کد خبر: ۱۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵ 04 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از مهر، طرح ملی زراعت چوب با کشت صنوبر در اغلب استانهای دارای پتانسیل از جمله آذربایجان غربی اجرا شد ولی کم لطفی بانکهای عامل به ارائه تسهیلات به فعالانان این عرصه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

پرداخت تسهیلات بانکی به صنوبرکاران به منظور حمایت از تولید و زراعت چوب و همچنین راه اندازی واحدهای فرآوری تولیدات با هدف حفظ ارزش افزوده و جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام می شود، ولی به علت نبود تخصص کافی بانکها در این زمینه و عدم آگاهی از اهمیت موضوع، تسهیلات متقاضیان به موقع پرداخت نمی شود.

چهار گونه از صنوبر به عنوان صنوبرهاي بومي شناسايي شده اند كه از اين چهار گونه موجود در كشور رويشگاه اصلي دو گونه تبريزی و كبوده در آذربايجان غربي است ولی متاسفانه به دلیل نبود و کمبود واحدهای فراوری ۷۰ درصد تولیدات به صورت خام به سایر استانها و یا خارج از کشور صادر می شود.

هر چند صنوبر به سادگی تکثیر، دارای رشد سریع، دارای چوبی سفید و یکدست بوده، به عنوان بادشكن و ديوار هاي سبز نيز مورد استفاده قرار مي گيرد ودر آمد حاصل از صنوبرکاری نیز قابل توجه است، ولی عدم حمایتهای مالی بانکها و نبود واحدهای فرآوری چوب مشکلاتی را ایجاد می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفتگوی خبری در خصوص روند تولید صنوبر در استان، از تولید سالانه ۲۰ میلیون نهال صنوبر توسط بخش خصوصی و دولتی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: میانگین موجودی صنوبر استان هفت میلیون متر مکعب بوده که مقام اول تولید با یک سوم تولید کشور را داریم.

رحمان وهاب زاده در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه زراعت چوب در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ هزار اصله نهال اصلاح شده بین صنوبرکاران توزیع می شود، اظهار داشت: استفاده بهينه از منابع آب و خاك، جلوگیری از واردات چوب و خروج ارز از کشور و حفاظت و صيانت از جنگلهاي طبیعی از جمله اهداف صنوبرکاری در استان است.

وی با اشاره به اینکه عملیات کاشت، داشت و برداشت صنوبر زمان بر بوده و هفت سال برای پرورش یک اصله صنوبر زمان نیاز است، ادامه داد: کشاورزان باید با توجه به کمبود منابع آبی استان نسبت به تبدیل سیستم های آبیاری باغات صنوبر به سیستم آبیاری نوین اقدام کنند.

وهاب زاده خواستار ارائه تسهيلات کم بهره به صنوبرکاران شد و اعلام کرد: شناساندن جايگاه واقعي صنوبر ترويج اهميت کشت و توسعه زراعت این درخت به منظور افزايش سرانه سطح سبز و جلوگيري از تخريب منابع طبيعي استان در مناطق مستعد ضروري است.

وی در خصوص مشکلات فرآوری چوب در آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه نبود و کمبود واحدهای فرآوری چوب تولیدی و یا سنتی بودن واحدهای موجود از جمله معضلات و مشکلات پیش روی صنعت چوب استان محسوب می شوند، عنوان کرد: تولیدات چوبی استان معمولا به روشهای سنتی و دستی به جعبه های چوبی تبدیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سنتی بودن روند فراوری چوب در آذربایجان غربی، واحدها ظرفیت جذب تنها ۳۰ درصد تولیدات چوب استان را دارند، افزود: ما بقی تولید به سایر استانها کشور صادر و فرآوری می شود که این امر منجر شده ارزش افزوده تولید نیز نصیب سایر استانها شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی واحد فرآوری چوب صنوبر چند لایه در خوی، نیز گفت: با راه اندازی و بهره برداری از این واحد فراوری بخش از مشکلات این حوزه رفع شده ولی هنوز هم نیازمند افزایش تعداد واحدهای فراوری در استان هستیم.

وهاب زاده یادآور شد: زراعت چوب در آذربایجان غربی برای افزایش سرانه فضای سبز و صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال جایگزین برای کشاورزان و باغداران با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و اجرای طرحهای محدودیت کشت محصولات ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار