فرصت ۲ هفته‌ای برای شهرداری شیراز تعیین شد تا با مشارکت اتحادیه پسماند و بازیافت، برنامه بلندمدتی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب ارائه دهد.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸ 19 April 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با حاد شدن مسئله سگ‌های ولگرد، نخستین جلسه کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سال ۱۴۰۲ به ریاست فرماندار شیراز برگزار شد.

لطف اله شیبانی فرماندار شیراز ضمن ابراز نگرانی از جولان سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، خیابان‌های پر رفت و آمد و حتی محله‌های مسکونی که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت، به تهدیدی برای سلامت روان جامعه تبدیل شده اند، فرصت ۲ هفته‌ای را برای شهرداری شیراز تعیین کرد تا با مشارکت اتحادیه پسماند و بازیافت شیراز، برنامه بلندمدتی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب ارائه دهد.

رئیس شورای اداری شهرستان شیراز با تأکید بر اینکه حل مشکل سگ‌های ولگرد بدون مشارکت مردمی ممکن نیست، تصریح کرد: متولی اصلی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، شهرداری‌های شهرستان هستند و طبق آیین‌نامه، نقش فرمانداری، برگزاری جلسات کارگروه در جهت ایجاد هماهنگی و تعاملات بین بخشی ۸ نهاد دیگر از جمله اداره حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی، اداره دامپزشکی، بخشداران، دهیاران و انجمن حمایت از حیوانات شهرستان برای همکاری با شهرداری هاست.

 

لطف اله شیبانی ادامه داد: تنها سگ‌های ولگرد و بدون صاحب نیستند که آرامش مردم را به خطر انداخته اند، بلکه برخی سگ‌های دارای صاحب نیز به طرق مختلف آسایش را از مردم سلب کرده اند و سبب بروز مشکلات روحی و ترس و در بعضی موارد آسیب‌های جسمی به مردم شهر به ویژه کودکان و محل زندگی آن‌ها شده اند.

او افزود: در طول ماه‌های اخیر برخی از شهروندان دچار حیوان گزیدگی شده اند و به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و اقدامات درمانی لازم و واکسن‌های مورد نظر را دریافت کرده اند. این در حالی است که صاحبان این سگ‌ها به خاطر نگهداری حیوان در محل زیست انسانی، هزینه‌های سنگینی از جهت واکسن و ... بر اداره دامپزشکی تحمیل می‌کنند.

سازمان مدیریت پسماند به عنوان متولی اصلی، سگ‌های بلاصاحب را ساماندهی کند

فرماندار شیراز با ابراز نگرانی از رشد صعودی غیر قابل مهار سگ‌های بلاصاحب و ضرورت ساماندهی و مدیریت این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مهم شهرداری شیراز، از عملکرد ضعیف سازمان مدیریت پسماند انتقاد کرد و افزود: سازمان مدیریت پسماند به عنوان متولی اصلی این موضوع، باید در نوک پیکان مدیریت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب وارد عمل شده و با برنامه مدون و در بازه زمانی معین، نسبت به ساماندهی این بحران اقدام کند.

لطف اله شیبانی ضمن اشاره به مرکز فعلی نگهداری سگ‌های بلاصاحب در سایت شهرداری شیراز اضافه کرد: برای جمع آوری و رفتار با سگ‌های بلاصاحب دستورالعمل قانونی داریم که بر آن اساس پیش می‌رویم، اما به علت رشد غیر قابل مهار جمعیت این حیوانات مزاحم، از سمن‌ها و فعالان و حامیان حقوق حیوانات نیز دعوت می‌کنیم به عنوان بدیهی‌ترین تکلیف مورد ادعای خود برای زنده گیری، عقیم سازی، واکسیناسیون و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کنار شهرداری شیراز قرار گیرند.

 

حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرائی در جلسات شهرستان شیراز الزامی است

شیبانی در حاشیه کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، بار دیگر بر ضرورت حضور روسای ادارات شهرستان در جلسات فرمانداری تأکید و بیان کرد: حضور نمایندگان ادارات اعم از معاونان، مدیران و کارشناسان ادارات شهرستان در جلسات و در غیاب مدیر ارشد دستگاه، بی اعتبار و به معنی حضور نبوده و به عنوان غیبت دستگاه مربوطه در جلسات شهرستان تلقی می‌شود.

او در خصوص شهرداری شیراز نیز تصریح کرد: در موضوعاتی که از شهردار شیراز در جلسات دعوت می‌شود، حضور شخص شهردار و در جلسات مرتبط با شهرداران مناطق و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری، حضور شخص مدیر منطقه یا رئیس سازمان در جلسات شهرستان الزامی است.

فرماندار شیراز، رعایت این دستورالعمل را در سال ۱۴۰۲ از سوی همه ادارات و دستگاه‌های شهرستان تخلف برشمرد و تأکید کرد: بدیهی است موارد تخلف جهت برخورد قانونی با مدیر ارشد مجموعه، به مراجع ذیصلاح استانی ارجاع خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار