بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن دستگاه عصبی مرکزی است و علائم این بیماری از یک بیماری خوش خیم تا یک بیماری ناتوان کننده متغیر است
کد خبر: ۱۰۸۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷ 09 January 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارد که اهمیت و نقش تغذیه در حفظ سلامتی بیماران مبتلا به ام اس را ثابت کرده و گیاهان دارویی نیز در درمان و پیشگیری این بیماری به کار برده می‌شوند.

در بدن ما وقتی که به دلایلی (که هنوز کاملاً مشخص نشده) گلبول‌های سفید اشتباهاً به میلین ( به‌جای یک عامل بیگانه) حمله ور شوند، بیماری ام اس آغاز میشود. و هر بار که این گلبول‌ ها به رشته‌های اعصاب مربوط به یکی از اندام‌های بدن‌مان حمله می‌کنند، آن اندام دچار مشکل خواهد شد. مثلاً زمانی ممکن است در راه رفتن وزمانی دیگر دردیدن یا حفظ تعادل دچار مشکل شویم. به طورکلی با آسیب بافت عصبی اختلالاتی در ارسال پیام های عصبی از سوی مغز به دیگر اجزای بدن رخ می دهد.

بیماری ام اس ، یک بیماری خود ایمنی و یکی از شایعترین بیماری های حال حاضر در بین جوانان ٢۰-۴۰ سال است.

 

تعریف ام اس در طب سنتی؟

ام اس یک بیماری سرد تعریف می‌شود و سردی بروز کرده در مغز و اعصاب است که باید با گرمی آن را درمان کرد. از این رو در مناطق سردسیر و مرطوب بیشتر هست و همچنین در بین زنان شیوع بیشتری دارد.

 

منشا بیماری ام اس از نگاه طب سنتی؟

حرص خوردن بیش از حد / حساس و زود رنج بودن/ عصبی شدن/ خوردن بیش از حد غذا‌های سرد یا ادویه‌جات خیلی گرم مثل فلفل و بی‌نظمی در خواب شبانگاهی و شروع خواب شب دیرتر از موقع مناسب.

جالب ایت بدانید که در کشور هندوستان که کشوری بزرگ با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت است بیماری ام اس بسیار نایاب است! اما این بیماری در ایران و انگلستان بسیار شایع است.

گیاهان مفید برای درمان ام اس چیست؟
طبق تحقیقات انجام گرفته گیاهان دارویی نظیر؛ زنجبیل، خاکشیر، انجیر، برگه زردآلو، انگور، گلابی، هویج، آناناس، انبه، طالبی، توت شیرین، بادام، سمنو، کنجد، زرده تخم مرغ، گوشت شتر، گوسفند، کبک، بلدرچین، بوقلمون، میگو، شربت کامبوجا، گلاب، زعفران، کندر، شاهدانه، شلغم و گیاهان حاوی کافئین می تواند در کاهش علائم و حملات بیماری ام اس موثر می‌باشند.

 

مواد مضر
ترشی و مشتقات سرکه، ماست، کشک، دوغ، گوجه فرنگی، سالاد، غوره، قارچ، سیب زمینی، کله پاچه، بز، ماهی، عدس، ماش، باقلا، گشنیز، میوه ترش، کیوی، سیب و پرتقال ترش و مواد غذایی حاوی نگهدارنده.

نوشیدنی درمانی؟

علت ام اس خشکی در خون و مغز می باشد. در نتیجه برای درمان باید رطوبت توام با گرمی را در مغز و خون زیاد کرد و این غذادرمانی و معجون، رطوبت توام با گرمی را در خون افزایش می دهد. توصیه می شود روزی ٢ بار غذا درمانی (معجون: شير جوشيده داغ يک ليوان، گرده گل زنبورعسل يک قاشق غذا‌خوری، آب زعفران نصف استکان، پودر سه مغز يک قاشق مرباخوری، پودر مالت ١ قاشق مرباخوری، عسل يک قاشق مرباخوری، زرده تخم بلدرچین ۴ عدد میل شود.) و یک لیوان فقط ترکیب شیر و عسل پس از آن میل شود. (صبح ناشتا و شب به جای شام که جمعاًروزی ۴ لیوان می شود).

برچسب ها: بیماری ، ام اس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار