رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمایی در مزارع پرورش آبزیان سردآبی و گرم‌آبی استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ 10 September 2023

عبدالله محمدحسنی اظهار کرد: یکی از وظایف دامپزشکی، اطمینان از سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی تولیدی و مصرفی با کاهش عوامل شیمیایی شامل باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در این محصولات است که در این راستا نظارت‌های بهداشتی با رویکرد شناسایی و حذف مخاطرات بهداشتی و تامین هر چه بهتر غذای ایمن از مزرعه تا سفره برای شهروندان برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: بنابراین با برنامه‌ریزی منظم و مستمر و استفاده از توان کارشناسان خبره، اجرای طرح پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در مزارع پرورش آبزیان سردآبی و گرم‌آبی استان خوزستان از طریق عملیات نمونه‌برداری از مزارع پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی آغاز شده است.

محمدحسنی گفت: در این راستا با ابلاغ سازمان دامپزشکی کشور، این طرح در استان خوزستان با نمونه‌برداری از ۳۲۲ واحد از مزارع پرورش ماهیان در حال انجام است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خوزستان ادامه داد: این برنامه سالیانه و به صورت مستمر در مورد پایش محصولاتی مانند شیرخام، تخم مرغ و گوشت قرمز نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح پاسخ به نگرانی‌های بهداشتی عمومی، تعیین حداکثر مجاز باقیمانده بر اساس مصرف سرانه کشور، شناسایی مخاطرات بهداشتی و اولویت‌بندی حذف آن‌ها در ماهیان سردآبی و گرم‌آبی، فراهم کردن شرایط لازم برای صادرات ماهی و برنامه‌ریزی برای تدوین طرح‌های پایش باقیمانده‌ها در سال‌های آینده بر اساس نتایج به دست آمده است.

محمدحسنی گفت: مطالعات کاربردی برای ارزیابی مخاطرات فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام، ارتقای کیفیت و بهداشت محصولات واحدهای تولیدی و توزیعی، عرضه و استقرار سامانه‌های بهداشتی در مراکز تهیه، تولید، عرضه و خدمات مرتبط با افزایش سطح پایش ارزیابی مخاطرات فرآورده‌های دامی و خوراک دام از دیگر برنامه‌های در دست اجرای اداره‌کل دامپزشکی استان خوزستان است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار