اردبیل- استاندار اردبیل گفت: ۵۰۰ هکتار تولید محصولات گلخانه‌ای را در استان اردبیل شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 01 September 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از مهر، سید حامد عاملی اظهار کرد: محور توسعه استان اردبیل توجه به حوزه اقتصادی و تقویت جبهه تولید است تا درآمد مردم افزایش یافته و مشکلات معیشتی به حداقل برسد.

وی به عقب‌ماندگی استان در حوزه‌های زیرساختی و طرح‌های توسعه‌ای زیربنایی اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین زیرساخت مربوط به ارتباطات است که هم شبکه راه و هم شبکه ریلی و هوایی را شامل می‌شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه قبل از دولت سیزدهم اجرایی شده بود، تصریح کرد: قرار ما این است که هر سال ۵۰ کیلومتر به این میزان افزوده شود تا ما راه دسترسی مناسبی را از شمال به جنوب و مرکز کشور شاهد باشیم.

عاملی افزود: سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و امسال نیز قرار است ۷۵ کیلومتر بزرگراه به زیر بار ترافیک برود.

وی مهمترین طرح‌های بزرگراهی را محور اردبیل – سرچم، اردبیل – مشگین‌شهر، مشگین‌شهر به سمت پارس‌آباد و سه راهی صحرا به سمت گرمی اعلام کرد و ادامه داد: ۲۰ کیلومتر مسیر سربند به پارس‌آباد آماده بهره‌برداری است و ۴۰ کیلومتر از مسیر پارس‌آباد به مشگین‌شهر نیز در مراحل زیرساخت و آسفالت قرار گرفته است.

رشد ۴۰۰ درصدی اعتبارات در حوزه راه‌های فرعی و روستایی

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی، در ۲ سال اخیر بیش از ۶۰۰ کیلومتر بهسازی، روکش آسفالت و مناسب‌سازی راه‌های روستایی و فرعی را شاهد بودیم که بیش از یک‌هزار میلیارد تومان منابع در این حوزه هزینه شده است.

عاملی اضافه کرد: ۴۰۰ درصد افزایش عملکرد را در توسعه راه‌های فرعی و روستایی نظاره‌گر هستیم و بر همین اساس فعالیت‌های مؤثری نیز در حال حاضر انجام می‌شود.

آهنگ توسعه استان مناسب است

استاندار اردبیل از بهره‌مندی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از شبکه اینترنت و فیبر نوری خبر داد و بیان کرد: با نصب تجهیزات مدرن در فرودگاه اردبیل نه تنها ابطال پرواز‌ها به حداقل رسیده بلکه نظم و انضباط خاصی را در خطوط انتقال هوایی در استان شاهد هستیم.

عاملی احداث ۱۰ پست ۶۳ کیلوولت و تأمین انرژی پایدار از طریق انرژی‌های پاک و خورشیدی را یادآور شد و اظهار کرد: به زودی خط دوم انتقال گاز از جلوند به اردبیل آغاز خواهد شد.

تولید محصولات کشاورزی، کالای صنعتی و خدمات گردشگری در اولویت است

استاندار اردبیل به موضوع اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: باید نگاه و رویکرد ما در این حوزه تغییر پیدا کند چرا که در سایه تقویت فرآیند تولید و سرمایه‌گذاری می‌توان فرصت‌های اشتغال بیشتری را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی، کالا‌های صنعتی و حوزه خدمات گردشگری باید به نحوی عمل کنیم تا استان به شکل متوازن توسعه پیدا کند.

عاملی تکمیل پایاب سد خداآفرین و بهره‌برداری از این سرمایه عظیم را با هدف افزایش تولیدات بخش کشاورزی تا یک میلیون تن یادآور شد و گفت: در تولید محصولات گلخانه‌ای نیز ۵۰۰ هکتار توسعه گلخانه‌ها را شاهد هستیم.

وی افزود: ۱۵۰ هکتار توسعه گلخانه در اولویت بوده و به همت بخش خصوصی مجتمع گلخانه‌ای ۱۰۰ هکتاری نیز در مرکز استان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در همه شهرستان‌ها توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در اولویت قرار گرفته و سعی ما در تأمین زمین برای افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای است.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت با ورود ۱۵ واحد تولیدی به جمع باشگاه هزارتایی‌ها روند اشتغال در استان متحول می‌شود و به جای یک واحد با اشتغال بالای یک‌هزار نفر، ۱۵ مجموعه تولیدی به این دامنه اشتغال افزوده خواهد شد.

عاملی بیان کرد: در بخش گردشگری نیز اگر می‌خواهیم ورود ۱۰ هزار گردشگر چینی را شاهد باشیم، باید در ساخت هتل و سایر زیرساخت‌ها نظیر شهرک و دهکده توریستی و ثروت‌آفرینی در این بخش همتی راستین داشته باشیم.

وی از تجهیز و توسعه هتل لاله به عنوان هتل پنج ستاره و احداث چندین هتل در شهر‌های مختلف خبر داد و اظهار کرد: ما باید منابع خود را به نحوی مدیریت کنیم تا در هر سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری توسعه همه‌جانبه اتفاق افتاده و روند تکمیل زیرساخت‌های تولید و خدمات را شاهد باشیم.

تأمین آب پایدار تا افق ۵۰ سال آینده

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان به مشکل کم‌آبی اشاره کرد و گفت: از زمان استقرار دولت سیزدهم بیش از سه سد به مرحله آبگیری رسیده که شامل سد عنبران، عمارت و کوثر است.

عاملی از آبرسانی به ۴۵۴ روستا به همت بسیج سازندگی خبر داد و تصریح کرد: ۱۶۰ روستا در ۲ سال اخیر از آب پایدار بهره‌مند شدند.

وی ضرورت انتقال آب فراحوزه‌ای را نظیر قزل‌اوزن، ارس و آب سفیدرود را به مقصد استان اردبیل یادآور شد و افزود: در این مسئله قرار نیست حقی ضایع شده و یا شهر‌های در مسیر انتقال از این نعمت بی‌بهره باشند بلکه بهتر است به صورت استانی فکر کنیم و در انتقال منابع آب خارج از استان به سرعت وارد عمل شویم.

عاملی از تفکیک آب کشاورزی و شرب در شمال استان با بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی‌های جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آب این تفکیک جز اولویت و برنامه‌های اصلی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بر اساس طرح جامع آبی که در استان تدوین شده، ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست تا ۵۰ سال آینده آب پایدار را در استان شاهد باشیم.

عاملی احداث ۹ مجتمع آبرسانی روستایی را نیز یادآور شد و بیان کرد: در این زمینه نیز منتظر جذب منابع و اعتبارات ملی هستیم.

ساخت ۳۰ هزار مسکن در اردبیل

استاندار اردبیل به طرح نهضت ملی مسکن و تأمین زمین برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکن برای افراد واجد شرایط خبر داد و اظهار کرد: این تعداد واریزی مبلغ اولیه را نیز انجام دادند و با تأمین زمین ساخت مسکن با پیشرفت مناسب در حال انجام است.

وی به پایین بودن سرانه تخت بیمارستانی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ما در این حوزه شرمنده مردم هستیم چرا که با کمبود تخت خدمات‌رسانی به مردم با ضعف و نقص روبه‌رو است.

عاملی ضرورت تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی نجف‌زاده را به عنوان اولویت اصلی یادآور شد و تصریح کرد: در دولت سیزدهم راه‌اندازی چهار دستگاه ام. ار. آی، طب هسته‌ای، رادیوتراپی، ان. آی. سی. یو، آی. سی. یو و سایر تجهیزات و امکانات را برای بیمارستان‌های استان شاهد بودیم.

وی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها ما راهی جز همدلی و همراهی نداریم و باید در مسیر پیشرفت و توسعه روزافزون حرکت کنیم.

نگاه حل‌المسائلی در استان دچار نقص است

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و افزود: این شهدا همواره در کنار مردم خدمات صادقانه و خالصانه را در پیش گرفتند و سعی کردند تا در این مسیر چراغ راه برای ادامه مسیر انقلاب و ملت ایران باشند.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه‌های مختلف ما به کار‌های اساسی و پیشران نیاز داریم و بهتر است به جای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای، اصل و متن کار خدمت به مردم و جلب رضای الهی باشد.

وی به پایین بودن شاخص توسعه اقتصادی و منابع درآمدی استان اشاره کرد و ادامه داد: در ۲ سالی که در خدمت مردم استان بودیم، محدودیت منابع مالی به شدت ما را رنج داده، ولی با پیگیری و حضور مستمر در تهران و برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست، سعی کردیم موانع و مشکلات را تا حد زیادی رفع کنیم.

عاملی نگاه حل‌المسائلی در استان را دارای نقصان و کوتاهی دانست و اضافه کرد: باید مسئولان و متولیان امر نگاه سلیقه‌ای را در ساختار مدیریتی استان کنار گذاشته و با دید وسیع در گره‌گشایی از مشکلات کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: با نگاه تفرقه‌آمیز نمی‌توان در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کرد بلکه در سایه همدلی و همراهی است که می‌توانیم توسعه استان را به معنای واقعی رقم بزنیم.

عاملی با انتقاد از برخی خواص که به تشدید صدای تفرقه کمک می‌کنند، اظهار کرد: هر نگاه تفرقه‌افکنانه و حاشیه‌ای را در این ۲ سال کنار زدیم و با تمرکز در مسیر توسعه‌ای استان با وحدت و همدلی سعی کردیم تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران و در جذب منابع ملی بیش از گذشته موفق عمل کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به هیچ وجه در این ۲ سال دنبال فیلم‌بازی و یا حرکات نمایشی نبودیم و بهتر است مردم ورقه عملکرد ۲ ساله ما را اصلاح کرده و نمره مد نظر را ارائه کنند.

عاملی به اعتبارات تهاتر نفت و پیگیری‌های جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال گذشته یکی از سخت‌ترین پیگیری‌های ما در حوزه جذب منابع تهاتر نفت بود که بالاخره موفق شدیم برای راه آهن و راه‌های استان از این منابع تخصیص بگیریم.

۷۰ درصد مصوبات سفر تحقق یافته است

استاندار اردبیل به پروژه عظیم و سخت ریلی استان اشاره کرد و افزود: این پروژه با سازه‌های بی‌نظیر و ۶۲ تونل و پل با حجم بالا در حال انجام است و ما در این ۲ سال نقاط گلوگاهی این پروژه را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دادیم.

وی از تزریق اعتبارات مختلف عملی و سفر رئیس جمهور به این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: امسال ۴۵۰ میلیارد تومان تخصیص منابع به راه آهن را شاهد بودیم و قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل تهاتر اختصاص پیدا کند.

عاملی وعده افتتاح این پروژه را تا پایان آبان ماه به مردم استان داد و خاطرنشان کرد: حجم کار بسیار بالا است، ولی تلاش پیمانکار بر این است تا پایان آبان ماه این پروژه تحویل داده شده و همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اضافه کرد: از محل سفر رئیس جمهور هفت هزار میلیارد تومان منابع به استان اختصاص یافته که ۷۰ درصد مصوبات این سفر نیز محقق شده است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار