فرخ‌زاده با اعتقاد به اینکه آرامستان دارالسلام شیراز بزرگترین موزه سنگ جهان محسوب می‌شود، گفت: علما و بزرگان بسیاری از ۲۳ سال قبل از اسلام در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. همچنین کتاب تذکره هزار مزار که شرح احوال ۳۱۸ نفر از بزرگان مدفون در شیراز است با هدف یاد و زیارت اهل قبور تألیف و در این کتاب به شخصیت‌های برجسته مدفون در گورستان دارالسلام شیراز پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ 19 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمد فرخ‌زاده شنبه اظهار کرد: از آنجا که پس از گذشت سال‌ها زیر سنگ‌های قبری که در این آرامگاه وجود دارد خالی شده است، برای زیرسازی و افزایش مقاومت خاک اقدام کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در بسیاری مواقع حرف‌ها یا ادعاهایی در فضای مجازی عنوان می‌شود که غیرواقعی هستند و یکی از دلایلی که باعث شده در استان فارس در بحث ترمیم آثار و گشودن فضای جدید در حوزه گردشگری و زیارت، ضعیف عمل کند، بروز همین شایعات در شبکه‌های اجتماعی است.

 

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس ادامه داد: ما به دشواری و پس از برگزاری جلسات متعدد توانستیم بودجه‌ای را مصوب کنیم تا آرامستان دارالسلام شیراز که به عنوان یکی از آرامستان‌های تاریخی جهان اسلام و سومین آرامستان معتبر شیعیان به شمار می‌رود را بازسازی و احیا کنیم.

فرخ زاده افزود: سنگ قبرهای قدیمی که در این آرامگاه پس از گذشت سالها بر جای مانده ارزش تاریخی دارند و هر سنگ قبر یک اثر تاریخی از زمان خود به شمار می‌رود لذا احیا و مرمت این قبرستان و تبدیل آن به موزه سنگ برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی اضافه کرد: این اقداماتی که از آن به عنوان تخریب یاد شده در واقع پروژه بهسازی و احیای دارالسلام است و جزو مطالبات و مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان است که نماینده ولی فقیه در استان فارس و تمام اعضای این شورا تأکید جدی برای به سرانجام رساندن این پروژه دارند.

 

فرخ زاده گفت: مجموعه شورای شهر و شهرداری شیراز برای احیای این آرامگاه ورود کرده‌اند و حتی ما قطعه‌ای را برای به خاک سپردن مشاهیر و مفاخر در این آرامگاه در نظر گرفته‌ایم.

این مقام مسئول گفت: شهروندان نباید اطلاعات نادرست را باور کنند چرا که طرح ادعاهای غیرواقعی در فضای مجازی در روند اجرای چنین طرحهایی تاثیرگذار است.

 

فرخ‌زاده با اعتقاد به اینکه آرامستان دارالسلام شیراز بزرگترین موزه سنگ جهان محسوب می‌شود، گفت: علما و بزرگان بسیاری از ۲۳ سال قبل از اسلام در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. همچنین کتاب تذکره هزار مزار که شرح احوال ۳۱۸ نفر از بزرگان مدفون در شیراز است با هدف یاد و زیارت اهل قبور تألیف و در این کتاب به شخصیت‌های برجسته مدفون در گورستان دارالسلام شیراز پرداخته شده است.

رئیس سابق کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: ما پروژه احیای آرامگاه دارالسلام شیراز و تبدیل آن به موزه سنگ را با هدف الگوسازی و شناساندن بزرگان و علما به نسل آینده آغاز کردیم و ما در اجرای این پروژه از نظر مشاورین و صاحب نظران استفاده می‌کنیم.

 

فرخ زاده یادآوری کرد: سالهای سال است که انجام هر اقدام توسعه دهنده‌ای در این آرامگاه به دلیل همین بحث‌های متفرقه و ادعاهای غیرواقعی متوقف شده و این محل که می‌تواند به عنوان یکی از مناطق ویژه برای گردشگری محسوب شود همچنان به محلی برای معتادین، سارقین، اراذل و اوباش تبدیل شده است.

وی گفت: یک محور به عنوان محور عرفان در شیراز تعریف‌ شده است که این محور از دروازه قرآن آغاز شده و تا قبرستان دارالسلام شیراز ادامه دارد.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس اعلام کرد: آرامگاه دارالسلام یک قسمت از پازل محور عرفان است و اگر روند بهسازی این مکان متوقف شود عملیات مربوط به این محور ناتمام خواهد ماند. نباید با دامن زدن به این شایعات مانع از انجام این اقدامات مهم و توسعه‌گرا شد.

گورستان دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران واقع در شهر شیراز به‌شمار می‌رود. در آن مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. البته بسیاری از پژوهش گران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌است.قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد. از نظر موقعیت این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در وسط شهر شیراز در محله دروازه شاه داعی الله (شادایی) واقع شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار