پیاده‏‌روی طولانی‌مدت در اربعین و کالری سوزاندن در مسیر، باعث می‌شود شما تمایل بیشتری برای مصرف غذا و میوه داشته باشید، اما باید در مسیر پیاده‌روی اربعین، دقت بیشتری برای تغذیه خود به خرج دهید.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ 22 August 2023

بسیاری از موکب‌ها افتخار خود می‌دانند که در مسیر پیاده‌روی اربعین از زائران پذیرایی کنند، اما این که شما مراقب خود و خوراکتان باشد، مهم است؛ چراکه با توجه به این مهم، می‌توانید سلامتتان را تضمین کنید.

خورد و خوراک مهم پیاده‌روی:

 ممکن است علایق شما برای مصرف مواد غذایی، زیاد باشد، اما این دلیل نمی‌شود که به همه موکب‌های پذیرایی سر بزنید و از مواد غذایی آن‌ها مصرف کنید.

از خوردن سالاد و سبزیجات خام بدون این که سالم‌سازی شده باشد، خودداری کنید. توجه داشته باشید که میوه‌ها را قبل از مصرف، خوب بشویید و سالم‌سازی کنید.

از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی غیر پاستوریزه خودداری کنید.

قبل از مصرف مواد غذایی کنسرو شده، ۲۰ دقیقه آنها را بجوشانید. اگر کنسروی که استفاده می‎کنید، باد کرده، زنگ زده، سوراخ شده و یا بوی نامطبوع دارد، آن را سریع به دور بیندازید.

غذاهای پخته‌شده نباید بیش از ۲ ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یک‌بار نباید گرم شوند.

از حمل موادغذایی پخته‌ شده به صورت انفرادی خودداری کنید.

اگر غذای پخته شده‌ای را حمل می‎کنید، آن را در محیط مناسب قرار دهید. در غیر این صورت، از جابه‌جایی و حمل آن بیش از 2 ساعت خودداری کنید.

به دلیل گرمی هوا و برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های پاستوریزه بسته‌بندی شده استفاده کنید. با خود کمی نعنا و پونه همراه داشته باشید و با دوغ مخلوط کرده و میل کنید. نعنا و پونه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دستگاه گوارش را دارند.

از ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیمو ترش و یا آب‌لیمو همراه با غذا استفاده کنید.

برای جلوگیری از کم‌آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب، آب بسته‌بندی شده، به همراه داشته و مصرف کنید.

از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی قرار دارند، روی زمین نگهداری و یا خرد می‌شوند، خودداری کنید.

برای مسواک‌زدن باید از آب سالم مانند آب بسته‌بندی شده استفاده کنید.

از آب چشمه، نهر یا رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید. آب باقیمانده در بطری‌ها را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید.

از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بار مصرف شفاف، خودداری کنید.

در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخود، کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک و لیموترش همراه خود داشته باشید.

به دلیل گرمای هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیاد خودادری کنید. مصرف زیاد نمک، باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و می‌تواند شما را مستعد گرمازدگی کند. به اضافه این که تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری‌های گوارشی نشوید.

برای پیشگیری از گرمازدگی از شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنید. البته تا جایی که امکان دارد در خانه این شربت را تهیه کرده و به همراه داشته باشید.

شست‌وشوی قاشق، چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام شود. در صورت امکان، از قاشق‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید.

نباید غذاهایی را که زود فاسد می‌شود، به همراه داشته باشید. سالاد الویه، کباب، غذاهای حاوی کشک، ماهی و یا سس مایونز از این دسته مواد غذایی‌اند.

درست است که کشور عراق، در همسایگی ایران است و ذائقه غذایی آن کشور ممکن است با ما یکسان باشد، اما بهتر است که از غذایی که نمی‌دانید چه در آن استفاده شده، مصرف نکنید. ممکن است به یکی از مواد غذایی آن حساسیت داشته باشید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار