کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یکشنبه شب سیاره زحل در فاصله 8.86 AU از زمین قرار خواهد گرفت و قطر دیسک آن یا اندازه زاویه‌ای کیوان ۱۸.۸ ثانیه قوسی و با قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشد.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 13 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: زمانی که سیاره زحل در مقابل خورشید قرار بگیرد در اصطلاح نجومی به مقابله می‌رسد. یکشنبه _بیست‌وسوم مردادماه_ ارباب حلقه‌های منظومه شمسی در صورت فلکی جدی در کمترین فاصله از زمین، بیشتر اوقات شب قابل مشاهده خواهد بود و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد. این سیاره از موقعیت رصدخانه لارستان، بین ساعات ۲۰:۲۶ تا ۰۵:۳۷ قابل رصد خواهد بود. هنگامی که تا ارتفاع منفی ۱۰ درجه از افق جنوب شرقی شما افزایش یابد در حدود ساعت ۲۰:۲۶ قابل دسترسی خواهد بود. ساعت ۰۱:۰۲ در موقعیتی ۴۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

وی افزود: سیاره زحل در وضعیت تقابل، در بیشتر شب قابل مشاهده است. وقتی در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد؛ این بدان معناست که حوالی زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و تقریباً در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند. در نقطه تقابل زمین در میان خطی بین یک سیاره بیرونی و خورشید قرار دارد و ناظر خورشید را در یک سر آسمان و سیاره مقابل را در جهت مخالف می‌بیند. با پایین آمدن سیاره و رسیدن به زیر افق، خورشید دوباره بالای افق ظاهر می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: از نظر دستگاه مختصات سماوی، مقابله برای یک سیاره بیرونی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید و آن سیاره دقیقاً ۱۸۰ درجه در آسمان از هم فاصله دارند. یک‌شنبه شب سیاره زحل در فاصله 8.86 AU از زمین قرار خواهد گرفت و قطر دیسک آن یا اندازه زاویه‌ای کیوان ۱۸.۸ ثانیه قوسی و با قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشد.

وی تصریح کرد: کیوان که سیاره‌ای با حلقه‌های دیدنی و جذاب به عنوان نگین منظومه شمسی در بین سیاره‌ها شناخته می‌شود از یک‌شنبه شب بهترین فرصت برای رصد در آسمان غیر ابری شبانه را برای شما پدید می‌آورد.

 

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار