عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه کمبود آب، نخلستان‌های خشت و کنارتخته را تهدید می‌کند، بیان کرد: وزیر نیرو و معاون اول دولت پاسخی به مکاتبات و تذکرهای نماینده مردم نمی‌دهند. مدیران استان نیز از خود رفع تکلیف می‌کنند در حالی که مدیرکل کشاورزی بدون جهاد و مدیر کل آب منطقه‌ای استان فارس در این مسئله مسئولیت دارند و دادگستری استان فارس باید علت تعمیر نشدن بند چروم را دنبال کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ 15 June 2023

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: فریدون عباسی با انتقاد از وضعیت تامین آب در منطقه کازرون، گفت: مدت‌ها است که آب رودخانه شاپور، چشمه ساسان و 28 حلقه چاه از کازرون به استان بوشهر برده می‌شود تا صرف توسعه استان بوشهر، شهرها و روستاهای آن شود، این در حالی است که صنعت ایجاد شده بیش از ظرفیت بوشهر است، در حالی که از ثمرات این صنعت ایجاد کارخانه‌ها و شرکت‌ها در استان است اما در انجام مسئولیت‌های اجتماعی کوتاهی شده و دیگران از این امکانات و سرمایه‌ها بی‌بهر مانده‌اند.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سال‌های سال است که وزارت نیرو به تذکرات نمایندگان مردم پاسخ درست نمی‌دهند، ضمن آنکه امروز نخلستان‌های منطقه کنارتخته، کمارج و خشت با مشکل خشکسالی و کاهش کمیت و کیفیت خرما رو به رو شده‌اند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین در حالی مسئولان آب را انتقال می‌دهند که امکان توسعه صنعت را ایجاد نمی‌کنند و کشاورزی را به تعطیلی کشانده‌اند لذا ضروری است وزیر محترم نیرو در جهت رفع مشکل درخصوص ساخت سد چروم نظر قطعی وزارت نیرو را اعلام کند و دستور صریح درباره ترمیم بند چروم را دهد و به صورت کار اضطراری نسبت به تامین گازوئیل برای جاده‌های -که آن را مجاز نمی‌دانند- اقدام کند، چراکه مردم چاره‌ای جز اشتغال به تولید خرما ندارند، بنابراین باید تا زمانی -که برای تامین آب تصمیم قطعی نگرفته‌اند- اجازه دهند مردم از چاه‌ها حداقل برای کار استفاده کنند و گازوئیل به قیمت مصوب و بدون محدویت دریافت کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه کمبود آب، نخلستان‌های خشت و کنارتخته را تهدید می‌کند، بیان کرد: وزیر نیرو و معاون اول دولت پاسخی به مکاتبات و تذکرهای نماینده مردم نمی‌دهند. مدیران استان نیز از خود رفع تکلیف می‌کنند در حالی که مدیرکل کشاورزی بدون جهاد و مدیر کل آب منطقه‌ای استان فارس در این مسئله مسئولیت دارند و دادگستری استان فارس باید علت تعمیر نشدن بند چروم را دنبال کند.

وی با یادآوری اینکه دریاچه آب شیرین پریشان کاملا خشک شده است، مطرح کرد: تکمیل سد نرگسی در مسیر پرآب‌ترین رودخانه استان فارس با تعلل روبرو بوده است. انسجام مدیریت درخصوص تخلیه دو روستای واقع در دریاچه سد وجود ندارد، لازم است استاندار محترم فارس فقط در یک جلسه، با حضور مقامات مسئول استانی مشکل را حل کند اما این سوال برای مردم مطرح است که آیا اراده وجود دارد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تامین آب چه اقداماتی باید صورت بگیرد، گفت: ابتدا باید اداره تاسیسات آب بوشیگان کازرون به امور آب کازرون سپرده شود، همچنین آب شیرین‌کن در بوشهر به تعداد مورد نیاز ایجاد شود و هر سال به ازای ظرفیت آب‌شیرکن‌ها از ارسال آب کازرون به بوشهر کم شود، آب فقط برای شرب مردم محترم بوشهر استفاده شود، ساخت سد چروم در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد و برای آن ردیف بودجه ایجاد شود، همچنین بند انحراف آب چروم در مدت کمتر از 6 ماه تعمیر و مورد استفاده قرار گیرد، در تابستان امسال دو – دوازدهم آب ارسالی به بوشهر کسر و به باغات نخل منطقه اختصاص داده و در نهایت به صورت موقت اجازه بهره‌برداری از چاه‌ها داده شود تا از خشک شدن درختان نخل جلوگیری شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار