یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کانون بارش در صورت فلکی دب اصغر همیشه بالای افق است زیرا از موقعیت ما، یک صورت فلکی دورقطبی است و طلوع و غروب نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 22 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی با اشاره به اینکه پنج‌شنبه _یکم دی‌ماه_ خورشید از نقطه انقلاب زمستانی عبور می‌کند، اظهار کرد: در زمان عبور خورشید از انقلاب زمستانی این جرم آسمانی در حرکت ظاهری خود از میان صورت‌های فلکی دایره‌البروجی به جنوبی‌ترین نقطه خود در آسمان، در صورت فلکی جدی با انحراف ۲۳.۵ درجه جنوبی می‌رسد. نخستین روز زمستان در نیمکره شمالی بعد از رسیدن به انقلاب زمستانی شروع می‌شود. برعکس در نیمکره جنوبی، خورشید بیش از هر روز دیگر از سال در آسمان حضور دارد و ستاره‌شناسان این روز را اولین روز تابستان تعریف می‌کنند.

هلال آخر ماه جمادی‌الاول
وی افزود: قبل از تکمیل شدن فازهای ماه و رسیدن ماه به موقعیت مقارنه خورشیدی، هلال کاهنده ماه لحظاتی قبل از طلوع خورشید قابل رصد است. بهترین زمان رویت هلال آخر ماه صفر، لحظاتی قبل از طلوع خورشید صبح پنجشنبه _یکم دی‌ماه_ است. لحظاتی قبل از طلوع آفتاب، هلال ماه ۲۸ روز و سه ساعته در موقعیت صورت فلکی عقرب به آسانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است؛ درخشندگی این هلال حدود دو درصد است. ماه ساعت ۵:۲۴ طلوع می‌کند و طلوع خورشید ساعت ۶:۴۰ است.

مقارنه ستاره قلب‌العقرب و ماه
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه ۲۸ روزه در فاز هلال کاهنده با دو درصد روشنایی، حدود ساعت ۶:۱۵ پنج‌شنبه _یکم دی‌ماه_ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای سه درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق جنوب شرق را مشاهده کنید. قبل از طلوع خورشید در سپیده‌دم این روز، همنشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود. این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند.

وی ادامه داد: معنای انگلیسی انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، رقیب مریخ است و علت این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ‌رو است. این ستاره یک ابر غول بوده و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر ۱.۰ می‌درخشد.

بیژنی تصریح کرد: ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره‌ی آلفا گفته می‌شود) که به علت غول سرخ بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند. ستاره‌ای که وقتی ماه در کنار آن قرار می‌گیرد به نقل عوام قمر در عقرب اتفاق می‌افتد. رصد این پدیده از ساعت ۶:۰۸ تا طلوع خورشید بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

اوج بارش شهابی دبی
وی تصریح کرد: شهاب‌های دبی که بقایای جامانده از دنباله‌دار تاتل Tuttle/8P هستند، همیشه حوالی انقلاب زمستانی به اوج خود می‌رسند. این بارش از ۲۵ آذرماه تا پنجم دی‌ماه فعال است و پیک آن پنج‌شنبه _یکم دی‌ماه_ رخ می‌دهد.نرخ ساعتی بارش دبی معمولاً حداکثر ۱۰ شهاب در ساعت است. با این حال، فعالیت‌هایی با ۱۰۰ شهاب در ساعت هم ثبت شده است. خوشبختانه امسال نور ماه مزاحم رصد شهابواره ها نخواهد بود، زیرا این بارش همزمان با ماه آخر به اوج می‌رسد، بنابراین نور ماهواره طبیعی زمین آلودگی ایجاد نمی‌کند. با این وجود احتمالاً تا شش شهاب در ساعت را بتوانید رصد کنید. کانون بارش در صورت فلکی دب اصغر همیشه بالای افق است زیرا از موقعیت ما، یک صورت فلکی دورقطبی است و طلوع و غروب نمی‌کند. همانند بسیاری از بارش‌های شهابی، بهترین زمان برای تماشای بارش ساعات قبل از طلوع آفتاب است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجوم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار