رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام:
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام با اشاره به شناسایی ۵ کانون آلودگی تب مالت در ایلام طی سال جاری، گفت: دامپزشکی با انجام کارهای کارشناسی، زنجیره تولید و توزیع را برای شناسایی موارد تب مالت بررسی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 29 August 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ محمدحسین ابراهیم‌پور اظهار کرد: دامپزشکی استان ایلام در طول سال نسبت به نمونه گیری از گاوداری‌ها و مراکز عرضه شیرخام برای شناسایی موارد تب مالت اقدام می‌کند.

وی افزود: کارشناسان حوزه نظارت دامپزشکی به صورت روزانه و هفتگی از مرکز عرضه شیر خام مثل لبنیاتی‌ها سطح شهر نمونه‌گیری می‌کنند، این نمونه‌های شیر در آزمایشگاه دامپزشکی مورد چند تست مختلف از جمله تست تب مالت قرار می‌گیرند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام بیان کرد: دامپزشکی استان ایلام به صورت رندوم از گاوداری‌های استان ایلام نیز نسبت به نمونه گیری و تست تب مالت از شیرخام این مراکز اقدام می‌کند.

ابراهیم پور تصریح کرد: بعد از نمونه گیری و انجام تست در آزمایشگاه، در صورت مثبت بودن تست، دامپزشکی نسبت به جمع آوری شیر خام محل عرضه یا گاوداری مورد نظر اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: اگر نمونه شیرخام مثبت در مراکز عرضه باشد، به سراغ آن گاوداری که شیر خام در اختیار این مرکز قرار داده می‌رویم و برای اطمینان و شناسایی موارد تب مالت از گاوها خون گیری و آزمایشات تکمیلی انجام می شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام گفت: بعد از شناسایی گاو مورد نظر دارای تب مالت، با دستور قضایی این گاو از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی افزود: دامپزشکی به صورت هفتگی و روزانه این زنجیره تولید و توزیع را بررسی می‌کند، تاکنون پنج مورد کانون آلودگی مالت قطعی در استان توسط دامپزشکی کشف شده است.

دکتر ابراهیم‌پور گفت: در آخرین مورد از این ارزیابی‌ها یک لبنیاتی بزرگ سنتی در ایلام شیر آلودگی مشاهده شد که پس از اقدامات لازم دو مورد گاو مبتلا به تب مالت جداسازی گردید که علی رغم مقاومت دامدار با حمایت و دستور مرجع محترم قضایی اقدامات لازم برای حذف این نمونه‌های مبتلا صورت گرفت./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار