معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: استان یزد از لحاظ میزان شیوع بیماری سالک رتبه سوم کشور را دارا است.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵ 14 September 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محسن میرزایی با اشاره به اینکه بیماری سالک بر اثر گزش و نیش پشه خاکی ایجاد می‌شود گفت: سالک یک بیماری بومی و اندمیک در استان یزد است که سال‌ها است مردم یزد را درگیر کرده است.
وی افزود:میزان بروز این بیماری در استان ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده و امسال با روند افزایشی این بیماری روبرو هستیم،همچنین شهرستان‌های بافق، تفت ، ابرکوه و اردکان مناطقی هستند که بیشترین درگیری این بیماری را دارند.
میرزایی خاطر نشان کرد: دو نوع سالک شهری و روستایی در ایران وجود دارد، اما در بسیاری از استان‌ها به ویژه در مناطق روستایی، سالک نوع روستایی و در شهر‌های بزرگ نوع شهری بیماری شایع است.
وی خاطر نشان کرد :به کشاورزان توصیه می‌کنیم هنگام فعالیت در مزارع کشاورزی که شانس گزش بیشتری دارند با پوشش مناست تردد کنند و افراد در مناطق شهری مستعد به بیماری سالک از پشه بند استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه ضایعه مشکوک که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد، افراد به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
گفتنی است در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ مورد ابتلا به سالک در استان یزد گزارش شده و در سال 1401 هم ۴۵۰ مورد ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار