رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: خرید تضمینی گندم از شهرستان ساوه آغاز و تاکنون ۱۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از گندمکاران استان خریداری و ذخیره سازی شده‌ است.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶ 09 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،علی صفری در جمع خبرنگاران، افزود: تولید ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن گندم امسال در این استان هدفگذاری شد.
وی یادآورشد:۲۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی امسال به کشت گندم اختصاص یافته که ۱۸۰ هزار هکتار این اراضی به کشت گندم دیم و ۴۵ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته‌ است.
وی میزان بارندگی در سال آبی جاری را ۲۰۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: پراکنش این بارندگی‌ها در استان مناسب نبوده‌ است.
صفری نیاز استان مرکزی به گندم را ۲۰۰ هزار تن در سال برشمرد و افزود: امید است با مدیریت مصرف آرد در نانوایی‌ها میزان نیاز کشور و استان به این محصول کاهش یافته و کشور در این محصول به خودکفایی دست یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: مبارزه با سن گندم در راستای افزایش کیفیت این محصول در سطح ۱۵۶ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت گندم استان انجام شده‌ است.
صفری افزود: ۷۲ هزار هکتار مبارزه با سن مادر و ۸۵ هزار هکتار مبارزه با پوره سن تاکنون در اراضی زیر کشت محصول گندم استان مرکزی انجام شده‌ است.
وی توسعه اراضی گلخانه‌ای در راستای افزایش بهره‌وری از آب و خاک کشاورزی را از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: پنج مجتمع گلخانه‌ای با ۵۸۲ واحد گلخانه برای استفاده بهینه از آب در این استان وجود دارد که ۲۹۹ واحد از مجموع این واحدها به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بقیه واحدها در حال انجام و یا آماده بهره‌برداری هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ضریب مکانیزاسیون این استان اکنون یک و ۹۸ صدم درصد است و پرداخت تسهیلات برای تزریق ماشین آلات کشاورزی به این بخش و افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان در دستور کار قرار دارد.
صفری از صادرات ۱۰۲ هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی در سال گذشته خبر داد و گفت: انواع محصولات کشاورزی از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات صنایع تبدیلی سال گذشته از این استان به خارج از کشور صادر شده‌ است.
وی ادامه داد: سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در صنایع تبدیلی استان مرکزی وجود دارد که ظرفیت سازی برای جذب مواد خام کشاورزی در شهرستان‌های اراک، ساوه و زرندیه مناسب و در شهرستان خنداب که از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی این استان است پراکنش مناسبی ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: ۳۰۵ واحد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی در این استان فعال است و با فعالیت این واحدها در استان برای پنج هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده‌ است.
صفری اضافه کرد: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمینه کشاورزی نیز در زمره ۱۰ استان برتر کشور به شمار می‌رود و در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی و انار رتبه دوم، پسته رتبه ششم، گندم دهم تا دوازدهم، انگور رتبه نهم، گوشت قرمر رتبه سوم ، تولید شیر رتبه دوازدهم و گوشت مرغ رتبه دهم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.
وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه صادرات ماهیان زینتی رتبه نخست و تولید این آبزیان رتبه پنجم و تولید ماهیان خاویاری رتبه ششم را در کشور دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: در راستای امنیت غذایی در استان، اکنون بیشتر مواد غذایی مورد نیاز مردم این استان به جز روغن در استان تولید می‌شود.
صفری گفت: ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی از ظرفیت اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین برخوردار است که تاکنون در راستای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، ۷۲ هزار هکتار از این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌ است.
وی ادامه داد: ۱۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی نیز از ظرفیت ایجاد کانال‌ و لوله انتقال آب برخوردار بوده و تاکنون ۳۰ هزار هکتار این اراضی به این سامانه‌ها تجهیز شده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ رشته قنات این استان نیز برای تامین آب مورد نیاز بهره‌برداران بخش کشاورزی استان تاکنون لایروبی و اصلاح شده‌ است.
صفری گفت: با اجرای این طرح‌ها شاخص بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان مرکزی ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است.
وی ادامه داد: شاخص بهره‌وری آب از هر یک متر مکعب آب استان مرکزی ۸۰۰ گرم ماده خشک بود که اکنون به یک هزار و ۲۱۰ گرم ماده خشک کشاورزی افزایش یافته‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تولیدات بخش کشاورزی این استان را سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: یک میلیون و ۹۲۷ هزار تن محصول در بخش زراعی، ۵۵۷ هزار تن باغی و ۵۶۲ هزار تن این محصولات در بخش دامی تولید می‌شود.
صفری اضافه کرد: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: ۴۰۰ هزار تن شیر، ۵۶ هزار تن گوشت قرمز، ۶۵ هزار تن گوشت مرغ و ۴۱ هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می‌شود که بخشی از این تولیدات مازاد بر نیاز استان بوده و به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری آغاز هفته جهاد کشاورزی از بیست و یکم تا بیست و هفتم خرداد ماه افزود: تجلیل از کشاورزان نمونه استان، برگزاری نمایشگاه آبزیان با هدف ترویج مصرف ماهی و آبزیان در استان از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این هفته‌ است.
صفری با یادآوری فعالیت نمایشگاه آبزیان از هجدهم تا بیست و چهارم خرداد ماه در شهرستان اراک گفت: ۲۱۰ نقاشی کودکان زیر ۱۲ سال از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قرار گرفته‌ است.
وی ادامه داد: بهره‌بردای از ۲۲ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این هفته است که با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۱۷۸ نفر اشغال جدید ایجاد و اشتغال ۳۱۱ نفر نیز در استان تثبیت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره‌برداری از این طرح‌ها در استان هزینه شده‌ است.
صفری گفت: بازدید از خانواده‌های معظم شهدا و برگزاری دومین اجلاسیه سنگرسازان بی سنگر با حضور مسئولان استانی و کشوری در بیست و ششم خردادماه با هدف ترویج فرهنگ جهادی و تجلیل از ایثارگران از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در این هفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش بهره‌وری از آب، خاک و نیروی انسانی را از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: صدور اسناد اراضی کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان از دیگر برنامه‌های این سازمان است که این طرح از سال گذشته آغاز و تاکنون برای چهار درصد اراضی کشاورزی استان سند صادر شده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: توسعه کشت قراردادی نیز از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی این استان است و بخشی از گندم استان با اجرای این طرح تولید شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار