استاندار یزد با اشاره به این که برخی ظرفیت های سرمایه گذاری در استان راکد است، بر شناسایی این ظرفیت ها و تعیین تکلیف آن تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱ 07 June 2022

"مهران فاطمی" در نشست سرمایه گذاری استان افزود: این ظرفیت ها باید آزادسازی شوند و نمی پذیریم کسی بخواهد زیرساخت های سرمایه گذاری را در اختیار بگیرد و عملا سرمایه گذاری نکند.

وی گفت: باید کارگروهی در این زمینه شکل گیرد و موارد را شناسایی کند و فرصت های بلااستفاده را از آنها بازپس گیرد و در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار دهد.

استاندار با قدردانی از تلاش های مدیران و کارشناسان مرکز خدمات سرمایه گذاری استان دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی را تکلیف قانونی متولیان امور دانست و گفت: رشد اقتصادی خود به خود اتفاق نمی افتد و مستلزم سرمایه گذاری است.

فاطمی افزود: در زمینه سرمایه گذاری تلاش های زیادی انجام شده است که باید نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی گفت: نباید به دلیل برخی مشکلات سرمایه گذاری را متوقف شود باید زمینه رشد و رونق سرمایه گذاری در استان را فراهم کنیم تا شاهد فرار سرمایه از استان نباشیم و باید با انتخاب مسیر های خلاقانه و نوآورانه مسیر را باز کنیم.

وی بر احصاء فرصت های سرمایه گذاری که زیرساخت های آب، برق و گاز پایه اصلی آن نباشد تاکید کرد و گفت: باید با وضع و امکانات موجود زمینه رونق سرمایه گذاری را فراهم کنیم. در حالیکه ظرفیت های بسیاری ما در این زمینه به خصوص در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی داریم.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد گفت: در حوزه صنایع دستی و صنایع فناوری اطلاعات، هنر، های تک و غیره نیز ظرفیت های متعدد وجود دارد که متکی بر برخی زیرساخت های عظیم سرمایه گذاری نیست.
استاندار یزد اظهار کرد: می توان از ظرفیت های شرکت های بزرگ، و نهادهای ملی و بین المللی برای توسعه سرمایه گذاری در استان بهره گرفت.

وی در عین حال گفت: باید استراتژی صنعتی ما مشخص باشد و عدالت محوری در سرمایه گذاری مشخص باشد و زیر ساخت های لازم را برای سرمایه گذاری در طرح یزد نوین و مناطق محروم فراهم باشد.

وی تامین مالی طرحی های سرمایه گذاری را ضروری دانست و با بیان اینکه شیوه نامناسب تامین مالی تکیه بر منابع بانکی است، بر شناسایی شیوه های جدید تامین مالی تاکید و گفـت: روش های مختلف تامین مالی وجود دارد یکی از روش های تامین مالی اینکه باید اعتماد مردم را جلب کنیم تا در طرح های سرمایه گذاری مشارکت کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم مسیر گذشته را طی کنیم مشکلات حل نمی شود باید با ابتکار عمل به دنبال مسیر جدید تامین مالی باشیم.

وی آموزش مدیران و متولیان امور سرمایه گذاری را یکی از ارکان سرمایه گذاری دانست و بر بهره گیری از نیروهای توانمند خلاق، شجاع و جسور تاکید کرد و گفت: نباید امر توسعه استان متوقف شود و ترمز آن کشیده شود؛ بلکه باید با تعامل با دستگاههای مختلف این امر شتاب گیرد.

وی بر به روز رسانی فرصت ها و نقشه راه سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: بهترین سرمایه گذاران خارجی ایرانیان و یزدی های خارج از کشور هستند و باید از ظرفیت های آنان استفاده کنیم.

استاندار یزد با بیان اینکه باید جذابیت معناداری در حوزه سرمایه گذاری ایجاد شود گفت: به طور مثال در حوزه انرژی خورشیدی در مدت دو ساعت زمین واگذار می شود و این کار می تواند به سرمایه گذاری در این بخش جذابیت بخشد.

فاطمی توجه به وضعیت تعیین تکلیف مجوز های بی نام و تامین مالی طرح های نیمه تمام، توجه به صنایع خرد و متوسط را مورد تاکید قرار داد و گفت: صنایع خرد و متوسط بیشترین میزان اشتغال ما در صنایع خرد و متوسط است در حالیکه کمترین هزینه بری را دارد و ما باید در این زمینه به دنبال بحث بازرگانی آن باشیم.

استاندار همچنین از پرداخت یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در حوزه طرح های دانش بنیان خبر داد.

عالی ترین مقام اجرایی استان در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای 15 خرداد به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد امام اشاره کرد و گفت: ایشان در سخنان خود دو مرتبه به موضوع یزد اشاره کردند یکی حضور پرشور مردم و دهه نودی ها در حماسه و همایش سلام فرمانده و دیگری قدردانی از مرحوم وزیری موسس کتابخانه وزیر یزد می باشد و این رهنمودها افتخار بزرگی برای یزد و مردمان یزد است.

"محمد دهقان منشادی" مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم در این نشست با تشریح برنامه رویکرد تحول گرا برای رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بسیج ظرفیت‏های استان برای گذار از مشکلات اقتصادی به منظور بهبود معشیت عمومی، رفع محرومیت‏ها و پیشرفت عمومی استان، ،بهبود محیط کسب و کار استان،تسهیل فرایندهای اداری مرتبط با حوزه سرمایه ‏گذاری،تجهیز منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری در استان،رفع پیامدهای کاهش نرخ سرمایه‏گذاری در استان مشتمل بر کاهش نرخ رشد اقتصادی، استهلاک و ریزش ظرفیت‏ های مولد فعلی، کاهش درآمد سرانه، کاهش پس‏انداز، کاهش ظرفیت و اثرگذاری دولت و از همه مهم‏تر کاهش رفاه جامعه را از ضرورت های تدوین این برنامه اعلام کرد.

وی گفت: تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان،تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‏ وری، کارآفرینی، سرمایه‏گذاری و اشتغال مولد،تقویت و حمایت از سرمایه‏ گذاری بخش خصوصی،تجهیز پس انداز مردم و هدایت بازارهای پول و سرمایه استان در جهت حمایت از سرمایه‏ گذاری،توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی استان در جهت ایفای فعالیت‏های گسترده و اداره بنگاه‏های اقتصادی بزرگ از اهداف برنامه رویکرد تحول گراست.

دهقان ضرورت تدوین نقشه راه سرمایه گذاری را یاد آور شد و بر حرکت در این مسیر تاکید کرد و گفت: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و راه اندازی درگاه ملی مجوز های کسب و کار دو اقدام مهم دولت و مجلس برای رونق این بخش است.

وی با بیان اینکه یزد ظرفیت های خوب سرمایه گذاری دارد خواستار آن شد که فعالان بخش خصوصی ، شهرداری ها و فرمانداری های فرصت های سرمایه گذاری خود را در اختیار مرکز خدمات سرمایه گذاری قرار دهند.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد پیشنهاد داد: تیم دیپلماسی سرمایه گذاری در استان تشکیل شود و مسایل سرمایه گذاری را در سطح ملی و بین المللی پیگیری کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل اقتصاد و دارایی استان، رئیس خانه صنعت و معدن، شهردار یزد، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی یزد، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شمار دیگری از مدیران دستگاههای عضو مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد در این نشست دیدگاهها و نقطه نظرات خود را پیرامون برنامه رویکرد تحول گرا برای رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ارائه کردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار