کد خبر: ۱۰۹۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ 28 February 2023

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

پیروز نام یوزپلنگی است که از مادری به نام ایران و پدری به نام فیروز اردیبهشت مهمان حیات وحش ایران شد، این یوز بسیار زیبا به نماد پروژه حفظ نژاد یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) تبدیل شد.

به منظور حفظ گونه‌های در معرض انقراض تلاش‌های زیادی در حفظ و مراقبت از این بچه یوز ایرانی شد، اما سرانجام پیروز به علت نارسایی کلیوی در بیمارستان دامپزشکی بستری و پس از چند روز در مقابل مرگ تسلیم شد و برای همیشه چشمان قشنگ خود را بست.

کاربران فضای مجازی از زمان تولد پیروز مدام جویای حال و احوال او بودند و عکس‌های بسیار زیبای از این یوز پلنگ گرفته شد که یکی از یکی زیبا تر، اما پیروز به ایستگاه پایانی زندگی خود رسید و متاسفانه یک سالگی خود را ندید.

باید به منظور حفظ حیات وحش همه دست به کار شوند، گونه‌های جانوری و پرندگان را باید بسیار غنیمت شمرد چراکه جزء ارزشمند چرخه طبیعت کشور هستند. زیبایی طبیعت و حیات وحش به وجود گونه‌های مختلف است که در آن زندگی می‌کنند.

شکار و صید غیرمجاز بلای جان حیوانات شده است و متاسفانه قاچاق آن‌ها مزید بر علت شده است، بسیار از گونه‌های جانوری در معرض خطر هستند و مطلبد مردم در کنار دوستداران حیات وحش در نگهداری آن‌ها تلاش کنند نباید طبیعت که زیستگاه اصلی حیات وحش است از بین برود و یاد دستخوش تغییرات شود.

امیدواریم سرنوشت دیگران پرندگان و حیوانات به تلخی پیروز زیبای ایران نباشد، با حیات وحش مهربان‌تر باشیم، هر حیوانی جان شیرن خود را دوست دارد فقط با زبان بی زبانی می‌گوید.

با وجود تلف شدن تنها بازمانده پروژه تکثیر یوز ایرانی در اسارت، گفته می‌شود که «ایران» مادر «پیروز» دوباره باردار شده و همین مسئله امید‌ها را به افزایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی دوباره زنده می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار