کد خبر: ۱۰۸۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹ 11 December 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

با سرد شدن هوا فصل برداشت طلای سرخ از دامنه های زاگرس آغاز شد. شاید کمی جالب بنظر برسد اما در خوزستان نیز کشت و برداشت زعفران رواج پیدا کرده است.

زعفران، ماده غذایی با ارزش جزو گرانترین ادویه‌های دنیا به حساب می‌آید و اجزای آن هر کدام دارای خواص و ارزش غذایی بالا است؛ این گیاه نیمه گرمسیری در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می‌روید.

 

زعفران مقاومتش در مقابل سرما زیاد است و دوران رشد آن پاییز و زمستان و اوایل بهار است که در این زمان به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

برای کشت زعفران فقط به یک بار خاک ورزی نیاز است و پس از آن تا ۷ سال نیاز به انجام این عملیات وجود ندارد و علاوه بر آن، این نوع کشت می‌تواند در تثبیت خاک و بهبود معیشت برای جوامع محلی بسیار پر اهمیت و قابل توجه باشد.

زعفران ایرانی در جهان طرفداران خاص خود را دارد که برای بدست آوردن این طلای ناب هزینه هایی سنگینی می کنند، تشکیل تعاونی یا انجمن زعفران کاران می‌تواند در ساماندهی بازار و ارائه خدمات به شکل تخصصی به زعفران کاران بسیار موثر باشد.

زعفران یکی از با ارزش ترین محصولات کشاورزی است. این محصول با وجود نیاز کمی که به آبیاری و مراقبت دارد از صادرات مهم کشور به شمار می‌رود.

زعفران در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و در نقاطی که تابستان‌های گرم و خشک و پاییز و زمستان نسبتا ملایم داشته باشد به خوبی رشد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار