مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از سرشماری زمستانه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت و زیستگاهها ی استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ 02 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی افزود: سرشماری حیات وحش در مناطق تحت حفاظت استان، با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد حیات‌وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل درحال انجام می باشد. 
وی یادآورشد: در اجرای این طرح ۱۲ منطقه تحت مدیریت استان مورد سرشماری سم داران شاخص قرار خواهند گرفت و این سرشماری،  با حضورمحیط بانان هر منطقه ،  کارشناسان حیات وحش و پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست، متخصیصن و جمعی از دوستداران حیات وحش انجام میشود .
یوسفی  در ادامه با اشاره به اینکه روش سرشماری به صورت مشاهده مستقیم است، گفت: تیم‌های سرشماری کننده در گروه‌های ۲ یا ۳ نفره در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌های این گونه‌ها حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوطه ثبت می‌کنند.
وی با بیان اینکه پس از انجام کار میدانی و ثبت مشاهدات در فرم‌های مربوطه، این اطلاعات جمع آوری و جمع بندی می‌شود، تاکید کرد: پس از جمع بندی نهایی میزان حداقل گونه‌های مذکور با توجه به اطلاعات به دست آمده در سرشماری سنوات گذشته، تجزیه و تحلیل کارشناسی می‌شود و اطلاعات به دست آمده از این تحلیل‌ها در مدیریت و حفاظت گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد : استان مركزی به عنوان  خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تاكنون ۳۶۳گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و یكهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است .

خبرنگار محسن بهرامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار