رضاییان زاده می‌گوید در در خصوص ارائه آمار ابتلا به کرونا در استان نیز می‌گوید: نسبت به هفته‌های گذشته آمار مبتلایان رو به افزایش است و در حالی که ما روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر شناسایی مبتلا جدید داشتیم که این آمار در این هفته افزایشی شده است و شاهد مبتلایان جدید هستیم.
کد خبر: ۱۰۳۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ 06 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: این حجم از ورود مسافر به استان و از طرفی مسافرت هم‌استانی‌ها به دیگر شهرها پیش‌بینی افزایش کرونا را می‌داد و آن طور که آمارها نشان می‌دهد این موضوع رقم خورد و آمارهای مبتلایان و بستری‌ها طی چند روز گذشته نسبت به هفته‌های پیش چند برابر شده است.

این نشان می‌دهد که نتیجه عدم رعایت شیوه نامه‌ها و سفرها، افزایش کرونا بوده است که در این شرایط زنگ خطری برای پیک هفتم در برخی از استان‌ها اعلام شده است.

بسیاری از گردشگران امسال را سال رهایی از کرونا و ماسک قلمداد کردند و برای برخی مسافرت بعد از ۲ سال پایان محدودیت‌های کرونایی بود.

سال جدید را بدون ترس از کرونا شروع کردیم

گردشگری در رابطه با عدم استفاده از ماسک می‌گوید: سفر با ماسک و رعایت فاصله سخت است و این چند سال صبر کردیم که شرایط بهتر شود و زمانی که به مسافرت می‌رویم نیاز به استفاده از ماسک و فاصله نباشد.

وی ادامه می دهد: اغلب ۳ دوز واکسن راه زده‌ایم و در این مدت رعایت کرده‌ایم و با کمتر شدن کرونا امسال را بدون ترس از کرونا شروع کردیم.

به گفته این گردشگر در بسیاری از کشورها موضوعیت و نگرانی از کرونا و حتی استفاده از ماسک برداشته شده است و این موضوع به نوعی خواسته بسیاری است که بتوانند بدون ماسک بعد از چند سال زندگی کنند.

کمتر شدن ترس از کرونا و کلافگی استفاده از ماسک

گردشگری دیگر که دختر جوانی است در مورد عدم استفاده از ماسک می گوید: اینکه آمار مبتلایان کمتر و وضعیت شهرها بهتر شده است باعث شده است برای بسیاری شرایط عادی شود و کمتر از کرونا ترس داشته باشیم.

 

او با اشاره به نگرانی روزهای اول شیوع کرونا و ضدعفونی تمام وسایل می‌گوید: ابتدای کرونا حتی در و دیوارها را ضدعفونی می‌کردیم و در این چندسال کاملا رعایت کردیم اما واقعیت این است که دیگر از زدن ماسک خسته شده‌ایم به خصوص که همه گیری و خطر کرونا کمتر شده است.

این گردشگر ادامه می‌دهد وقتی از کیلومترها دورتر به شهر دیگری سفر می‌کنیم در واقع نشان می‌دهد، ترس از کرونا کمتر شده است و رعایت کامل شیوه نامه‌ها در سفر امکان پذیر نیست.

آمار کرونا در فارس بیشتر شد

با این وجود هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا وارد پیک جدیدی خواهیم شد یا نه؛ این صحبت‌های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که می‌گوید علی رغم افزایش آمار مبتلایان به کرونا در روزهای گذشته نمی‌توان اعلام کرد که ما وارد پیک می‌شویم یا نه.

شرایط ابتلا به کرونا در حالی است که سویه قالب آن امیکرون است ویروسی که اگرچه سرعت انتقال بالایی دارد اما بنابر آنچه که متخصصان می گویند بیشتر شبیه به سرماخوردگی است این سویه حالا در حال افزایش است و در کنار آن آمار بالای واکسیناسیون نشان می‌دهد که تا حدودی کرونا قابل کنترل شده است.

به گفته دکتر عباس رضائیان زاده اینکه به دلیل افزایش ابتلا به کرونا وارد پیک جدید شویم یا نه در روزهای آینده مشخص می‌شود اما این احتمال وجود دارد که در صورت مواجهه با پیک جدید آمار قابل توجه نباشد و افزایش آن چنانی نداشته باشیم.

شناسایی ۶۰۰ مبتلا جدید در ۲۴ ساعت

وی در خصوص ارائه آمار ابتلا به کرونا در استان نیز می‌گوید: نسبت به هفته‌های گذشته آمار مبتلایان رو به افزایش است و در حالی که ما روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر شناسایی مبتلا جدید داشتیم که این آمار در این هفته افزایشی شده است و شاهد مبتلایان جدید هستیم.

رضاییان زاده می‌گوید در روزهای گذشته حدود ۴۳۰ نفر به کرونا مبتلا شدند و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز نزدیک به ۶۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه سیر صعودی کرونا قابل پیش‌بینی بود عنوان می‌کند: به واسطه تعطیلات نوروز و افزایش سفرها و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک پیش بینی می شد که ما افزایش مبتلایان را داشته باشیم و این آمار نیز قابل پیش بینی بود

*استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد رسید

رضاییان زاده خاطرنشان می‌کند اینکه این افزایش همچنان ادامه خواهد داشت و تا چه محدوده‌ای بالا می‌رود همچنان مشخص نیست و باید دید که آیا آمار ابتلای ما به بیش از هزار نفر خواهد رسید یا نه.

به گفته وی، آنچه که مشخص است آمار مبتلایان رو به افزایش است و این آمار با افزایش قابل پیش بینی بود که اتفاق هم افتاد.

رضاییان زاده با اشاره به افزایش سفرها در تعطیلات نوروز و بازدید ۱۱ میلیون نفر از استان فارس و تاثیر آن بر آمار مبتلا به کرونا می‌گوید این در حالی است که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرد و درصد استفاده از ماسک در استان در حال حاضر به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

با افزایش آمار بستری شدگان کرونا در یک روز ۱۰۰ نفر بستری شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین می‌گوید که آمار بستری بیماران در مراکز درمانی نیز رو به افزایش است و در حالی که روزانه بین ۴۰ تا ۴۵ مورد بستری بیمار داشتیم که در چند روز گذشته ۷۵ مورد و در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵مورد بستری جدید رسیده است.

رضاییان زاده می‌گوید: هنوز مشخص نیست که در روزهای آینده وضعیت به چه صورت خواهد بود.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌گوید: حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌تواند در افزایش آمارها تاثیر گذار باشد.

رضاییان زاده در رابطه با واکسیناسیون با تاکید بر تزریق دوز سوم می‌گوید: همچنان تزریق دوز سوم مورد تاکید است و علاوه بر آن بر تزریق واکسن کودکان ۵ تا ۱۲ سال نیز تاکید داریم که این اقدام انجام شود.

وی به با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش در گروه های سنی ۱۲ سال به بالا در نوبت اول ۹۳.۴ درصد نوبت دوم ۸۷.۴ درصد و در نوبت سوم نیز در گروه بالای ۱۸ سال ۴۸ درصد تزریق واکسن داشته اند، عنوان می‌کند:همچنین گروه سنی ۵ تا ۱۲ سالگی تنها ۲۴ درصد تزریق واکسن داشته اند که به نظر می‌رسد در این گروه سنی به دلیل اینکه واکسیناسیون اجباری نیست و اختیاری به خانواده‌ها واگذار شده است استقبال کمتری می شود.

رضاییان زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر سویه شایع که در حال منتشر شدن است همان سویه امیکرون است، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد اگر هم به پیک بخوریم قابل توجه نباشد و آمار بستری‌ها افزایش چندانی نداشته باشد.

وی یادآور می شود که در حال حاضر آمار مبتلایان بیشتر مبتلایان به اومیکرون است و سویه دلتا نیست.

۳۲ شهرستان فارس در وضعیت زرد است

همچنین محمد جباریان، دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس در خصوص آخرین وضعیت کرونا در شهرها می‌گوید: از مجموع 36 شهرستان استان فارس، تنها یک شهرستان (سرچهان) قرمز، و ۳۲ شهرستان زرد و ۳ شهر مرودشت،سپیدان، لامرد آبی است و شهرستان نارنجی نداریم.

وی با اشاره با نظارت بر مدارس مبنی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عنوان می‌کند: این نظارت هم از طریق بازرسین دانشگاه علوم پزشکی و هم بازرسین اداره کل آموزش و پرورش در حال انجام است و روزانه اکیپ‌های مختلف از مدارس بازدید می‌کنند.

جباریان در خصوص آخرین تصمیم ستاد استانی کرونا بیان می‌کند: تصمیم خاصی گرفته نشده است و جلسه ستاد ملی و استانی که شنبه برگزار می‌شود باید دید که آیا تصمیم گیری خاصی با توجه به گزارش وزارت بهداشت که هفتگی ارائه می‌دهد صورت می‌پذیرد یا خیر.

به گفته وی، تا به این لحظه آمارهای مربوط به بیماری کرونا در شاخص های بستری، ابتلاء و فوت کاهش را نشان می‌دهد و شرایط با ثباتی را داریم.

به گزارش ایلنا؛ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان فارس۶۲۲ هزار و ۱۷۴ مورد مثبت شناسایی و ۷ هزار و ۹۹۹ فوت شده اند همچنین از این تعداد۶۱۱ هزار و ۸۵۶ نفر بهبود یافته اند.

برچسب ها: کرونا ، سفرنوروزی ، ماسک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار