«یکشنبه -دوم بهمن- ساعت ۰۰:۲۴ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می شود.»
کد خبر: ۱۰۸۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶ 21 January 2023

تابناک فارس به نقل از از ایمنا: زمانی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است.

حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار حادث شود که در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعد از ظهر و هنگام غروب عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. یکشنبه -دوم بهمن‌ماه- ساعت ۰۰:۲۴ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی قوس قرار دارند. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی یکشنبه -دوم بهمن‌ماه- با فاضل بیژنی، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ماه چه زمانی در حضیض مداری قرار می‌گیرد؟

ماه یکشنبه -دوم بهمن- ساعت ۰۰:۲۷ در موقعیت صورت فلکی قوس به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است همچنین روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، اگرچه در عمل تشخیص این مسئله دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند، اما تأثیر زیادی در رؤیت هلال دارد.

ممکن است تصور کنید ماه در زمان طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً است به نظر می‌رسد. این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست.

هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است، صرف‌نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد. دلیل اینکه ما این توهم بصری را درک می‌کنیم بحث داغی است. این نوع خطای دید، در مورد خورشید و صورت‌های فلکی هم وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما گمان بر این است که از آن‌جایی که ماه هنگامی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

ماه یک روزه در این شب بعد غروب خورشید تا ساعت ۱۸:۰۴ در فاز هلال افزاینده قابل رصد است. هلال ۱۷ ساعته اول ماه رجب لحظاتی بعد از غروب خورشید، حدود ساعت ۱۷:۲۵ با ۰.۷ درصد درخشندگی به کمک ابزار اپتیکی قابل رصد است.

سیاره مشتری در چه وضعیتی قرار می‌گیرد؟

غول گازی منظومه شمسی در گردش ۱۲.۹ ساله خود به دور خورشید، به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید (حضیض) در فاصله ۴.۹۵ واحد نجومی از خورشید خواهد رسید. سیاره مشتری دارای مداری تقریباً دایره‌ای است و فاصله این سیاره از خورشید، در اوج و حضیض، حدود ۱۰ درصد تفاوت دارد. بنابراین تقریباً در تمام اوقات گرما و نور یکسانی دریافت می‌کند. سیاره برجیس در این شب در صورت فلکی حوت کمی بعد از غروب خورشید ساعت ۱۷:۴۰ در ارتفاع ۵۴ درجه‌ای افق جنوب غربی قابل رصد است و ساعت ۲۲:۰۷ غروب می‌کند.

مقارنه سیاره‌های زهره و زحل چه زمانی رخ می‌دهد؟

یکشنبه -دوم بهمن‌ماه- سیاره‌های زهره و زحل در آسمان ما بسیار نزدیک به هم قرار خواهند داشت و زهره با جدایی زاویه‌ای ۲۱ دقیقه قوسی از سمت جنوب زحل می‌گذرد. ازموقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم حوالی ساعت ۱۷:۴۰، ۱۷ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قابل مشاهده خواهد بود سپس به سمت افق فرو می‌روند و یک ساعت و ۴۲ دقیقه بعد از خورشید، ساعت ۱۹:۰۷ غروب می‌کنند. قدر زهره منفی ۳.۹ و زحل ۰.۷ است و هر دو در صورت فلکی قوس خواهند بود.

این دو سیاره در فاصله زاویه‌ای ۲۲ درجه از خورشید که در این زمان از سال در صورت فلکی قوس است، قرار خواهند گرفت. برای رصد این پدیده به علت نزدیکی به افق به آسمانی بدون غبار نیاز دارید و در صورت رصد با ابزار، باید محتاط باشید زیرا فاصله زاویه‌ای اجرام از خورشید کم است و ممکن است آسیب‌های جدی به چشم وارد شود.

 

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار