یک کارشناس بهداشتی مطرح کرد:
متاسفانه در پایان نوروز ماهی قرمز را در نزدیک ترین رودخانه یا برکه رها می کنند تا به زعم خودشان ماهی را آزاد کرده باشند. فارغ از اینکه ماهی قرمز از انواع ماهی های...
کد خبر: ۱۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱ 07 March 2015
ماهیان قرمز عموماً حاوى ویروس و میكروب هایى مانند سل پوستى است و برای پیشگیری  از بیماری ها رعایت بهداشت بسیار مهم است .

به گزارش تابناک دکتر کبیری با بیان اینکه شهروندان  برای خرید ماهی قرمز آن را از مراکز معتبر و تحت نظر شبکه دامپزشکی خریداری کنند ،خاطرنشان نمود :مردم باید برای خرید ماهی قرمز به نکاتی نظیر وجود لکه و زخم در بدن ، باله های تاخورده ، بی رنگی فلس ها و نارسایی در چشم توجه کنند و از خرید این نوع ماهی خودداری کنند.

این پزشک با تاکید براینکه بیشترین تماس گیرندگان با ماهی قرمز کوکان هستند ،ابراز داشت : طی چند روزآینده بروشور های تهیه شده در سطح مدارس توزیع میگردد و نکات خرید و نگهداری و مسائل بهداشتی به کودکان آموزش داده میشود .

او با تاکید براینکه تماس دست کودک با بدن ماهی قرمز می تواند در انتقال بیماری به کودک موثر باشد،افزود:آلودگی هایی که از طریق فضولات ماهی وارد آب می شود نیز می تواند باعث ایجاد برخی از انواع بیماری های پوستی شود.

وی عدم دستکاری ماهی قرمز توسط کودکان، جدا سازی ماهیان بیمار از ماهیان سالم و ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی قرمز را ازجمله اقدامات بهداشتی در خصوص نگهداری ماهی قرمز عنوان کرد.

کبیری رعایت مواردی چون شست و شوی تمام بخش های دست ها با آب و صابون پس از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری ازدست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آن ها دست نزدن به چشم- صورت و دهان را ضروری دانست.

این کارشناس متذکر شد :کلیه مراکز عرضه ماهی قرمزباید  دارای مجوز بهداشتی باشند و نظارت بر آنها بطور دائم صورت گیرد ومراکز بهداشتی در ارائه  مواد ضدعفونی در بین این مراکز و آموزش‌های لازم جهت متصدیان این غرفه‌ها اقدام می‌کند.

او در پایان تصریح کرد: متاسفانه در پایان نوروز ماهی قرمز را در نزدیک ترین رودخانه یا برکه رها می کنند تا به زعم خودشان ماهی را آزاد کرده باشند. فارغ از اینکه ماهی قرمز از انواع ماهی های تهاجمی است که به ویژه با خوردن تخم و نوزاد ماهی های دیگر، باعث کاهش جمعیت آن ها می شود. لذا شهروندان در پایان نوروز ماهیان خود را در استخرهای تعیین شده توسط شهرداری رها سازی نمایند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار