پا‌هایتان در مورد سلامتی و یا خطر قاتلان خاموش به شما اطلاعات می دهند. پا‌های سخت کوش ما به طور متوسط ۱۷۷۰۲۷ کیلومتر در طول عمر راه می‌روند. این بدان معناست که پا‌ها شایسته مراقبت و توجه زیادی هستند.
کد خبر: ۱۱۱۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 24 June 2023
پا‌های پف کرده می‌تواند نشانه اثر هوای گرم باشد. دمای بالا می‌تواند باعث تجمع مایع در بدن و سبب پف کردن مچ پا، پا‌ها و ساق‌های شما شود وضعیتی که به آن اِدِم نیز می‌گویند. این موضوع می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و سبب شود پوست شما براق و کشیده به نظر برسد.
 
در ادامه در مورد مشکلات رایجی که برای پا‌های مان رخ می‌دهد و معنای آن خواهیم گفت:
 
 
انواع پینه‌ها
 
به گزارش فرارو به نقل از سان، نوشیدن آب کافی و استفاده از سوهان پا یا سنگ پا در طول هفته می‌تواند به درمان پینه کمک کند. یکی از شایع‌ترین مشکلات پا که مردان و زنان را به طور مساوی تحت تاثیر قرار می‌دهد رشد پینه است که به عنوان پوست سخت شناخته می‌شود. پینه‌ها معمولا روی انگشتان پا و پاشنه‌های خشک و ترک خورده ظاهر می‌شوند. بدن ما به طور مداوم پوست ریزی کرده و به جای آن پوست تازه احیا می‌شود، اما گاهی اوقات سرعت این اتفاق به دلیل نیرو‌هایی مانند فشار و اصطکاک نامتعادل می‌شود. عدم تعادل این فرآیند باعث ایجاد اختلال در عملکرد پوست شده و باعث ایجاد پینه می‌شود. پینه می‌تواند به دلیل کفش نامناسب، ژنتیک، مالش استخوان، کمبود آب در بدن، چاقی و دیابت ایجاد شود.
 
چه باید کرد؟ حتما آب کافی بنوشید، در طول هفته به آرامی از سوهان پا یا سنگ پا استفاده کنید و از یک کرم پای خوب با اوره استفاده کنید. اگر پینه شما خیلی ضخیم است و این درمان‌های خانگی موثر نیستند به متخصص پا مراجعه کنید.
 
پاشنه‌های ترک خورده
 
پاشنه‌های ترک خورده چه دردناک باشد چه نباشد می‌تواند ناخوشایند باشد به خصوص اگر قصد دارید صندل بپوشید. ترک پاشنه پا در نتیجه از دست دادن رطوبت در پاشنه پا ظاهر می‌شوند و در حین راه رفتن فشار روی پاشنه باعث ترک خوردن آن می‌شود. برخی از شایع‌ترین علل بروز آن عبارتند از چاقی، افزایش سن، بارداری، دیابت، کم کاری تیروئید، عفونت قارچی، کمبود ویتامین و عدم تعادل بیومکانیکی مانند صافی کف پا. ممکن است مصرف یک مکمل مولتی ویتامین در این زمینه برای تان کمک کننده باشد، زیرا کمبود ویتامین C، E و B با ترک پاشنه پا مرتبط است.
 
چه باید کرد؟ توصیه می‌شود هیدراته بمانید (به اندازه افی آب بنوشید) و از سنگ پا استفاده کنید تا به آرامی پوست خشک را از بین ببرید. برای ترک‌های مزمن پاشنه‌های پا که لمس آن دردناک است حتما به یک متخصص پا مراجعه کنید تا به طور ایمن و موثر به ترمیم پاشنه‌های تان کمک کند
 
درد
 
درد می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که پا‌های شما در کفش‌هایی با سایز نامناسب هستند یا نیاز به کمک دارند. درد همچنین می‌تواند به دلیل آسیب، تغییر شکل و شرایط مرتبط با متابولیک یا گردش خون ضعیف باشد. زمانی که پا‌های شما کمتر از حد مطلوب احساس می‌کنند این موضوع می‌تواند باعث تغییر طبیعی در راه رفتن شما شود که سبب استفاده بیش‌تر از بافت نرم، رباط ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها شود که می‌تواند باعث فشار روی مفاصل شود و در نتیجه بر سایر نقاط بدن تاثیر می‌گذارد.
 
چه باید کرد؟ اگر متوجه شدید که درد ادامه دارد. ارزش خواهد داشت که برای معاینه به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.
 
مطمئن شوید که استراحت را در روز خود بگنجانید و کفش‌هایی را بپوشید که راحت و مناسب باشند.
 
قوز یا انحراف شست
 
متاسفانه بسیار رایج است و اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است شایع‌ترین عوامل بروز آن ژنتیک، کفش‌های باریک و تنگ، ضربه زیاد (مانند دویدن)، صافی کف پا، آرتریت، تروما یا آسیب، و شرایط عصبی عضلانی مانند ام اس و فلج مغزی هستند. حتی افراد مشهور نیز مبتلا به آن هستند از جمله "ویکتوریا بکهام" که از قوز شست رنج می‌برد. قوز شست می‌تواند بسیار دردناک باشد. انحرافات داخلی در فضای مفصل متصل به انگشت شست پا هستند که باعث ظاهر شدن یک برآمدگی استخوانی می‌شوند.
 
چه باید کرد؟ عمل جراحی می‌تواند قوز شست را برطرف کند، اما برای کاهش درد باید کفش‌هایی با فضای کافی در جلو و حمایت خوب از وسط پا بپوشید، حرکات ورزشی و نرمشی را برای انعطاف پذیر نگه داشتن مفصل انجام دهید (مانند اشاره کردن، خم شدن و چرخش منظم در طول روز) و از جداکننده‌های انگشت پا یا اسپلینت استفاده کنید.
 
زرد شدگی
 
تغییر رنگ ضخیم ناخن‌ها احتمالا به معنای عفونت قارچی هستند. تغییر رنگ بسته به فرد ممکن است سفید، زرد یا حتی قهوه‌ای تیره‌تر به نظر برسد. زمانی که عفونت قارچی آغاز می‌شود ممکن است متوجه تغییر رنگ در قسمت کوچکی از ناخن خود شوید و متوجه خواهید شد که با گذشت زمان بزرگتر می‌شود. در موارد مزمن این تغییر رنگ ممکن است به اکثر بخش‌های ناخن سرایت کرده باشد.
 
ناخن با پخش شدن رنگ می‌تواند شکننده و گچی شده و ممکن است متوجه شوید که به راحتی می‌شکند و ممکن است بو به وجود بیاید. ناخن با عفونت مزمن ممکن است ضخیم شود. ناخن ممکن است شروع به جدا شدن از بستر کند و باعث ایجاد درد شود و ممکن است بو بیش‌تر شود.
 
چه باید کرد؟ اگر زردی ناخن‌ها هم چنان بدتر می‌شود می‌تواند نشانه دیابت، پسوریازیس یا حتی اختلالات تیروئید باشد. بنابراین، اگر نگران هستید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.
 
گرفتگی عضلات
 
گرفتگی عضلات ممکن است به دلیل کم آبی بدن و کار زیاد رخ دهد. این موضوع می‌تواند نشانه کمبود منیزیم، کلسیم یا پتاسیم باشد.
 
چه باید کرد؟ با خوردن مواد غذایی غنی از منیزیم مانند دانه کدو تنبل، سبزیجات سبز برگ، بادام، کینوا و شکلات تلخ، ویتامین دریافتی خود را افزایش دهید. کلسیم را می‌توان در مواد غذایی لبنی و سبزیجات سبز برگ یافت در حالی که مواد غذایی غنی از پتاسیم موز، سیب زمینی و کلم بروکسل را شامل می‌شوند./ح
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار