح شهر شیراز را تملک کرده و زمینه ایجاد بزرگترین باغ تجمیعی خاورمیانه در استان فارس و شهر شیراز ایجاد گردد.

حسینی معتقد است در بودجه سال ١۴٠١ شهرداری شیراز مکلف است تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق فروش املاک مازاد کسب کند از این رو شهرداری باید در ١۴٠١ نسبت به فروش املاک مازاد اقدام کند.

این مقام مسئول همچنین از رونمایی از سند توسعه شیراز تا سال ١۴٠۴ در مرداد ماه سال ١۴٠١ خبر داد که این سند نقشه راه حرکت شهرداری و مدیران ارشد کلان شهر شیراز را تا سال ١۴٠۴ مشخص می‌کند.

ضمانت اجرایی نداریم

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز گفت: بیش از ۵٠٠ هزار واحد مسکونی در شیراز کد نوسازی دریافت کرده آن اما تنها ١٠٠ هزار واحد عوارض پرداخت می‌کنند و هیچ ضمانت اجرایی برای دریافت عوارض وجود ندارد.

امید گشتاسبی در ادامه این جلسه بیان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که تمامی کلان شهرهای کشور با آن مواجه است عدم وجود درآمدهای پایدار است و هنوز قوانین لازم در این حوزه تدوین نشده است.

وی ادامه داد: براساس قانون باید ۶٠ درصد از جرایم رانندگی به شهرداری کلان شهرها بازگردد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است این در حالی است که تنها ١۵ درصد از افرادی که دارای خودروی شخصی هستند نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول بیش از هفت هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان از بودجه از منابعی خارجی جذب خواهد شد و این میزان بودجه از مردم اخذ نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار