کریم آقایی با بیان اینکه در زمینه پزشکی ظرفیت بی‌نظیری در استان فارس وجود دارد، به پروازهای عمان و دیگر کشورها با این هدف اشاره و عنوان کرد: بالغ بر ۷۰ درصد از مسافران عمانی در زمینه توریسم سلامت هستند و ظرفیت‌هایی زیادی در این حوزه وجود دارد که امکان برقراری ارتباط با دیگر کشورها نیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵ 28 June 2022

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با حضور قائم مقام وزیر صنعت و تکنولوژی های نو کشور تاجیکستان و هیات همراه با موضوع حمل و نقل و راهکارهای صادرات به تاجیکستان برگزار شد، بیان کرد: تاجیکستان را از خود می‌دانیم و معتقدیم که داشته‌های ایران و تاجیکستان از یکدیگر جدا نیست وجدایی ظاهری تنها به لحاظ جغرافیایی است.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی استان فارس تصریح کرد: تاجیکستان نیز می‌تواند از طریق فارس به آب‌های خلیج فارس دست پیدا کنند.

فروغان با بیان اینکه از طریق اتاق بازرگانی و سفارت حتما باید ارتباط را در قالب سفرهایی به تاجیکستان و ایران دنبال کرد، به مباحث مرتبط با حمل و نقل پرداخت و افزود: استان فارس در حمل و نقل زمینی از نظر ناوگان رتبه نخست را در کشور دارد و در راه آهن نیز فرصت‌های خوبی داریم و می‌توانیم نزدیک‌تر شویم تا به تجار ایرانی و تاجیک کنیم با هزینه کمتر خدمات بهتر بگیرند.

وی با بیان اینکه فرودگاه بین‌المللی شیراز یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند و پتانسیل‌های زیادی دارد، بیان کرد: ایجاد پرواز مستقیم بین شیراز و تاجیکستان با توجه به ارتباطات و علائق فرهنگی و سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث کارگوی بزرگ دو محور برای همکاری فارس و تاجیکستان در زمینه حمل و نقل هوایی است.

در ادامه این جلسه غلامرضا کریم آقایی مدیر کل فرودگاه های استان فارس نیز گفت: فرودگاه شیراز در سطح بین‌المللی فعال و سومین فرودگاه پرتردد در ایران است که سالانه ۳ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر در داخل و خارج از کشور دارد.

کریم آقایی با بیان اینکه در زمینه پزشکی ظرفیت بی‌نظیری در استان فارس وجود دارد، به پروازهای عمان و دیگر کشورها با این هدف اشاره و عنوان کرد: بالغ بر ۷۰ درصد از مسافران عمانی در زمینه توریسم سلامت هستند و ظرفیت‌هایی زیادی در این حوزه وجود دارد که امکان برقراری ارتباط با دیگر کشورها نیز وجود دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه آمادگی برای پرواز مستقیم از شیراز به تاجیکستان وجود دارد، تصریح کرد: از ۱۷ تیرماه پرواز گردشگری به گرجستان داریم که این امکان برای تاجیکستان نیز وجود دارد همچنین شرکت‌های هوایی تاجیکستان هم می‌توانند به شیراز پرواز مستقیم داشته باشند.

در ادامه این جلسه علی یزدانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری استان فارس نیز با بیان اینکه استان فارس از نظر حمل و نقلی جایگاه مهمی دارد، گفت: استان فارس بیشترین ناوگان و رانندگان کل کشور را دارد، ۴۷ هزار عدد کامیون و ۶۱ هزار راننده داریم که سالانه ۳۱ میلیون تن کالا از مبدا استان فارس جابه‌جا می‌شود.

وی با بیان اینکه 247 شرکت حمل و نقل که ۳ شرکت بین‌المللی هستند در استان فعال است، افزود: شبکه راه‌ها و بزرگراه‌های زیادی در استان فارس داریم که از جمله آزادراه شیراز – اصفهان جنوب ایران را به شمال کشور متصل می‌کند و تا یک سال آینده افتتاح می‌شود همچنین آزادراه شیراز – بوشهر نیز در دست طراحی است که شبکه آزادراهی کشور را به خلیج فارس متصل می‌کند.

یزدانی با اشاره به ظرفیت راه آهن استان فارس عنوان کرد: راه آهن بوشهر و بندرعباس نیز در حال طراحی است که در صورت راه‌اندازی شبکه ترانزیتی ریلی کامل می‌شود. همچنین به لحاظ فرودگاهی استان فارس فرودگاه‌های بین‌المللی دارد و البته در استان فارس حمل و نقل با جاده و کامیون بیشتر فعال است.

وی با بیان اینکه استان فارس به خلیج فارس دسترسی دارد و بسیاری از صادرات و واردات را کامیون‌های استان فارس انجام می‌دهند، افزود: بسیاری از محصولات صنعتی استان با همین شبکه حمل و نقلی به شمال و دیگر نقاط کشور حمل می‌شود علاوه بر آن استان فارس یک استان ترانزیتی است و می‌تواند در تراز بین‌المللی قرار بگیرد.

صادرات و حمل و نقل تاجیکستان

بختیار شریفی، قائم مقام وزیر صنعت و تکنولوژی‌های نو تاجیکستان نیز در این جلسه با بیان اینکه جمهوری تاجیکستان با ۴ دولت هم سرحد است که بزرگترین آن ایران و افغانستان است، گفت: در مقابل این هم سرحد بودن راه‌های بین‌المللی زیادی نیز دارد.

قائم مقام وزیر صنعت و تکنولوژی‌های نو تاجیکستان با اشاره به تمایل این کشور برای گسترش ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه ایران افزود: امکانات حمل و نقل را توسعه داده‌ایم اما نیاز به کار بیشتر دارد.

وی با تشکر از مسئولان استان فارس در این سفر عنوان کرد: استان فارس ظرفیت‌های زیادی دارد که ما برای همکاری با آنها علاقه‌مند هستیم.

شایسته معاون وزیر حمل و نقل در تاجیکستان نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس گویا در خانه خود قرار داریم گفت: گذشتگان و بزرگان ما مانند حافظ و سعدی و تخت جمشید داشته‌های مشترک بین دو ملت است.

وی با بیان اینکه جمهوری تاجیکستان پس از کسب استقلال در مسیر توسعه گام برداشته است، افزود: رونق ترانزیت و تجدید و توسعه راه‌های بین‌المللی از جمله اقداماتی است که در این زمینه ورود کرده است.

برچسب ها: تاجیکستان ، تجارت ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار