معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام اظهار داشت : ۲۰۰ کیلوگرم ذرت آلوده در سیروان معدوم سازی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 11 August 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ الهام جم زاده بیان کرد: دامپزشکی استان ایلام به صورت روزانه بر تمامی تولیدات دامی نظارت دارد، یکی از این موارد خوراک های دامی است.

وی گفت:  در بررسی یک نمونه مواد اولیه خوراک طیور (ذرت) اخذ شده از یک واحد مرغداری شهرستان سیروان، میزان افلاتوکسین (سم قارچ) بالاتر از حد مجاز تشخیص داده شده است.

جم زاده  افزود : پس از انجام آزمایشات لازم، توسط آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان، مشخص شد که میزان افلاتوکسین (سم قارچ) نمونه مذکور بیشتر از میزان مجاز است.

ویادامه داد : بر همین اساس تمامی محموله ذرت مورد نظر به میزان ۲۰۰ کیلوگرم معدوم سازی شده است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام اضافه کرد: فعالیت قارچ‌ها در محصولات کشاورزی باعث تولید سموم و ترکیبات شیمیایی در این محصولات می‌شود که تهدیدی جدی برای سلامت طیور، حیوانات و انسان‌ها به حساب می‌آید.

جم زاده خاطرنشان کرد : از مهم‌ترین سموم قارچی موجود در این محصولات می‌توان به آفلاتوکسین ها اشاره کرد، آفلاتوکسین ها نسبت به سایر سموم قارچی به علت اثرات و ایجاد مسمومیت حاد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: حضور این سموم در جیره طیور و حیوانات، منجر به افزایش تلفات، کاهش ضریب تبدیل غذایی، کاهش بازدهی تولید و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید در صنعت پرورش طیور خواهد شد./ع

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار