گرده افشانی در سطح ۲۳ هزار هکتار انجیرستان دیم استهبان آغاز شده است و باغداران با تهیه بر انجیر اقدام به گرده افشانی درختان می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 08 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: عملیات گرده افشانی "بَردهی" در سطح ۲۳ هزار هکتار باغات انجیر دیم شهرستان استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم ایران و جهان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

مهدی اعیان منش افزود: با آغاز عملیات گرده افشانی انجیر، بزرگترین بازارچه توزیع و فروش "برانجیر" برای گرده افشانی در باغات انجیر در سطح استان فارس در این شهرستان برپا شده است.
وی ادامه داد: بازارچه بَر انجیر با هدف ساماندهی توزیع بر انجیر مورد نیاز باغداران انجیر شهرستان استهبان و سایر نقاط انجیرخیز استان فعالیت خود را آغاز کرده است و پیش بینی می‌شود تا نیمه تیر ماه فعال باشد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان استهبان گفت: سطح زیر کشت باغات انجیر شهرستان استهبان بالغ بر ۲۳ هزار هکتار است که ۲۰ هزار هکتار آن مثمر و ۳ هزار هکتار آن غیر مثمر است.
اعیان منش افزود: همچنین سطح باغات "برانجیر" شهرستان افزون بر ۶۵۰ هکتار است که سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ تن "بر انجیر" تولید می‌کنند.
وی افزود: ۹۸ درصد از ارقام انجیر شهرستان رقم سبز صادراتی است که برای تولید میوه، نیاز به انجام گرده افشانی به وسیله زنبور بلاستوفاگا دارد که این زنبور عامل انتقال دانه گرده از "بر انجیر" به سطح کلاله‌های گل ماده انجیر خوراکی است و به این عمل در زبان محلی بر دادن یا بر دهی گفته می‌شود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان استهبان گفت: بر انجیر موجب بارور شدن محصول درختان انجیر و تکمیل فرایند رشد و نمو محصول نهایی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار