شهردار شیراز گفت: برنامه 1404 یک چشم انداز با 45 راهبرد و 55 سیاست و شش مأموریت به همراه تعریف 986 پروژه عملیاتی است.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹ 09 January 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ظهر امروز نشست خبری اعضا شورای اسلامی شهر و شهردار کلانشهر شیراز با موضوع تشریح برنامه‌های مصوب طرح جامع عملیاتی شیراز 1404 برگزار شد.

مهدی طاهری در این نشست با اشاره به برخی از اهداف و برنامه‌های این برنامه، اظهار داشت: رویکرد ما در این برنامه تکمیل برنامه و اقدامات شورا‌های گذشته است و در این خصوص 70 درصد مستندات شورای قبل را مد نظر قرار داده ایم تا در برنامه ریزی اجرایی از این تجربیات استفاده کنیم.

وی با تأکید از الگو برداری از سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه پنح‌ساله توسعه شهر شیراز، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این برنامه اینست که برای اولین بار برنامه شیراز 1404 چشم انداز دارد و این چشم انداز جسورانه است و امید داریم تا با اکثریت به اهداف آن دست بیاییم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: چشم انداز ما در افق 1404 در سومین حرم اهل بیت (ع) برخورداری از شاخص‌های پایدار شهری زیبا، مناسب و دستیابی به شهری سرآمد مدنظر است.

طاهری با اشاره به اینکه تعریف سیاست‌های کلی این برنامه در شش رویکرد کلان تدوین شده است، گفت: این برنامه در ابتدای سال جاری به شهرداری ابلاغ شد و شهرداری موظف است نسبت به اعلام اهداف خود اقدام کند و امروز باتوجه به مصوبه و تأیید فرمانداری این مصوبه رسما به شهرداری ابلاغ شده است و شهرداری شیراز مکلف است برنامه‌های سال‌های آتی خود را به گونه‌ای تدوین کند که این برنامه‌ها در برنامه جامع شیراز 1404 اجرایی شود.

تعریف 986 پروژه عملیاتی در برنامه 1404

شهردار کلانشهر شیراز در این نشست اظهار داشت: شورا و شهرداری در ادوار گذشته برنامه‌های پنج ساله بسیاری را مصوب کرده، اما با شروع بکار دوره ششم شورا، تدابیری اتخاذ شد تا یک برنامه مصوب جامع عملیاتی برای شیراز 1404 تدوین شود.

محمدحسن اسدی عنوان کرد: برنامه 1404 یک چشم انداز با 45 راهبرد و 55 سیاست و شش مأموریت به همراه تعریف 986 پروژه عملیاتی است.

شهردار شیراز با بیان اینکه اقدامات مبنایی این برنامه براساس بررسی سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در شش حوزه مأموریتی و بررسی رویکرد‌های شورای اسلامی ششم تعریف شده است، گفت: حوزه حمل و نقل و ترافیک که به عنوان اولین مأموریت در هر کلانشهر است و این حوزه به توسعه، تقویت و هوشمند سازی توجه می‌شود. دومین مأموریت در حوزه محیط زیست، سلامت و ایمنی است که شامل مدیریت منابع آب، حفظ و نگهداری و گسترش فضای سبز و پسماند‌های شهری و حفظ و ایمنی شهر و مدیریت بحران به جهت تاب آوری شهر خواهد بود. همچنین مأموریت سوم در حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشکری است که به موضوعاتی همچون مسجد و محله محوری توجه دارد و تلاش مستمر برای بروز و اعتلای مذاهب فرهنگ انقلاب اسلامی در کلانشهر شیراز با محوریت سومین حرم اهل بیت (ع) به آن توجه شده است.

اسدی ادامه داد: راه‌های دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و توجه ویژه به آن، محور اقتصادی و مالی با موضوع تحول اقتصادی در شهر و شهرداری شیراز، حوزه معماری و شهرسازی با ضرورت توجه لازم به طرح باغات قصردشت و احیاء و باز زنده سازی فضا‌های شهری و باز آفرینی بافت‌های فرسوده و قدیمی و ساماندهی حریم و تحقق پذیری طرح جامع تفصیلی شهر شیراز و تحقق پذیری ضوابط معماری ایرانی اسلامی از دیگر مأموریت‌های اجرایی در برنامه 1404 است.

شهردار شیراز یادآور شد: مأموریت ششم برنامه اجرایی 1404 در حوزه خدمات با تأکید بر افزایش شفافیت سازی و ارتقاء هوشمند سازی و یکپارچگی سیستم‌ها و اصلاح فرآیند‌ها به جهت ارائه خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی و املاک شورا، در این نشست همچنین با اشاره به مصوبه شورا در خصوص این برنامه جامع، بیان کرد: باتوجه به تغییر دیدگاهی که شورای ششم داشته است این برنامه با 72 رویکرد، اجرای 986 پروژه و 146 پروژه کلان اجرا می‌شود.

ابراهیم حسینی اظهار داشت: براساس نامه ابلاغ شده به فرمانداری شهرستان شیراز، شهرداری شیراز در این برنامه مکلف است نسبت به ارائه جزئیات سنواتی عملیاتی پروژه ها، ساختار شکست درصد پیشرفت سالیانه برآورد و نحوه تأمین و تخصیص منابع آن‌ها طرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برنامه اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: در این برنامه همچنین تعیین شده است تا نسبت به تخصیص حداقل 3 درصد از بودجه عمرانی سالانه به صورت پروژه با عنوان ردیف خاص با نظر گروه‌های مردمی فعال در محلات با اولویت مسجد محوری اقدام کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان عنوان کرد: این مصوبه در ابتدا در قالب یک برنامه پنج ساله بود، اما عنوان پنج ساله حذف شد و برنامه شیراز 1404 نامگذاری شد؛ چرا که سیاست‌های کلان نظام برای بعد از سال 1404 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، اما آن سیاست‌ها هنوز ابلاغ نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار