معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: استان اردبیل جزو سه استان مستعد در زمینه ابتلاء به سرطان معده در کشور شناخته شده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳ 02 September 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از مهر، فرهاد پورفرضی اظهار کرد: آمار سرطان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر استخراج می‌شود که در استان اردبیل از هر ۱۰۰ هزار نفر مرد ۵۲ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۲۴ نفر مبتلا به سرطان معده هستند.

وی با اشاره به اینکه در کل جهان علت دقیقی بر ابتلاء به سرطان معده شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: استان اردبیل در کل سرطان‌ها رتبه ۱۶ کشور و در ابتلاء به سرطان معده جز سه استان با بالاترین آمار ابتلاء شناسایی شده که نگران کننده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: طبق بررسی‌های انجام شده که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است سه عامل عدم رعایت بهداشت فردی از سوی اشخاص، مصرف بالای نمک و مصرف بیش از حد سیگار دلایل اصلی ابتلاء به سرطان معده هستند به طوری که با عدم رعایت بهداشت فردی و و ورود نوعی باکتری عامل سرطان معده و گوارش فرد از ۱۵ سالگی میزبان این باکتری در بدن شده و در سنین بالا به صورت سرطان بروز می‌دهد.

پورفرضی با بیان اینکه متأسفانه ۷۰ درصد جمعیت مبتلا به این باکتری هستند، ادامه داد: عادت بد غذایی به ویژه مصرف بالای نمک در اردبیل سبب ابتلاء به انواع سرطان‌های گوارشی و معده است به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده اردبیلی‌ها سه برابر متوسط تعریف شده نمک مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که هر فرد باید روزانه ۵ گرم نمک مصرف کند این رقم ۱۵ گرم برآورد شده که یک عادت بد غذایی محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همچنین استفاده از سوسیس و کالباس به دلیل وجود مقادیر بسیار زیادی از نیترات را عامل دیگر ابتلاء به سرطان معده اعلام کرد و افزود: این مواد نگهدارنده که اغلب به دلیل فسادناپذیر بودن و ماندگاری بالا در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود عموماً سرطان‌زا تشخیص داده شده اند.

افزایش مصرف سیگار در اردبیل نگران کننده است

پورفرضی آمار بالای استفاده از دخانیات را در اردبیل یادآور شد و بیان کرد: مردان اردبیلی در مصرف سیگار گوی سبقت را از برخی استان‌ها ربوده‌اند که این آمار اخیراً در جامعه زنان نیز رو به افزایش است.

وی چاقی و وزن‌های غیرطبیعی را از عمده مشکلات زمینه‌ای انواع بیماری‌ها در اردبیل اعلام کرد و گفت: ۸۴ درصد اردبیلی‌ها از وزن غیرطبیعی برخوردار هستند که بر اساس تشخیص توده‌های بدنی چاقی مفرط و لاغری بیش از حد زمینه‌ساز اغلب بیماری‌ها تشخیص داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مصرف سبزیجات رنگی به ویژه فلفل دلمه‌ای رنگی، هویج و میوه‌های دارای رنگدانه‌ها را در پیشگیری از ابتلاء به سرطان مهم دانست و اظهار کرد: بدترین نوع طبخ غذا کباب کردن و پختن آن با حرارت مستقیم زغال است که به دلیل تشکیل نوعی ماده سرطان‌زا بر روی مواد غدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

پورفرضی از انجام تحقیقات مشترک دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با سازمان بهداشت جهانی در راستای تشخیص سرطان معده بدون دخالت آندوسکوپی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این روش با روش سرم‌تراپی و غربالگری ۵۰۰ نفر از نظر ابتلاء به سرطان در اردبیل درصدد حذف آندوسکوپی در تشخیص ابتلاء هستیم که در صورت موفقیت این طرح کیت‌های تشخیص سرطان‌های دستگاه گوارشی و معده نیز تولید شده و بیماری را با این روش و در مراحل اولیه ابتلاء شناسایی خواهیم کرد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار