معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت پیشگیری در مهار بیماری سالک افزود: مبتلایان به این بیماری مزمن علاوه بر مشکلات جسمی اعم از درمان طولانی مدت و دردناک، مشکلات روحی و روانی زیادی را ناشی از جوشگاه زخم سالک متحمل می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰ 15 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با روند افزایشی موارد مبتلا به سالک در استان ،مراکز پیشگیری و درمان بیماری سالک در تمام شهرستان‌های فارس راه اندازی شده است.
دکتر عباس رضاییان زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت است که بسته به تعداد محل‌های گزش که به طور معمول در بهار و تابستان صورت می‌گیرد، به صورت یک زخم یا زخم‌های متعدد در نقاط باز بدن مانند صورت، بینی، گوش، دست و پا ایجاد می‌شود و چهره ناخوشایند خود را در پاییز و زمستان نمایان می‌سازد.

او با اشاره به این موضوع که در سال‌های اخیر به علت شرایط زندگی حاشیه نشینی در اطراف شهر‌ها و افزایش موارد و توسعه پراکندگی جغرافیایی کانون‌های جدید بیماری سالک، شاهد روند رو به رشد موارد گزارش این بیماری در سرتاسر استان بوده ایم، گفت: با تلاش‌های بسیار، مراکز پیشگیری و درمان سالک در سراسر شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه راه اندازی شده است.



خدمات تشخیص و درمان بیماری سالک رایگان است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات تشخیص و درمان بیماری سالک در این مراکز را به صورت رایگان اعلام کرد و اظهار داشت: درمان سالک طولانی مدت بوده و ممکن است از یک تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

دکتر رضاییان زاده با بیان اینکه بازدید‌های محیطی گسترده از تمام کانون‌های سالک صورت گرفته و عملیات جونده کشی در ۳۹۲ کانون مربوط به ۲۷ شهرستان استان فارس انجام شده است، گفت: اساس پیشگیری از بیماری سالک پوستی دفع صحیح فاضلاب و نخاله‌های ساختمانی، جمع آوری و دفع صحیح و به موقع زباله‌های خانگی (استفاده از سطل زباله درب دار)، جداسازی محل نگهداری حیوانات اهلی از محل مسکونی، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مبارزه با جوندگان، بهسازی کانال‌های روباز و تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و متروکه است.



اهمیت پیشگیری در مهار بیماری سالک

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت پیشگیری در مهار بیماری سالک افزود: مبتلایان به این بیماری مزمن علاوه بر مشکلات جسمی اعم از درمان طولانی مدت و دردناک، مشکلات روحی و روانی زیادی را ناشی از جوشگاه زخم سالک متحمل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در صورت مواجهه با هر گونه زخم یا ضایعه پوستی که بیش از ۱۰ روز طول بکشد، می‌بایست برای تشخیص و در صورت تایید بیماری، استفاده از خدمات درمان رایگان سالک، به مرکز تشخیص و درمان سالک در شهرستان محل زندگی، مراجعه شود.

برچسب ها: سالک ، بیماری سالک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار