استاندار یزد:
استاندار یزد با اشاره به اینکه اجاره بها بیشترین حجم تورم استان یزد را به خود اختصاص داده گفت: تورم یزد بدون در نظر گرفتن اجاره بها پایین تر از دیگر استان‌هاست.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵ 31 August 2023

تورم یزد بدون در نظر گرفتن اجاره بها پایین تر از دیگر استان‌هاست

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهران فاطمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور جمعی از مدیران استان برگزار شد با اشاره به اینکه تورم در استان یزد طبق اعلام مرکز آمار ایران منهای تورم اجاره بها و مسکن پایین ترین نرخ تورم در کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: اجاره‌بها بیشترین آمار تورم استان یزد را شامل می‌شود که دلایل متعددی برای آن وجود دارد.

وی یکی از این دلایل را افزایش مهاجرت به استان دانست و ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تعداد بیمه شدگان غیر بومی در استان یزد ۷۰ هزار نفر بوده ولی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۴ هزار نفر به این تعداد اضافه شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ هم به تنهایی 14 هزار نفر دیگر به بیمه شدگان اضافه شد و نزدیک ۱۰۰ هزار نفر بیمه شده غیر بومی در بیمه تامین اجتماعی ثبت شد.

فاطمی با بیان اینکه این تعداد غیر بومی در مرحله حضور در استان یزد نیاز به مسکن دارند گفت: از سوی دیگر حضور نزدیک به 150 هزار نفر از اتباع غیر ایرانی در استان یزد هم نیاز به مسکن را افزایش داده و جمعیت هم رشد قابل توجهی داشته است.

استاندار یزد یکی از علل افزایش تورم اجاره بها را بی توجهی به ساخت و ساز مسکن در طول دولت های یازدهم و دوازدهم دانست و عنوان کرد: تقریبا در تمام عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم طرح‌های مسکن تعطیل شده بود و صرفا در پایان دولت دوازدهم طرح اقدام ملی مسکن به صورت بسیار محدود  شروع شد.

وی با بیان اینکه توقف تولید مسکن در دولت‌های قبل از یک سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر منجر به کمبود خانه در استان شد گفت: از سوی دیگر چندسال در استان یزد اجاره بها افزایش پیدا نکرده بود و فشردگی بسیار زیادی در قیمت اجاره بها وجود داشت که در سال گذشته افزایش پیدا کرد.

فاطمی ادامه داد: با وجود این افزایش تورمی در بحث مسکن یزد، همچنان یزد به نسبت بسیاری از استان‌های کشور اجاره بهای کمتری دارد و بهترین مناطق یزد اجاره بهای کمتری نسبت به مناطق متوسط تهران دارند.

استاندار یزد با بیان اینکه تورم و گرانی با یکدیگر متفاوت هستند بیان کرد: استان یزد با افزایش تورم روبرو است اما همچنان در حوزه‌های مختلف ارزانتر از استان‌های  دیگر است.

وی در مورد اقدامات و پیگیری‌های لازم در حوزه آب استان یزد گفت: حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است و برای این موضوع اقداماتی اندیشیده شده است.

فاطمی گفت: مراحل پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان که با دستور ریاست جمهوری کلنگ زنی شد در حال اجرا است و ساخت آب‌شیرین کن‌های این پروژه در سواحل خلیج فارس پیشرفت فیزیکی 70 درصدی  دارند.

استاندار یزد گفت: پیش‌بینی می‌شود پروژه انتقال آب از دریا به استان با ظرفیت انتقال 100 میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود اما در تلاش هستیم تا فاز اول اجرای این پروژه در دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار