مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن عسل کنار مرغوب و با کیفیت توسط زنبورداران بومی و مهاجر تولید شود.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ 14 August 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از مهر، فرید صادقی‌زاده در گفتگویی اظهار داشت: هر ساله تعداد قابل توجهی زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور از اواسط شهریورماه به قصد تولید و برداشت عسل کنار در مناطق مختلف استان (نقاط کنارخیز) مستقر می‌شوند.

مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: علاوه بر زنبورداران مهاجر، ۶۵۰ نفر از زنبورداران بومی استان نیز بعد از تابستان گذرانی در مناطق ییلاقی به استان برگشته و در نقاط مذکور مستقر می‌شوند.

صادقی زاده اظهار داشت: استان بوشهر با داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کنار به عنوان قطب تولید عسل کنار کشور محسوب می‌شود و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن عسل کنار مرغوب و با کیفیت توسط زنبورداران بومی و مهاجر تولید شود.

وی افزود: تولید عسل کنار به دلیل عطر و طعم و خواص منحصر به فرد و همچنین بازار پسندی بالای آن، مورد توجه خاص بوده و به دلیل محدودیت پوشش درختان کنار، زنبورداران در این فصل در انتخاب نقطه اسکان زنبورستان باهم رقابت می‌کنند که معمولاً اسکان آن‌ها به صورت فشرده و متراکم است.

مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: طبق دستورالعمل سالیانه کوچ و اسکان زنبورستان‌ها تمام زنبورداران موظف به رعایت به رعایت ماده قانونی مذکور کرده و زنبوردار قبل از کوچ بایستی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبدا مجوز کوچ و گواهی سلامت زنبورداران اخذ کند و همچنین قبل از اسکان در نقطه مورد نظر نیز بایستی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مقصد یا تعاونی زنبورداران طرف قرارداد (در مناطق کنارخیز) هماهنگی کرده و مجوز اسکان دریافت کند.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل تنها مرجع قانونی صدور مجوز اسکان جهاد کشاورزی یا تعاونی زنبورداران طرف قراردادمی باشد؛ لذا مالکین زمین و مرتع‌داران نیز نمی‌توانند بدون هماهنگی و اخذ مجوز با ارگان مذکور در زمین خود زنبوردار مستقر کنند.

صادقی‌زاده ادامه داد: فواصل و حریم زنبورستان‌ها در نقاط اسکان باید رعایت شود و بدیهی است با زنبورداران فاقد مجوز کوچ و اسکان که باعث بی نظمی و خسارت به زنبورداران قانونمندمی شوند. برخورد قانونی صورت گرفته و ضمن جابجایی به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی می‌شوند.

عسل کنار یا سدر، عسلی است که زنبور از گل‌های این درخت تغذیه کرده و خواص اصلی کنار را نیز شامل می‌شود. این عسل دارای مواد مغذی بسیار، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است و خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد.

برچسب ها: بوشهر ، عسل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار