معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روزانه ۳ تا ۴ نفر از جمعیت استان فارس به نارسایی مزمن کلیوی مبتلا و نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 10 March 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر مهرداد شریفی گفت: در حال حاضر تعداد ۲ هزار و ۲۱۲ بیمار دیالیز خونی و ۱۱۰ بیمار دیالیز صفاقی، در مراکز دیالیز دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

با وجودی که سالانه افراد بی شماری در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند، اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات مفید و ضروری ندارند، در واقع این بیماری زمانی نمود پیدا می‌کند که عملکرد کلیه‌ها کاهش یافته و یا متوقف می‌شود و در این مرحله نیز بیماری خیلی پیشرفت کرده است.

دکتر شریفی گفت: با توجه به برتری پیشگیری بر درمان، کنترل فشارخون، کنترل قندخون، انجام آزمایش‌های دوره ای، اصلاح الگوی تغذیه و قطع مواد غذایی زیان آور، ورزش، کنترل استرس و اصلاح سبک زندگی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی اهمیت بسیاری دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بیمارانی که به تشخیص پزشک معالج خود مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند و نیاز به یکی از روش‌های جایگزین دارند، بیمار خاص محسوب شده و پس از تائیدیه سازمان‌های بیمه گر، می‌توانند از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره‌مند شوند.

رایگان شدن هزینه دیالیز، مساعدت در هزینه خدمات پاراکلینیکی و خدمات بستری، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بیماران، راه اندازی و توسعه بخش‌های همودیالیز، دیالیز و دیالیز صفاقی در سطح استان تنها بخشی از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که دکتر شریفی به آن اشاره کرد.

به گفته دکتر شریفی، پیشگیری همواره بر درمان تقدم داشته و بسیاری از نارسایی‌های کلیوی را با اقدام پیشگیرانه و به موقع می‌توان تحت کنترل قرار داد یا فرآیند پیشرفت بیماری را کاهش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار