غوطه‌ور شدن در استخر یا پیاده­‌روی در کنار یک آکواریوم به نظر آرامش‌بخش می‌­رسد؛ اما ممکن است برای سلامتی شما بیش از آنچه فکر می­‌کنید، مفید باشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱ 17 August 2022

آب درمانی با صدای پخش شدن آب، نویددهنده تسکین عضلات، افزایش تمرکز و کاهش استرس است. اگر تا به حال شانس استراحت کردن در وان آب گرم در تعطیلات را داشته­‌اید، حتما می­‌دانید که این کار می­‌تواند چه تأثیری بر احساساتتان بگذارد.


اثرات آب‌درمانی با آب گرم

. کاهش درد و گرفتگی عضلات با تأثیر بر گیرنده­‌های حرارتی و مکانیکی
. کسب آرامش
. حفظ یا افزایش دامنه حرکت مفصل
. آموزش مجدد عضلات فلج­‌شده
. تقویت عضلات ضعیف و افزایش قدرت و استقامت آن‌ها
. تشویق به پیاده­‌روی و سایر فعالیت­‌های عملکردی و تفریحی
. بهبود گردش خون و آرامش عضلات
. بهبود روحیه‌ در افراد بیمار

شناور درمانی
شناور درمانی چیست؟ شناور شدن در آب کم‌عمقی که در آن نمک اپسوم (نمک حمام یا منیزیم سولفات) ریخته شده تا استرس را کاهش دهد.
در مطالعه‌­ای در سال 2018، نشان داده شد که یک ساعت شناورشدن در آب، به طور قابل‌توجهی استرس و تنش ماهیچه‌­ای در شرکت­‌کنندگان را کاهش داد و همچنین موجب احساس آرامش آن­‌ها شد. به طوری که برخی شاهد افت فشار ده تا بیست درجه‌­ای در مدت زمان بیست دقیقه­ بودند.
آیا می‌­توان این روش را امتحان کرد؟ بله! هیچ خطر بزرگی وجود ندارد و ثابت شده که شناوردرمانی می­‌تواند راهی کمک‌کننده باشد. اما به یاد داشته باشید که ممکن است این روش درمانی کمی هزینه­‌بر باشد.

حوضچه‌ی آب سرد
شیرجه در حوضچه‌ی آب سرد چیست؟ گفته می‌­شود که فرو­رفتن در آب سرد (به ویژه بلافاصله بعد از مدتی ماندن در سونا یا وان آب داغ) موجب یک بازگردانی یا ریسِت ذهنی می‌­شود، افسردگی خفیف را رفع می‌­کند، به تقویت ایمنی کمک می‌کند و تمرکز را افزایش می­‌دهد. شما می‌توانید در بسیاری از سالن‌­های ورزشی این روش را پیدا کنید.
سرما یک درمان شناخته شده برای التهاب است، به همین دلیل است که ورزشکاران پس از بازی‌­ها، در حمام­‌های سرد می‌­نشینند. علاوه بر این یک شیرجه ناگهانی در آب سرد، سیستم عصبی سمپاتیک را نیز فعال و انتقال‌دهنده­‌های عصبی را آزاد می­‌کند که باعث می­‌شوند احساس خوبی پیدا کنید.
آیا می‌­توان این روش را امتحان کرد؟ بله! به شرطی که بیماری مزمنی نداشته باشید، باردار نباشید و در معرض مشکلات قلبی نباشید. برای افراد جوان و سالم، نگرانی کمی وجود دارد اما، اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، طغیان آدرنالین، نورآدرنالین و دوپامین در بدن می­‌تواند باعث آریتمی یا حتی حمله قلبی شود.


آکواریوم‌درمانی
آکواریوم درمانی چیست؟ تمرکز بر روی موجودات دریایی، درون یک مخزن، در یک آکواریوم یا حتی یک جریان زنده، به منظور تسکین اضطراب.
یک بررسی در سال 2016 در آکواریوم دریایی ملی انگلستان نشان داد که ضربان قلب شرکت‌کنندگان در طی پنج دقیقه تماشای پر شدن مخزن از آب، کاهش یافته است و با اضافه شدن ماهی، این کاهش بیشتر شده است. در مطالعه دیگری، اشخاص پس از قدم زدن در یک نمایشگاه طبیعی سه بعدی، کاهش قابل‌توجهی در سطح کورتیزول و فشارخون را نشان دادند. افراد می­‌توانند از کاهش استرس و فواید سلامتی مشابه افرادی که در طبیعت تجربه می­‌کنند، در یک آکواریوم یا حتی تماشای جریان زنده، برخوردار شوند.
آیا می‌­توان این روش را امتحان کرد؟ بله! اگر می‌­توانید از یک آکواریوم دیدن کنید و یا یک آکواریوم کوچک در خانه تعبیه کنید، می­‌توانید با دیدن شناکردن ماهی­‌ها در آن، کمی از همان تسکین را تجربه کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار