از ممنوعیت صادرات تا عدم پرداخت تسهیلات
در حالی داتیس تنها صنعت غذایی سه ستاره استاندارد کشور است، مشکلاتی از جمله ممنوعیت صادرات، عدم پرداخت تسهیلات مصوب و عدم پرداخت مطالبات به چالش‌های جدی در مسیر فعالیت این شرکت تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵ 26 July 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مریم نیک طبع در بازدید خبرنگاران از شرکت داتیس با بیان اینکه کیفیت اتفاقی نیست و حاصل دست رنج و فعالیت ما است اظهار کرد: در این شرکت طی فرآیند تصفیه روغن‌های ورودی ۲۰ الی ۳۰ بار آزمایش می‌شوند تا محصول با بهترین کیفیت عرضه و وارد بازار شود.

نیک طبع گفت: در این شرکت روغن‌های ورودی بر اساس بالاترین استانداردها و فاکتورهای رطوبت، سموم و آفت‌کش‌ها، مقاومت روغن در برابر حرارت، تازگی روغن و فلزات سنگین آزمایش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت داتیس با اشاره به اینکه ۲۰ درصد روغن‌هایی که به این شرکت وارد می‌شوند به علت کیفیت پایین بازگشت می‌خورند گفت: با وجودی که روغن‌هایی که به دلیل کیفیت پایین توسط شرکت داتیس برگشت می‌خورند، این روغن‌ها توسط برخی از شرکت‌ها و با برندهای دیگر به بازار عرضه می‌شوند.

وی این واحدی تولیدی را تنها واحد پالایش روغن در استان برشمرد و گفت: عملیات خالص‌سازی روغن در این شرکت در سه بخش فیلتر پرس(صافی)، رنگ‌بر و بوبر انجام می‌شود.

نیک طبع با اشاره به اینکه در سال گذشته واحد نمونه استان در غذا و دارو و همچنین ایمنی مواد غذایی را کسب کردیم گفت: تیرماه سال جاری رتبه اول صنایع غذایی در بین ۱۵ صنعت غذایی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت داتیس در ارتباط با روند کسب جایزه ملی کیفیت ایران گفت: پس از اینکه شرکت داتیس آمادگی خود برای حضور در این جشنواره را اعلام کرد، چهار ارزیاب به مدت چهار روز در شرکت مستقر شدند و به صورت کامل تمامی جزئیات فعالیت و روند کاری این شرکت را مورد بررسی قرار دادند.

نیک طبع تصریح کرد: در نهایت خوشبختانه این شرکت موفق به آن شد که نخستین عنوان برتر این جشنواره را به عنوان یک محصول غذایی به خود اختصاص دهد و این افتخار بزرگی برای داتیس و استان یزد است.

وی تعداد نیروهای شرکت دتیس را 60 نفر به صورت مستقیم و 120 نفر به صورت غیرمستقیم دانست و افزود: در سال 90 این شرکت با هفت نیرو فعالیت خود را آغاز کرد و خوشبختانه امروز و پس از تلاش‌های تمامی همکاران ما، داتیس به این موفقیت دست پیدا کرده است.

تنها صنعت غذایی سه ستاره کشور درگیر عدم انجام تعهدات دولتی

داتیس تنها شرکت صنایع غذایی با درجه کیفیت سه ستاره استاندارد

محمدرضا احمدی موسس و مدیر بازرگانی شرکت داتیس هم در این نشست با اشاره به اینکه پس از انقلاب شرکت داتیس نخستین شرکت صنایع غذایی است که از لحاظ درجه کیفیت ۳ ستاره را از استاندارد کسب کرده گفت: به دلیل اینکه صنعت غذا با سلامت و و جان مردم درگیر است، شاخص‌های در نظر گرفته شده برای ارزیابی این شرکت‌ها و کسب رتبه اول سخت‌گیرانه‌تر از صنایع دیگر است.

موسس و مدیر بازرگانی شرکت داتیس خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی در سال ۱۳۸۶ به وسعت ۱۵۰۰ متر شروع به ساخت کرد و در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

احمدی مهمترین معضل کارخانه را عدم پرداخت تسهیلات بانکی در دو سال اخیر دانست و افزود: جهت توسعه فعالیت این شرکت، دو کارخانه در مجاورت شرکت خریداری و بازسازی‌ و مناسب‌سازی آن برای محصولات غذایی انجام شده، اما متاسفانه دو سال درگیر دریافت تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات هستیم و این مشکل باعث جلوگیری از رشد و توسعه شرکت شده است.

وی با بیان اینکه شرکت داتیس برای بانک‌ها سود‌ده است گفت: دو سال قبل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای خرید ماشین‌آلات این شرکت 15 میلیارد تومان تسهیلات را مصوب کرد اما با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم در حال حاضر برای خرید این تجهیزات ۵۰ تا ۷۵ میلیارد تومان لازم است و متاسفانه همچنان توسط بانک عامل پرداخت نشده؛ در حالی که با اجرای این طرح توسعه، 30 تا 50 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

موسس و مدیر بازرگانی شرکت داتیس خاطرنشان کرد: امروز نه تنها بدون این تسهیلات با مشکل در زمینه اجرای طرح توسعه مواجه می‌شویم که به واسطه این موضوع و برخی مشکلات دیگر حتی ادامه کار با قدرت و قوت شرکت داتیس هم در خطر است.

احمدی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت روغن را توسط واسطه‌ها و دلال‌ها دانست و گفت: در صورتی که این مشکل کنترل و مدیریت شود، قیمت روغن در  بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی به مطالبه ۸ الی ۱۰ میلیارد تومانی داتیس از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اشاره کرد و گفت: نه تنها تسهیلات نمی‌دهند، بلکه مطالبات هم پرداخت نمی‌شود و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست در حالی که اگر طبق تفاهم و قرارداد مطالبات ما پرداخت شود، می‌توانیم اقدامات بهتر و بیشتری انجام دهیم.

احمدی گفت: روغن داتیس تنها روغنی است که از ایران به بازار اتحادیه اروپا صادر شده و توانسته استانداردهای این بازار را به صورت کامل انجام دهد اما در چند سال اخیر به دلیل ممنوعیت صادرات روغن، از این بازار هم سهمی نداشته‌ایم.

تنها صنعت غذایی سه ستاره کشور درگیر عدم انجام تعهدات دولتی

تنها صنعت غذایی سه ستاره کشور درگیر عدم انجام تعهدات دولتی

تنها صنعت غذایی سه ستاره کشور درگیر عدم انجام تعهدات دولتی

تنها صنعت غذایی سه ستاره کشور درگیر عدم انجام تعهدات دولتی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار