سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تمامی موارد مشکوک به بیماری مالاریا به صورت کاملا رایگان مورد تشخیص و درمان قرار می‌گیرند و بیماران نگرانی بابت این مسأله نداشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵ 12 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، سعید صحبتی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تاکید بر کاهش شیوع بیماری مالاریا در کشور اظهار کرد: خوشبختانه به مدد انجام فعالیت‌ها و اقدامات گسترده در دو دهه اخیر، شیوع این بیماری در کشور ما به‌شدت کم شده و مناطق آلوده به مالاریا بسیار کوچک و محدود شده‌اند.

وی ادامه داد:، اما در دو سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی که در منطقه جنوب‌شرق کشور اتفاق افتاده و خصوصا وجود بارش‌های فصلی که با نام باران‌های موسمی از آن یاد می‌شو، و عمدتا از اوایل بهار تا اوایل پاییز رخ می‌دهد، بارش‌های شدید سبب ایجاد باتلاق‌ها و آب‌گیر‌ها شده که تجمع پشه مالاریا در کشور‌های همسایه شرقی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه این بیماری در مناطق مرزی کشور ما و استان‌های ناحیه جنوب‌شرق ایران افزایش یافته، یادآور شد: استان کرمان نیز به‌عنوان یکی از استان‌هایی که در مجاورت با همسایه‌های شرقی است، از این قاعده مستثنی نبوده و در دو سال اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به مالاریا در استان بوده‌ایم.

صحبتی با تاکید بر تشخیص و درمان رایگان در حوزه بیماری مالاریا گفت: خوشبختانه در سیستم بهداشت و درمان کشور ما برای تشخیص و درمان مالاریا تمهیدات خیلی خوبی اندیشیده شده و به‌نحوی که تمامی بیماران که مشکوک به این بیماری به‌صورت رایگان مورد تشخیص و درمان قرار می‌گیرند و این روند به‌خوبی در استان کرمان و کشور انجام می‌شود.

وی در ادامه به افرادی که به مناطق جنوب کشور سفر داشتند توصیه‌هایی کرد و افزود: این افراد چنانچه به نوعی در معرض خطر ابتلا به بیماری مالاریا بوده و اگر دچار علائمی، چون تب، بدن درد و احساس لرز شدند، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و حتماً در شرح حال خود سابقه سفر و اقامت در مناطق آلوده را قید کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: همکاران پزشک نسبت به بیماری مالاریا توجه و حساسیت لازم را داشته باشند چرا که این بیماری هنوز تمام نشده بلکه ما در شیوع افزایش موارد ابتلا به این بیماری به سر می‌بریم و حتماً در تشخیص خود در خصوص افرادی که سابقه شغلی و مسافرت به مناطق آلوده را داشتند، بیماری مالاریا را نیز را در نظر بگیرند و حتما بیماران مشکوک را به مراکز درمانی ارجاع دهند. همچنین مردم اطمینان کامل داشته باشند که تشخیص و درمان این بیماری به‌طور کاملا رایگان انجام می‌شود.

صحبتی با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر گروه سنی کودکان را درگیر می‌کند، یادآورد شد: کودکان بیشترین مواجهه با این بیماری را دارند و آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که بیش از دو سوم موارد ابتلا در کودکان زیر ۵ سال است.

وی با بیان اینکه اکثر موارد شناسایی شده شامل افرادی هستند که به‌واسطه شغل و محل زندگی به مناطق آلوده در رفت و آمد هستند، ابراز داشت: به‌طور مثال رانندگان ترانزیت و کسانی که برای ماموریت‌های کاری، مدتی در مناطق آلوده اقامت داشتند، در معرض خطر ابتلای بیشتر به این بیماری قرار دارند.

وی در خصوص پیشگیری و راه انتقال بیماری مالاریا ادامه داد: این بیماری انگلی بوده و فرد از طریق ناقلی به نام پشه آنوفل مورد گزش قرار می‌گیرد و به این بیماری مبتلا می‌شود.

صحبتی افزود: افراد می‌توانند با اقداماتی از احتمال ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند؛ به‌طور مثال در صورتی که افراد در مناطق آلوده اقامت دارند، حتماً درب و پنجره‌ها را به توری مجهز کنند تا امکان ورود پشه کاهش یابد و یا در صورتی که در محیط باز استراحت و خواب شبانه دارند حتماً از پشه‌بند استفاده کنند. همچنین استفاده از لباس‌های آستین بلند و اسپری‌های دافع حشرات نیز از نزدیک شدن پشه به بدن جلوگیری می‌کند و احتمال انتقال بیماری را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

وی اذعان کرد: کشور ایران در مرحله‌ی حذف بیماری مالاریا است به این معنی که انتقال محلی و بومی مالاریا در کشور صورت نمی‌گیرد بلکه مواد معدودی که وجود دارد از کشور‌های آلوده و همان همسایه‌های شرقی وارد کشور می‌شود. در صورتی که این شرایط عدم ابتلا به بیماری مالاریا به‌مدت سه سال متوالی ادامه یابد. گواهی حذف مالاریا به ایران داده می‌شود.

صحبتی با تاکید بر تشخیص زودهنگام موارد مشکوک این بیماری اذعان کرد: بیماری مالاریا بدون هیچ فوتی در کشور خوشبختانه با تشخیص زودهنگام و درمان رایگان هیچ موردی از مرگ ناشی از مالاریا در کشور نداشتیم و احتمال اینکه شرایط کنترل شود و سال آینده روند این بیماری معکوس شود بسیار زیاد است.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی، یاد آور شد: در حوزه آموزش و آگاهی‌بخشی به عموم جامعه و نیز در بحث پیشگیری اقداماتی، چون توزیع اقلام پیشگیرانه مانند اسپری‌های دافع حشرات و پشه‌بند در سال‌های گذشته انجام داده است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار