صدای شهرستان ها
تمرکز جمعیت،نهادها،ادارات و امکانات در مراکز استان ها، خواه ناخواه باعث جلب حواس ها به سوی مراکز شده و به کمتر دیده شدن مشکلات و دغدغه ها و خواسته های سایر نقاط استان می انجامد.تابناک فارس با ارائه ویژه نامه "صدای شهرستان ها" برآن است که صدای مردم سایر نقاط استان را به گوش مسئولان برساند.
کد خبر: ۱۰۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰ 30 September 2015
تابناک فارس:در این "صدای شهرستان ها"به بازتاب مشکلات شهرستان های قیروکارزین،لامرد،استهبان و مرودشت می پردازیم.

به نام قیروکارزین به کام؟
امام جمعه قیروکارزین با اشاره به استفاده شهرستان های دیگر از سد سلمان فارسی که در قیروکارزین و برای سیراب کردن دشت های این شهرستان ساخته شده است گفت: ما مشکلی نداریم که شهرستان های دیگر نیز از آب سد سلمان فارسی استفاده کنند اما این غیرقابل قبول است که ابتدا بقیه شهرستان ها استفاده کنند و در آخر مردم قیروکارزین به حق خود برسند و اگر اقدامی قرار است در این زمینه صورت گیرد باید قطعا قیروکارزین در اولویت باشد.

حجت السلام اکبری در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب شهر قیرگفت: شهر قیر به عنوان مرکز شهرستان از آب آشامیدنی نامناسب برخوردار است و باید در این زمینه نیز اقدام جدی شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت باغ های دشت قیر و افزر افزود: در یک کلام باید بگوییم اگر وضعیت کانال های پایاب سد سلمان فارسی حل نشود قیروکارزین نابود می شود، دولت باید به داد مردم این شهرستان برسد.

امام جمعه قیروکارزین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی گفته اند مشکل معارض در مسیر کانال ها وجود دارد گفت: نه تنها مشکل معارض نداریم بلکه با جلساتی که با مردم داشته ایم قول خودیاری نیز از مردم گرفته ایم، البته دولت بدهکاری چندین ساله به تعدادی از کشاورزان دارد که باید این مطالبات را بپردازد.

اعتراض به احداث مرغداری در کنار روستا

اهالی چندین روستا در لامرد معترض به مشکل زیست محیطی و آلودگی بسیار شدید از نظر بوی بد مرغداری ها و واحدهای صنعتی تولید و کشتار دام احداث شده در حاشیه روستاها از جمله میرحسنی، سبخی، پنگرویه و ... هستند.

سلامت استهبانی ها؛محلی برای کسب تجربه؟
همواره شاهد حضور پزشکان متخصصی در استهبان هستیم که این شهرستان را بعد از اتمام تحصیل،  به عنوان محل گذراندن طرح خود انتخاب کرده اند، اما این تمام ماجرا نیست.

ماجرا  از زمانی شروع می شود که پزشک متخصصی که تازه تحصیلات آن به اتمام رسیده به عنوان پزشک طرح در استهبان شروع  به فعالیت   میکند. گذشته از بعضی  پزشکان که بسیار در کار خود خبره بوده و همانند پزشکان باتجربه به معالجه مردم می پردازند  ما بقی این طرح را به عنوان دوره ای برای کسب تجربه و آماده شدن جهت معالجه بهتر مردم میدانند که کار هر دو گروه چون در جهت خدمت به مردم است ستودنی است.

در شهرستان استهبان اغلب پزشکان متخصص مشغول گذراندن طرح خود هستند و شاید به ندرت بتوان پزشک متخصصی  را پیدا کرد که تمایل داشته باشد به صورت دائم در این شهرستان  مشغول معالجه شود و جالب تر آنکه چون از هر تخصص فقط یک پزشک وجود دارد، آن پزشک با انبوهی از بیماران مواجه میشود که این خود میتواند تجارب فراوان  برای آن پزشک به همراه داشته باشد.

مثلاً یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان در مصاحبه ای گفته است که: در مدت فعالیت خود در استهبان مسئولیت تولد 2 هزار نوزاد را عهده دار بوده است!این در حالی است که این پزشکان همراه با کوله باری از تجربه که در این شهرستان کسب کرده اند به دنبال اتمام طرح و کسب موقعیت های بهتر از این شهرستان هجرت کرده و با ورود پزشک طرح متخصص بعدی قصه باز هم از نو آغاز می شود.حال با گذشت از پزشکان متخصصی که بین شهرستان استهبان و نی ریز مشترک هستند و با اشراف به مطالب بالا جای چند سوال باقی می ماند:

سوال اول: چرا در این شهرستان فقط از پزشکان طرح استفاده می شود؟

سوال دوم: چرا مسئولین بهداشتی و درمانی شهرستان در خصوص اقامت دائم پزشکانی که در این شهرستان تجارب فراوان کسب نموده اند اقدام نکرده و از رفتن آنان جلوگیری
 نمی کنند؟

سوال آخر: تا کی باید استهبان سکوی پرتاب و کسب تجربه باقی بماند؟

آب؛بزرگترین مشکل بخش مرکزی مرودشت

قاسم زاده بخشدار بخش مرکزی مرودشت گفت: بزرگترین مشکل بخش مرکزی مشکل اب آشامیدنی روستاها می باشد که متاسفانه بیش از 20 روستای بخش مرکزی دچار بحران شدید خشکسالی و کم آبی می باشند.

بهشتی که فدای کشاورزی غیراصولی می شود
بهشت گمشده واقع در منطقه کامفیروز شهرستان مرودشت؛یکی از زیباترین تفرجگاه طبیعی استان فارس و حتی کشور محسوب می شود و همه ساله افراد زیادی از این منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا بازدید می کنند. این تفرجگاه به دلیل خشکسالی های متوالی و دخالت های بیجای انسان ها در معرض تهدید واقع شده است و شاید زیاد طول نکشد که صدای زنگ هشدار در این مکان در گوش مردم و مسئولان طنین انداز گردد.

از یک سو خشکسالی های متوالی در کاهش آب بهشت گمشده بی تاثیر نبوده است و از سوی دیگر منفعت طلبی عده ای سبب شده است مسیر آب بیش از حد به سمت زمین های کشاورزی منحرف گردد. بهشت گمشده آرام آرام می میرد تا یک عرصه زیبا و خدادادی طبیعت فدای یک کشاورزی غیراصولی و یک درآمد ناپایدار و ناچیز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار