رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان:
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز گفت: برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در مناطق حفاظت شده در بخش مرکزی این شهرستان هنوز به ۸۰ محیط بان جدید دیگر نیاز است.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ 11 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمدرضا خواجه به مناسبت هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگاران شهرستان افزود: هم‌اکنون به رغم پراکندگی و وسعت مناطق حفاظت شده شهرستان فقط ۱۲ محیط بان با این اداره همکاری دارند که اصلا جوابگو نیست.

وی به نقش و اهمیت حضور محیط بانان در شهرستان در مناطق حفاظت شده زیرپوشش اشاره کرد و ادامه داد: برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه باید نسبت به جذب محیط بانان جدید اقدام موثر به عمل آید که در این خصوص پیگیری شده است.

این مسئول بیان کرد: حفاظت از عرصه‌های مختلف طبیعی شهرستان به همکاری و فرهنگ سازی به خصوص توسط فعالان فضای مجازی و رسانه‌های گروهی نیاز دارد و باید در این ارتباط بیش از گذشته اقدام و اطلاع رسانی شود.

خواجه در ادامه از وضعیت دفن زباله در شهرستان انتقاد کرد و گفت: روزانه حدود ۲۰ تن انواع زباله در منطقه تولید می‌شود که نحوه دفن آنها اصلا استاندارد نیست و باید برای حل مشکل طرح جامع پسماند اجرا شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص بارها به متولیان امر در شهر موضوع بیان و پیگیری نیز توسط این اداره بر اساس مقررات صورت گرفته ولی به رغم همه تلاش‌ها و اهمیت موضوع هنور دفن زباله در مهریز سنتی و غیر استاندارد است.

این مسئول گفت: بر نحوه فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان توسط سامانه و هم با گشت‌های مکرر نظارت عالیه برای جلوگیری از هرگونه آلودگی انجام می‌گیرد و همراهی مردم نقش مهمی در حل مشکلات دارد.

 

خواجه در خصوص وضعیت مناطق حفاظت شده شهرستان گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات مهم موجود، تلفات وحوش این مناطق بر اثر برخورد با برخی وسایل نقلیه عبوری است به‌نحوی که ماهیانه حدود ۴۰ راس انواع حیوانات تلف می‌شوند.

وی از تشکیل ۱۷ پرونده مربوط به شکارچیان متخلف در سطح شهرستان در یکسال گذشته خبر داد که هنور در جریان رسیدگی است و با متخلفان با قاطعیت و طبق مقررات برخورد می‌شود.

منطقه کالمند بهادران مهریز در سال ۱۳۵۵ به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به منزله حفاظت شده اعلام شد.

براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده‌اند.

اهمیت تنوع گونه های استان فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی به خاطر این عوامل است.

۶۷ نیروی محیط بان، مسوولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت استان یزد را بر عهده دارند.

شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار