معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: محله سنگ سیاه به عنوان یکی از نقاط جذاب گردشگری منطقه تاریخی فرهنگی شیراز، بیشترین آمار مبتلایان به سالک در این کلانشهر و استان فارس را دارد.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳ 17 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه محله سنگ سیاه واقع در بافت تاریخی شیراز، بیشترین موارد ابتلا به سالک در فارس را داشته، از شناسایی ۱۸۰۱ مورد ابتلا به سالک در زمستان پارسال خبر داد و گفت: در سه ماهه اول امسال افزایش ۵ درصدی موارد ابتلا را داشتیم.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیرازگفت: سالک یک بیماری انگلی است که از طریق گزش انسان توسط پشه خاکی منتقل می‌شود و ارتباط مستقیم با زیرساخت‌ها و وضیعت بهداشت محیط دارد.
دکتر عباس رضائیان‌زاده، با یادآوری اینکه در مناطق فاقد زیرساخت و الزامات بهداشت محیط، سالک شیوع بیشتری دارد، افزود: معمولا بیشترین موارد ابتلا، مربوط به فصل گرم سال است و ارتباط منطقی بین تعداد جمعیت پشه خاکی، در معرض گزش قرارگرفتن انسان و مشکلات زیست محیطی در مناطق مسکونی دارد.
رضائیان‌زاده گفت: با توجه به اینکه زمان بروز علائم بیماری بین ۳ تا ۴ ماه بعد از گزش فرد توسط پشه خاکی طول می‌کشد، عمده موارد ابتلا در فصول پائیز و زمستان مشهود می‌شود.
به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استان‌های فارس و اصفهان همواره کانون سالک در کشور به شمار می‌رفته‌اند به طوریکه در فارس سالانه بین ٢ تا ٤ هزار مورد ابتلا به سالک ثبت می‌شود.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه بیماری سالک همیشه وجود داشته و دارو یا واکسن برای پیشگیری از این بیماری نیست، گفت: سال گذشته یک کار تحقیقاتی توسط علوم پزشکی شیراز انجام و مشخص شد که عمده موارد سالک در فارس، از نوع شهری (زخم خشک) است، همزمان کار آموزش پرسنل و بیماریابی شروع شده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اینکه جوندگان و سگ‌ها از مخازن بیماری سالک محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد که مخزن سالک شهری یا خشک، سگ است و افزایش جمعیت سگ ولگرد، می‌تواند اثرگذار باشد.
رضاییان‌زاده، استفاده از دستگاه کرایوتراپی و سوزن را درمان سالم ذکر و عنوان کرد: هزینه درمان هر بیمار مبتلا به سالک، اگر نیاز به بستری نداشته باشد، ٤٢٠ دلار است، اما بیماریابی و درمان کاملا رایگان انجام می‌شود.
او ادامه داد: با بیماریابی و ارجاع آن‌ها به مراکز جامع خدمات سلامت، افرادی که نیاز به بستری و زخم گسترده داشتند با بیمارستان شهید فقیهی هماهنگ و بستری شدند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز البته اعتقاد دارد که یکی از دلایل افزایش تعداد مبتلایان سالک در فارس، اجرای طرح بیماریابی فعال بوده است، گفت: فرایند بیماریابی فعال در فارس تا پایان امسال متوقف نمی‌شود و اعتقاد داریم که با شناسایی بیماران، شاهد کاهش تعداد مبتلایان جدید خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار