استان يزد با برخورداري از 423 هكتار سطح زير كشت روناس و عملكرد بيش از 11 تن در هر هكتار، در جايگاه اول توليد اين گياه صنعتي است.
کد خبر: ۱۰۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 10 October 2015

به گزارش تابناک یزد،"روناس" از جمله محصولات کشاورزی است که این روزها کشت آن در سطح کشور تقریباً به اردکان و بافق منحصر شده است.

این گیاه به دلیل وجود رنگدانه و ماده رنگینی به نام آلیزارین در ریشه آن که در تولید رنگ طبیعی نقش مهمی دارد، از قدیم‌الایام مورد توجه صاحبان صنایع نساجی و فرش دستباف کشور قرار داشته است.

"فرجام فاضل" مدیر زراعت سازمان جهادكشاورزي استان يزد در اين رابطه مي‌گويد: با توجه به 423 هکتار سطح زیر کشت كنوني روناس در استان یزد و میزان برداشت دو هزار و 474 تن در سال، اين استان با عملکرد 11 هزار و 78 کیوگرم در هر هکتار، رتبه اول توليد این محصول در کشور را در اختيار دارد.

وي زمان کاشت بذر روناس را نیمه اسفند تا اواخر فروردین و زمان کاشت ریشه آن را آبان تا اسفند عنوان کرد و گفت: زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه سال سوم تا چهارم است که بعد از کف بر کردن ساقه و برگه‌های سبز، عملیات برداشت با بیل‌های مخصوصي انجام می‌شود.

فاضل در مورد کاربردهای روناس نيز گفت: موارد مصرف این گیاه در صنایع غذایی ، رنگرزی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی است و روناس سائیده شده عموماً جهت رنگ‌آمیزی پشم وکرک و تهیه رنگ لاکی قالی و همچنين تثبیت بعضی از رنگ‌های دیگر که از کاه و پوست انار و گردو به دست می‌آید، مصرف مي‌شود ولي گاهاً نيز به منظور تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار منازل و کارگاه‌ها نیز از روناس استفاده می‌شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان، خریداران روناس ساییده شده استان یزد را  بیشتر تجار اصفهانی، کاشانی، ارومیه‌ای، کرمانی، یزدی و شیرازی دانست و گفت: این محصول به بیش از 10 کشور دنیا از جمله  کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان و غيره هم صادر می‌شود.

وی درباره مشهور شدن روناس به طلای سرخ در بین اهالی کویر، اظهار كرد: این گیاه به علت سازگاری در آب شور و خاک کویر همچنین بازدهی مطلوب اقتصادی در بین مردم اردکان به طلای سرخ مشهور شده است و اندک توجه به این گیاه صنعتی می‌تواند در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه نقش چشمگیری ایفا کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار