سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس عنوان کرد: با توجه به گسترش واکسیناسیون و کنترل شرایط کرونایی در استان و کشور نوروز امسال متفاوت از دیگر سال‌ها است و گردشگری استان فارس دوباره جانی تازه گرفته و پیش‌بینی می‌شود حجم زیادی از مسافران در نوروز 1401 وارد شیراز شوند.
کد خبر: ۱۰۳۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱ 22 March 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مسافران بسیاری از روزهای پیش از شروع بهار چمدان خود را به مقصد شیراز بستند و راهی شدند به گونه‌ای که دو هفته به پایان اسفندماه خبر تکمیل ظرفیت هتل‌های شیراز رسانه‌ای شد و این یعنی روزهای عید باید منتظر یک شیراز شلوغ و پرنشاط باشیم.

همین گونه نیز شد و امروز که دوم عید است در خیابان‌های شیراز خودروهای بسیاری را می‌بینیم که از دیگر شهرها و استان‌ها به این شهر پر رمز و راز آمده‌اند تا در هوای بهاریش دمی بیاسایند و شیراز را در وقت بهار تفرج کنند.

پیش‌بینی‌ها از روزهای قبل بر این بود که شیراز در نوروز پذیرای خیل زیادی از مسافران خواهد بود و این امر سبب شد همه دست به دست هم دهند تا سفری خوش برای گردشگران رقم بخورد.

سید موید محسن‌نژاد، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به بخشی از این آمادگی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: استان فارس دارای 3200 اثر ثبت شده ملی و 11 اثر ثبت شده در فهرست جهانی است که همگی برای پذیرایی از مسافران از مدت‌ها قبل آماده شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و محور جهانی ساسانی در 3 شهرستان سروستان، فیروزآباد و کازرون نیز آماده و مشغول پذیرایی از مسافران هستند، گفت: علاوه بر آن آثار فرهنگی و تاریخی بسیاری در شیراز و شهرستان‌ها وجود دارد که برخی از آنها مانند موزه سنگ هفت تنان کمتر شناخته شده است و همه برای پذیرایی آماده شدند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه براساس هماهنگی ستاد خدمات سفر استان 13 کمیته تشکیل شده است، افزود: همه آثار تاریخی و فرهنگی استان به ویژه در شهر شیراز همسان‌سازی شدند که بتوانند خدمات ویژه به مسافران ارائه کنند.

گسترش واکسیناسیون و حجم زیاد مسافر در استان فارس

وی بیان کرد: از آنجا که استان فارس در تمام شهرستان‌هایش دارای جاذبه است و مسافران بسیاری نیز به شهرستان‌ها سفر می‌کنند ستاد خدمات سفر نوروزی نیز در شهرستان‌ها تشکیل شده است و به تمامی فرمانداران برای آمادگی نوروز دستور العمل‌های لازم ابلاغ شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس عنوان کرد: با توجه به گسترش واکسیناسیون و کنترل شرایط کرونایی در استان و کشور نوروز امسال متفاوت از دیگر سال‌ها است و گردشگری استان فارس دوباره جانی تازه گرفته و پیش‌بینی می‌شود حجم زیادی از مسافران در نوروز 1401 وارد شیراز شوند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه در مراکز اقامتی و اماکن گردشگری تحت پوشش میراث فرهنگی استان اقداماتی انجام شده است، گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده و تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته می‌شود تا نوروزی امن و بی‌خطر برای مسافران رقم بخورد.

افزایش ساعت بازدید از اماکن تاریخی در نوروز

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه افزایش ساعت بازدید از اماکن تاریخی در نوروز یکی از اقدامات انجام شده است، بیان کرد: همزمان همه آثار تاریخی از ساعت 8 صبح شروع به پذیرایی از مسافران می‌کنند که تا ساعت 24 ادامه دارند.

وی با بیان اینکه برخی از این آثار که خارج از فضای شهری هستند تا ساعت 6 بعدازظهر باز هستند، عنوان کرد: آرامگاه سعدی و حافظ و ارگ کریم خان و باغ جهان نما و باغ ارم در شیراز تا ساعت 24 باز و مشغول پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی هستند.

محسن‌نژاد با اشاره به استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری تصریح کرد: 200 راهنما به صورت تخصصی در اماکن تاریخی حضور دارند و نسبت به راهنمایی مردم اقدام می‌کنند.

فضاهای پشتیبان اسکان و اقامت برای مسافران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به بحث اسکان مسافران گفت: در سطح استان فارس 23 هزار تخت اقامتی رسمی داریم که شامل هتل هتل آپارتمان اقامتگاه بومگردی و سنتی و سایر مراکز دارای مجوز هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به رغبت مردم برای سفر و پیش بینی سفرهای بیشتر فضاهای پشتیبان نیز در نظر گرفته شده است، افزود: این فضاها شامل 23 هزار کلاس درس در مجموعه آموزش و پرورش و خانه‌های مسافر هستند که ساماندهی شدند و در لیست ما قرار دارند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه کمپ‌های اسکان مثل کمپ زیباشهر و جنت نیز به عنوان فضاهای پشتیبان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: نمایشگاه‌ها، سالن‌ها و حسینیه‌ها به عنوان فضای پشتیبان خدمات اقامتی انجام می‌دهند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه تلاش شده تا مردم و گردشگران بعد از 2 سال محرومیت سفری خوب و مفرح داشته باشند، گفت: امیدوارم که با یاد و خاطره خوش به استان خود برگردند.

ایجاد بازارچه‌های موقت صنایع دستی در همه شهرستان‌ها

وی همچنین به ایجاد بازارچه‌های موقت صنایع دستی در همه شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینها مراسم نورزگاه نیز که شامل ارائه آداب و رسوم نوروز است در اغلب اماکن تاریخی از جمله در آرامگاه سعدی، تخت جمشید، پاسارگاد و سایر شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

 

محسن‌نژاد همچنین به سفر علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور به شیراز اشاره کرد و گفت: این سفر از صبح امروز شروع شده و شالبافان از تأسیسات گردشگری شیراز بازدید کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: رئیس ستاد خدمات سفر کشور به منظور بازدید میدانی و نظارت بر خدمات‌دهی به مسافران از تأسیسات گردشگری شیراز بازدید کرد که نتایج و دستاوردهای سفر اطلاع‌رسانی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار