مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد که آلاینده‌های موجود در خاک می‌توانند با ایجاد التهاب و اختلال در نظم بدن به قلب آسیب بزند.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 03 July 2022

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که آلودگی خاک ممکن است به همان اندازه که برای سیاره زمین مضر است برای قلب شما نیز مضر باشد.

محققان آلمانی می‌گویند، هر گونه ارتباط بین بیماری قلبی و خاک احتمالاً به دلیل آفت کش‌ها و فلزات سنگین باقی مانده در زمین است. آلودگی خاک همچنین می‌تواند با افزایش استرس اکسیداتیو، که منجر به رادیکال‌های آزاد بیشتر در بدن می‌شود، باعث بیماری قلبی شود، که باعث واکنش‌های زنجیره‌ای به سلول‌های دیگر آسیب می‌رساند.

همچنین آلودگی خاک باعث می‌شود بدن حاوی آنتی اکسیدان‌های کمتری باشد. تیم محققین می‌گوید این خطر بسیار زیاد است که افراد باید در بیرون از منزل ماسک بزنند تا در هنگام وزش خاک به همراه باد به قلب خود آسیب نرسانند. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که این مشکل به ویژه در کشور‌های فقیرتر و با درآمد متوسط حاد است، اما به دلیل ماهیت به هم پیوسته زنجیره‌های تامین جهانی، مشکلی است که در همه جا وجود دارد. تحقیقات موجود رابطه‌ای بین آفت کش‌ها و خطر بالای بیماری قلبی پیدا کرده است.

مطالعات همچنین ارتباط بین سطوح بالای سرب و بیماری قلبی که شامل بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی، و سکته مغزی در زنان و افراد مبتلا به دیابت است، پیدا کرده است. مطالعات دیگر نشان داده اند که آرسنیک که می‌تواند در آب آلوده ظاهر شود می‌تواند باعث بیماری قلبی نیز شود. محققان همچنین یک مطالعه کره‌ای را کشف کردند که کادمیوم را که در مقادیر کمی در هوا، آب، خاک و غذا یافت می‌شود، با سکته مغزی و فشار خون بالا مرتبط می‌کند.

مردم ژاپن در روز‌هایی که گرد و غبار صحرا از چین و مغولستان در هوا بود، ۲۱ درصد بیشتر در بیمارستان بستری شدند.

بر اساس برآوردها، آلودگی هوا، آب و خاک عامل حداقل ۹ میلیون مرگ در سال است. آلودگی خاک نسبت به هوای کثیف خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد، اما بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های مرتبط با آلودگی ناشی از مشکلات قلبی عروقی مانند بیماری‌های مزمن قلبی، حملات قلبی، سکته مغزی و اختلالات ریتم قلب است.

خاک کثیف زمانی که گرد و غبار صحرا، کریستال‌های کود یا ذرات پلاستیک را استنشاق می‌کنیم می‌تواند وارد بدن شود.

فلزات سنگین مانند کادمیوم، سرب، پلاستیک‌ها و سموم آلی (مانند آفت کش ها) نیز می‌توانند از راه خوراکی وارد بدن شوند. آلاینده‌های خاک نیز به رودخانه‌ها می‌روند و آب کثیفی ایجاد می‌کنند که مردم می‌توانند در نهایت آن را بنوشند. تحقیقات کافی در مورد اینکه چگونه نانو و میکروپلاستیک ممکن است باعث شروع و تشدید بیماری قلبی عروقی شود، ضروری است.

تا زمانی که در این مورد اطلاعات بیشتری به دست آوریم، استفاده از ماسک صورت برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرد و غبار باد، فیلتر کردن آب برای حذف آلاینده‌ها و خرید مواد غذایی رشد یافته در خاک سالم، معقول به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار