یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است، بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد.
کد خبر: ۱۰۸۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 21 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی با اشاره به اینکه سیاره عطارد چهارشنبه _سی‌ام آذرماه_ به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود با ۱۵ درجه از خورشید می‌رسد و با قدر منفی ۰.۶ در صورت فلکی قوس قابل مشاهده است، اظهار کرد: زاویه کشیدگی، زاویه میان خورشید و سیاره است که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مدار خود دور به خورشید مماس با ناظر زمینی باشد.

وی افزود: چهارشنبه بهترین زمان برای رصد سیاره عطارد در آسمان جنوب غرب درست بعد از غروب خورشید است. البته از موقعیت رصدخانه لارستان این ظهور یکی از جذاب‌ترین موارد مشاهده نخواهد بود، زیرا هنگام غروب آفتاب تنها به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌رسد پس به دلیل فاصله کم از افق و وجود گرد و غبار رصد این سیاره نسبتاً دشوار است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است، بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. برای رصد فقط دقایقی بعد از غروب خورشید فرصت دارید، البته باید افقی باز در سمت غرب آسمان داشته باشید. در این زمان سیاره عطارد حدود ۶۴ درصد روشنایی دارد. خورشید ساعت ۱۷:۰۲ و عطارد ۱۸:۲۷ غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار