رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:در هفته دولت در این استان ۲۵ طرح کشاورزی افتتاح می شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ 28 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، صفری درجمع خبرنگاران افزود:با افتتاح این طرح ها زمینه اشتغال ۷۹۳ نفر فراهم می شود.
وی یادآورشد:حدود ۲۱ میلیارد تومن سرمایه گذاری برای این ۲۵ طرح ها انجام شده است که تاثیرات خوبی را در بخش اقتصادی و اشتغال خواهد داشت.
صفری، وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه را تامین امنیت غذایی برشمرد وافزود: پایه گذار امنیت ملی، امنیت غذایی است زیرا درصورت نبود امنیت غذایی قطعا نمی توان از امنیت ملی صحبت کرد.
وی ادامه داد: لازم است حمایت های لازم از بخش های کشاورزی انجام شود.
صفری اظهارداشت: خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات و سیاستگذاری‌های خوبی انجام شده که منتهی به نتیجه هم شده است وبخش کشاورزی بالنده تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه از مصداق های امنیت غذایی میتوان به تولید غلات و گندم اشاره کرد افزود: خوشبختانه در استان مرکزی امسال روند تولید گندم علی‌رغم وجود تداوم خشکسالی به دلیل سیاست گذاری های خوب دولت و اقدامات ترویجی سطح بسیار خوبی دارد.
وی ادامه داد: امسال به مرز خرید ۲۰۰ هزار تنی گندم می رسیم و نسبت به سال گذشته افزایش ۲۳۰ درصدی خرید گندم مازاد را داشته ایم.
وی یکی از سیاست گذاری های خوب دولت در این زمینه را افزایش دو برابری قیمت خرید گندم از کشاورزان است برشمرد و گفت: از دیگر اقدامات دولت برای افزایش تولید گندم  این بود که قیمت کود ها حدود ۴۵ درصد کاهش یافت .
صفری ادامه داد: همچنین در استان مرکزی به تناسب تولید شهرستانها مراکز خریداری گندم با فواصل ۲۰ کیلومتر از روستا ها تامین و شرایطی فراهم شد که کشاورزان برای فروش گندم مشکلی نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سیاست دولت در زمینه جهاد کشاورزی این است که این خودکفایی پایدار و حفظ شود گفت: بایدبه سمتی برویم که بتوانیم گندم‌ مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت:خرید گندم از نظر کیفی و کیفیت بهبود پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه از نظر کمی میزان خرید‌گندم افزایش پیدا کرده است گفت:از نظر کیفی هم میزان سِن زدگی کاهش یافته و کمتر از یک درصد است.
صفری یادآورشد: با وجود اینکه سال خشکی داشته ایم اما نشان دادیم اگر سیاست های دولت مناسب باشد و موجب تشویق شود در خیلی از بخش ها میتوانیم خودکفا شویم.
وی افزود: سیاست‌های تشویقی از طرف دولت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
صفری گفت: ترویج کشاورزی قراردادی از سیاست گذاری های وزارتخانه جهاد کشاورزی است و درصورتی ‌که غلات به صورت قراردادی کشت شوند مزایای خیلی خوبی خواهد داشت.
وی افزود: در زمینه تولیدات گیاهی طرح جهش تولید در دیمزارها دو سال است که اجرا می شود.
وی ادامه داد:با توجه به اینکه کشت دیم فشار بسیار کمی به منابع آبی وارد میکند دولت و وزارتخانه به دنبال افزایش عملکرد در دیمزارها صورت گیرد. وی افزود: طی مشارکت جهاد کشاورزی با ستاد اجرای فرمان امام، تشویق هایی برای کشاورزان صورت گرفت وبا اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی و خرید کود های کشاورزی موجب افزایش عملکرد دیمزارهای تحت پوشش این طرح شد.
صفری اظهارداشت: در استان مرکزی هم به موجب اجرای این طرح دیمزارها ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشته اند.
وی یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی را ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی برشمرد وگفت:این سیاست هر سال موجب افزایش تولیدات این بخش می شود.
وی افزود:از مصادیق ورود تکنولوژی به کشاورزی در زمینه تولیدات گیاهی ،تولید محصول سالم میباشد، در سال گذشته با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از استانهای سِن خیز کشور است، حدود ۱۸۳ هزار هکتار مبارزه با سن غلات صورت گرفت که نتیجه آن در برداشت و خرید گندم ظاهر شد.
وی ادامه داد: همچنین مبارزه با علفهای هرز در سطح ۵۳ هزار هکتار انجام شده واین مهم تداوم خواهد داشت.
وی یکی دیگر از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را گسترش بیمه محصولات کشاورزی ذکر کرد وافزود: درمجموع در کشور عملکرد خوبی در این زمینه نداریم و بیمه محصولات کشاورزی به واسطه برخی از مشکلات از جمله صندوق بیمه که غیر کارآمد می باشد به خوبی انجام نمیشود.
صفری با بیان اینکه فرهنگ بیمه در بخش کشاورزی گسترش نیافته است گفت: سیل اخیر در روستای آهنگران موجب تلف شدن تعدادی از دام ها در آن روستا شد که تعداد بسیار کمی از این دام ها بیمه بودند.
رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: با تلاش جهاد کشاورزی رشد ۱۰ درصدی در این زمینه داشته ایم و درصدد افزایش آن هستیم.
وی ادامه داد یکی دیگر از سیاست های جهاد کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای است، زیرا ایران کشور خشکی است و یکی از چالش های کشور، چالش کمبود آب است.
صفری یادآورشد: هر سیاستی که موجب کاهش مصرف آب شود به عنوان یک سیاست اصلی دنبال می شود.
وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه ای یکی از این مصادیق این سیاست است گفت: سال گذشته حدود ۳۰ هکتار گلخانه و سایبان در استان احداث شده است که در سطح گلخانه استان به ۷۳۰ هکتار با تولید ،سالیانه ۵۴ هزار تن رسیده است.
وی گفت: در سال آینده سیاستگذاری به گونه ای است که ۲۰ هکتار گلخانه احداث شود.
صفری با بیان اینکه یکی از ضعف ها در بخش کشاورزی ورود مقدار کمی از سرمایه به این بخش می باشد افزود: بیشتر سرمایه به بخش صنعت و خدمات تزریق میشود.
وی گفت: یکی از سیاست های دولت تهیه زیرساخت ها برای جذب سرمایه در بخش کشاورزی است، دولت برای جذب سرمایه با سیاست هایی مانند بیمه و یارانه های هدفمند موجب تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش می شود.
صفری ادامه داد: یکی از بخشهای پشتیبان کشاورزی سازمان امور اراضی است که وظیفه تهیه زمین برای سرمایه گذاران را دارد.
وی یادآورشد:در بخش امور اراضی یکی از چالش ها،‌ تغییر کاربری ها می باشد که برای بخش کشاورزی یک عامل ضرررسان بشمار می رود.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف امور اراضی جلوگیری از خرد شدن زمین ها و تغییر کاربری اراضی است اظهارداشت:یکیاز سیاست های مهم در جهاد کشاورزی صدور اسناد زمینهای کشاورزی در مدت معین است به این معنی که تا پایان دولت سیزدهم قرار بر این است که اسناد کشاورزی کامل شود،از جمله اقدام های انجام شده در این زمینه می‌توان به رفع تداخل ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی اشاره کرد که این مسئله مقدمه صدور اسناد می باشد و تا زمانی که اراضی تعیین تکلیف نشوند.
وی با بیان اینکه مجوز صدور سند صادر نمی شود گفت: همچنین حدود ۲۰۰ هزار هکتار در حال رفع تداخل می باشد.
صفری یادآورشد: جهاد کشاورزی درصدد تشویق سایر کشاورزان برای اقدام به دریافت سند است.
وی افزود: صدور سند بسیار تاثیر گذار است وموجب هویت سازی برای اراضی بخش کشاورزی میشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار